یادداشت تفاهم برای ایجاد مرکز مشترک داوری بین ایران و عراق امضا شد

ساعت: 18:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801693

رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی عراق تفاهم نامه ای برای ایجاد مرکز مشترک داوری بین دو کشور امضا کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، هیئت اقتصادی ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از فعالان اقتصادی عراق در یک شرکت تجاری مشترک ایرانی حضور یافتند. کنفرانس امروز

در کنفرانسی به میزبانی عبدالرزاق الزهیری، رئیس انجمن اتاق های بازرگانی عراق و جمعی از تجار عراقی، تفاهم نامه ای برای راه اندازی مرکز مشترک داوری امضا شد.

عبدالرزاق الزهیری رئیس اتاق بازرگانی عراق با استقبال از غلامحسین شفائی و هیئت همراه گفت: روابط فرهنگی ایران و عراق و همچنین 1400 کیلومتر مرز پشتوانه بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی است. بر اساس منافع مشترک.» تجارت با عراق رقم بزرگی است که امیدواریم ایران سهم زیادی در آن داشته باشد.

وی افزود: از امضای تفاهم نامه مشترک برای کاهش موانع همکاری بین دو کشور بسیار خرسندیم. هدف این است که با تشکیل کمیته مشترک داوری، مشکلات مختلف بین نهادهای اقتصادی دو کشور کاهش یابد. این یک اختلاف تجاری طبیعی است که انتظار می رود با راه اندازی این کمیته مشترک داوری سهم قابل توجهی در توسعه فعالیت های اقتصادی داشته باشیم.

الزهیری افزود: ما در مذاکرات اقتصادی سخنان را به صراحت می گوییم اما عشق ما به ایران ثابت است و امیدوارم این همکاری ها برای دو طرف مفید باشد.

* انگیزه و فکر با عراق هماهنگ است

گلم حسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با تشکر از استقبال گرم اتاق عراق گفت: آنچه که فکر می‌آفریند فکر و عقل است و آنچه انگیزه ایجاد می‌کند عاطفه و دل است. برنامه انگیزه و فکر ما را به خواسته نهایی هدایت می کند. آنچه بین ما و عراق وجود دارد، به دلیل تعهد ما به آن کشور، ارتباط عمیقی است که مشابه آن در هیچ کشوری وجود ندارد. مشکلات وجود دارد، اما در جایی که انگیزه و فکر به هم مرتبط باشند، می توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: ما دور هم جمع شده ایم تا با همکاری یکدیگر از فرصت های موجود برای توسعه روابط اقتصادی برای آینده ای بهتر استفاده کنیم.

رئیس هیات اقتصادی ایران به عراق ادامه داد: گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه از اولویت های ویژه و راهبردی اتاق بازرگانی ایران است. با این رویکرد جدید، سهم ایران در تجارت با کشورهای همسایه افزایش چشمگیری را در روابط خارجی کشورمان نشان می دهد. ویژه و بسیار مهم بود، اما من معتقدم که برای حرکت به سمت روابط اقتصادی متعادل، باثبات و بلندمدت بین بخش‌های خصوصی دو کشور، باید مبادلات تجاری را متحول و متنوع کنیم.

شافعی افزود: درست است که اقتصاد دو کشور تا حدودی شبیه به یکدیگر و متکی بر صادرات نفت است، اما بررسی ها با استفاده از امکانات و ظرفیت های وسیع و خداوند، صنعت و کشاورزی دو کشور را به یکدیگر پیوند داده است. “مکمل بودن داده شده است.

وی افزود: مشارکت در تولید و جوینت ونچر یکی از مولفه های اصلی برای دستیابی به یک رابطه متعادل و پایدار است که در این صورت دستیابی به هدف 20 میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی بین آنها نه تنها آرمان گرایانه خواهد بود، بلکه می توانیم به اهداف بیشتری دست پیدا کنیم. اهداف عالی.”

رئیس اتاق ایران گفت: متأسفانه در سال های اخیر شاهد از هم پاشیدگی و از هم گسیختگی روابط تجاری بین فعالان اقتصادی دو کشور به ویژه در بحث همکاری در پروژه های فنی و مهندسی، زیرساخت ها و بازسازی در عراق بوده ایم. از جمله عدم دسترسی فعالان بخش خصوصی به سیستم مبادلات بانکی و مالی دو کشور، مشکلات حمل و نقل و مرزها، صدور بخشنامه های فوری، بستن مرزها و عدم صدور روادید بلند مدت برای تجار، مهندسان و… این امر صنعتی و اقتصادی است که رفع این موانع باید مورد توجه ویژه دولت های دو کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع همکاری های ترانزیتی ایران و عراق و همچنین استفاده فعالان اقتصادی دو کشور از امکانات اقتصادی و مزیت های مناطق آزاد تجاری و صنعتی دو کشور از موضوعات مهم همکاری است، کارکنان دولت “. به این ترتیب ترانزیت کالاهای ایرانی از طریق عراق به سوریه، لبنان و اردن و همچنین ترانزیت محصولات عراقی و عربی از طریق ایران به کشورهای آسیای دور و آسیای مرکزی، ایجاد همکاری های چند جانبه بین کشورهای این کشور را تضمین می کند. منطقه. .

وی افزود: همکاری پروژه های بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی عراق در بازسازی و نوسازی زیرساخت های شهری عراق از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف توسعه عراق از جمله ساخت و ساز، فرودگاه، جاده امکان پذیر است. ساخت و ساز، در این راستا از همکارانم از اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق می خواهم با مشورت مقامات عراقی، امکانات و بسترهای لازم را برای مشارکت هر چه بیشتر شرکت های مهندسی و پیمانکاری ایرانی در پروژه ها فراهم کنند. .

شفاعی با اشاره به استفاده از ظرفیت استان های بین ایران و عراق، پیشنهاد کرد: مشارکت در زیرساخت ها و پروژه ها: مدیریت و مدیریت.

وی با توجه به تسهیل سرمایه گذاری های مشترک و تولید در بین فعالان بخش خصوصی، بر اجرای ایجاد املاک صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور تاکید کرد که در جلسات قبلی کمیسیون مشترک توافق شده بود اما هنوز اجرایی نشده است.

شافعی گفت: در حوزه انرژی، شرکت های خصوصی ایرانی آمادگی تبادل تجربیات انرژی با بخش دولتی و خصوصی عراق از جمله مشاوره، ساخت و ساخت نیروگاه، نیروگاه بادی و خورشیدی را با توجه به تجربیات و توانمندی های عراق دارند. شرکت های ایرانی.در تولید برق.«و همکاری در ساخت و بهره برداری نیروگاه ها.

رئیس اتاق ایران افزود: همکاری برای سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری در بخش های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و فرازمینی و همچنین نصب و راه اندازی ماشین آلات تولیدی و صنعتی به ویژه در صنایع غذایی و لبنی امکان پذیر است. در این راستا پیشنهاد می‌کنم اتاق مشترک ایران و عراق با تشکیل کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری، پروژه‌های سرمایه‌گذاری مناسب را در تمامی استان‌های عراق شناسایی و فعالان اقتصادی علاقه‌مند را برای همکاری و مشارکت وارد کند.

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی آماده همکاری با بخش خصوصی عراق در حوزه خودرو و انتقال تجربیات در زمینه گازرسانی خودروهای مختلف در عراق هستند.

شافعی گفت: یکی دیگر از زمینه های عملی همکاری دو کشور بحث گردشگری سلامت است. به نظر می رسد تاکنون از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است. اگرچه شیوع ویروس کرونا اجرای این همکاری ها را تحت الشعاع قرار داده است، اما امیدواریم با برنامه ریزی کارشناسان بهداشت، اتاق ها و سازمان های بخش خصوصی، در دوران پس از تاج گذاری شاهد همکاری در این زمینه باشیم تا خدمات ارزنده ای به گردشگران سلامت عراق ارائه شود.

انتهای پیام/ ب

دیدگاهتان را بنویسید