یادآوری رابطه دولت و مردم برای سخنگوی دولت در واکنش های مردم و نماینده

یادآوری رابطه دولت و مردم برای سخنگوی دولت در واکنش های مردم و نماینده

در ویدئویی که ابراهیم رئیسی سخنگوی دولت و برخی از خبرگزاری راشمی نیز این متن را منتشر کردند، می‌گوید: «مثل آب خوردن بود که دولت از همان روزهای اول به پلیس اجازه استفاده از گلوله‌های واقعی را بدهد و همه بیایند. خیابان و مردم را بترسانند و خانه را ترک نکنند!» این سخنان عجیب بلافاصله با واکنش مردم به ویژه در فضای مجازی مواجه شد.
اما در توضیحی در این باره گفت که حرفش قطع شده و این تمام حرفش نیست: «در خوابگاه دانشجویی از من پرسیدند که چرا مثل آبان ماه ۱۳۹۷ با آنها سختگیری نمی کنی؟ قبولش نکن این نادرست است. امپراتوری دروغ در واقع حرف های من را برعکس و منتشر کرد. پیشنهاد می کنم یک دقیقه ویدیوی من و اخبار ارسال شده توسط امپراتوری دروغ را تماشا کنید.”
سخنگوی دولت افزود: برخی نمی خواهند ما با هم صحبت کنیم. ما از هر مرگی ناراحتیم اما دیکتاتوری رسانه ای اجازه نمایش این موضوع را نمی دهد. وقتی نام سردار سلیمانی را در فضای مجازی می آورید، او را حذف می کند، اما وقتی نام دیگری را می آورید، او را با هوش مصنوعی مطرح می کند و بیشتر نشان می دهد.
اما این اظهارات ضد و نقیض در سخنان او وجود دارد و این واکنش دیگران را برمی انگیزد. سوالی که دیروز واکنش تند نایب رئیس شورا و کمیته امور داخلی کشور را در پی داشت.
محمدحسن آصفری نماینده اصولگرایان مجلس یازدهم به رویداد۲۴ گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به سمت معترضان شلیک نمی کند زیرا اکثر آنها افرادی هستند که اگر جنگی علیه کشور صورت بگیرد جلوی خیلی ها اسلحه به دست می گیرند. دیگران و برای آب می جنگند و از خاک این کشور محافظت خواهند کرد.»
وی تاکید کرد: بنابراین جمهوری اسلامی نه در گذشته، نه در حال حاضر و نه در آینده به سوی مردم اسلحه شلیک نکرده و نخواهد کرد و با تیر رزمی به سوی هیچ فردی شلیک نخواهد کرد، بلکه به سمت تروریست هایی که با سلاح بیرون می آیند و به پلیس حمله می کنند شلیک نخواهد کرد. ایستگاه و برای استفاده. او با درخواست و آرزو، سلاح سرد و گرم پلیس و نیروهای بسیجی را از میان جمعیت برداشت. باید با آنها کار کرد و نمی توان آنها را تنها گذاشت.”
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به موضع سخنگوی دولت گفت: این که به پلیس اجازه شلیک یا عدم شلیک گلوله جنگی را بدهد، اصلا در حیطه اختیارات دولت نیست. شورای عالی امنیت ملی که تصمیم می گیرد در چه رویدادهایی از چه سلاح هایی استفاده شود و دستورالعمل خاص خود را دارد و اینطور نیست که یک نفر در دولت چنین مجوزی داشته باشد که بر اساس آن سخنگوی دولت بتواند بگوید ما می توانستیم بکشیم. مردم آب آشامیدنی را دوست دارند، مورد اصابت گلوله واقعی قرار می گیرند، اما دولت به پلیس اجازه نمی دهد. منظورم این است که موضوع خارج از اختیارات دولت است.»
او می گوید: «آرزوی رژیم این است که صدای معترضان شنیده شود. اما مطالباتی دارند که بخشی از آن مربوط به گذشته است، بخشی مربوط به زمان حال است که روی هم انباشته شده و باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد.
آصفری با اشاره به نادرستی و نامناسب بودن این سخنان در شرایط کنونی کشور گفت: در چنین فضایی وقت آن نیست که بگوییم می توانستیم مردم را تیراندازی کنیم. آبان جمعیت جمع شد اما مطالبات مردم پابرجا بود و مطمئنا دولت و مجلس پیگیر مطالبات مردم خواهند بود. بخشی از این مطالبات مسائل اقتصادی، معیشتی و اشتغال است که باید برای آن برنامه داشته باشند و به آن رسیدگی کنند. نه به سلاح های جنگی و نه چیز دیگری.»
آصفری با بیان اینکه دولت به جای این حرف ها باید آسیب شناسی کند، گفت: دولت و مجلس باید بنشینند و درباره اتفاقات اخیر فکر و تحلیل کنند تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم که دشمنان بخواهند از آن استفاده کنند. این سخنان باعث می‌شود جریان‌هایی که به دنبال هرج‌ومرج هستند از شرایط سوء استفاده کنند، باید به کارشناسان این حوزه اجازه داد تا در مورد مسائل امنیتی صحبت کنند و سخنگوی دولت در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی صحبت کند و مسائل امنیتی را به کارشناسان و سخنگویان این حوزه بسپارد. نیروهای نظامی و مسلح ما سخنگویی دارند و اگر مسئله امنیتی باشد، خودشان صحبت خواهند کرد.»
این نماینده مجلس در نهایت گفت: اگر جای بهادری جهرمی بودم چنین حرفی نمی زدم چرا که امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به صلح، وحدت و گفت و گو نیاز دارد.
بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز طی چند روز گذشته به او یادآوری کرده اند که این مشکل به راحتی قابل شرب نیست. برخی در واقع گفتند که او در درک موقعیت دولت در مواجهه با مردم اشتباه کرده است و نه دولت و نه هیچ حاکمیتی نمی تواند و نمی تواند به مردمش تیراندازی کند “آنان که آب می نوشند”.

دیدگاهتان را بنویسید