یک ماله هم هست که روز جدید گران است

یک ماله هم هست که روز جدید گران است

در عین حال آمارهای اقتصادی از رشد اقتصادی چهار درصدی و کاهش نرخ رشد نقدینگی حکایت دارد که به این معناست که روند رشد کالاهای اساسی ادامه دارد.

نمونه آن را می توان در بازار لبنیات مشاهده کرد. حدود یک ماه از گران شدن لبنیات در بازار می گذرد، اما همچنان وزارت جهاد کشاورزی می گوید اگر قیمت ها خارج از فرمول قیمتی سازمان کمک باشد، با گرانفروش ها برخورد تنبیهی می شود. برای خیلی ها این سوال پیش می آید که فرمول سازمان حامی چیست؟

وزارت جهاد چه زمانی با این فرمول تناسب پیدا می کند؟ و چه زمانی ضربه می زند؟ آیا لبنیات از نظر وزارت جهاد گران است؟ اگر چنین است، چرا پاسخ نمی دهد؟

این در حالی است که مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات توسط تولیدکنندگان گفت: با توجه به افزایش قیمت شیرخام از کیلویی 12 تا 15 هزار تومان طبیعی است که لبنیات افزایش قیمت داشته باشد اما این افزایش قیمت باید طبق فرمول قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باشد. گرانی و قیمت‌گذاری لبنیات قطعا بررسی می‌شود و در صورت افزایش قیمت فراتر از فرمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت، برخورد تنبیهی با گران‌فروش‌ها انجام خواهد شد.

اما این همه ماجرا نیست. مشاور عالی اتحادیه طیور گوشتی در کشور گفت: تا قبل از تبلیغ یارانه ها، سرانه مصرف مرغ برای هر نفر حدود 32 کیلوگرم بود و در سال بعد این میزان از نظر وزنی حدود 12 درصد کاهش داشته است. مصرف یا تولید گوشت و سرانه مصرف حدود 26 کیلوگرم بوده است. از سوی دیگر بررسی سبد مصرفی خانوارها نشان می‌دهد که خانوار از کالاهای باکیفیت در سبد غذایی کاسته و از مواد غذایی ارزان‌تر و کم‌کیفیت‌تر برای دریافت کالری لازم استفاده کرده است. میانگین مصرف گوشت قرمز در سال 1400 نسبت به سال 1390 به ترتیب حدود 32 و 41 درصد کاهش داشته است. میانگین مصرف گوشت قرمز در سال 2010 کمی بیش از 800 گرم برای هر نفر در ماه بود، اما این میزان در سال 1400 به 600 گرم رسید.

ماله گران قیمت

اما آیا واقعا اکنون فرمولی برای قیمت گذاری لبنیات وجود دارد؟ سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: فرمول این افزایش قیمت در اختیار خود اتحادیه ها است و بر اساس مصوبه سال 1388 سازمان حمایت به اتحادیه ها مجوز داده شده است. قیمت محصولات لبنی را بر اساس قیمت تمام شده تولید و البته چهار تعیین کرد دولت اخیرا پس از اجرای هدفمندی یارانه ها در خردادماه سال گذشته و ستاد تنظیم بازار، محصولات لبنی را از این قاعده مستثنی کرد.

اول خردادماه امسال، دبیر انجمن لبنیات ایران طی نامه‌ای به شرکت‌های عضو انجمن لبنیات ایران اعلام کرد که از امروز یکم خردادماه، قیمت شیر ​​خام دامداران بر اساس قیمت اعلام شده خریداری می‌شود. شورای قیمت گذاری و با توجه به قیمت های جدید تعیین شده لبنیات.
در این نامه اعلام شد: با توجه به تعلل دولت در تعیین قیمت فرآورده های شیر و زیان ناشی از این اقدام به دامداری ها، انجمن صنایع لبنی با استناد به آیین نامه انتقالی قیمت محصولات تولید داخل، خواستار پرداخت خام فروشی شد. شیر با نرخ جدید دامداری ها و اصلاح قیمت محصولات با نرخ جدید بود. به گفته سخنگوی انجمن صنایع لبنی، علاوه بر این، بازار به سمتی رفت که قیمت لبنیات 30 درصد افزایش یافت. سید محمدرضا بنی تبا سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی در گفت وگو با فارس در پاسخ به این سوال که چرا قیمت برخی از لبنیات در بازار افزایش می یابد و میانگین افزایش قیمت چقدر است؟ وی خاطرنشان کرد: میانگین افزایش قیمت لبنیات در بازار نسبت به اردیبهشت سال گذشته 30 درصد است اما همچنان چهار قلم لبنیات مشمول قیمت گذاری با قیمت قبلی موجود است. به گفته وی، تحلیل قیمت این چهار قلم لبنیات از سوی سازمان انجمن و پشتیبانی و وزارت جهاد به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و با توجه به اظهارات مسئولان، احتمال بررسی و اعلام وجود دارد. به زودی محصولات لبنی افزایش قیمت دارند؟ وی بیان کرد: افزایش قیمت تمام شده تولید مهمترین عامل افزایش قیمت لبنیات بود و تقریبا تمامی اجزای تولید نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و بنگاه های لبنی مجبور به افزایش قیمت برای متحمل نشدن بیشتر شده اند. تلفات.

اما آمار اقتصادی

در 2 ماهه نخست امسال کمترین رشد نقدینگی در 5 سال اخیر گزارش شده است و پیش بینی می شود تا پایان امسال هدف رشد نقدینگی 25 درصد محقق شود.

به گزارش ایسنا، نیم قرن است که تورم در کشور ما مشکل ساز شده است.
در دهه 1970 تورم 25 درصد و در دهه 1980 متوسط ​​تورم 15 درصد بود. در دهه 90 متوسط ​​تورم رو به افزایش بود و متاسفانه در 5 سال اخیر تورم متوسط ​​40 درصدی اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

در دولت سیزدهم، رفع اختلافات در بخش‌های مختلف اقتصادی که سال‌ها موجب تورم در کشور شده بود، از طریق برنامه اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، اصلاح صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح قیمت‌گذاری اجباری دنبال شد. . از محصولات شرکتی

به طور کلی می توان دو دسته کلی «عوامل بنیادی» و «عوامل کوتاه مدت» را در رابطه با کانال های ایجاد تورم در اقتصاد ایران نام برد. عوامل بنیادی شامل عواملی هستند که نرخ تورم بلندمدت را شکل می دهند و در صورت بروز شوک های اقتصادی زمینه افزایش تورم را فراهم می کنند. از جمله این عوامل می توان به عدم تناسب رشد بالای نقدینگی (منشاء عدم تعادل در اقتصاد مانند عدم تعادل در بودجه دولت، عدم تعادل در سیستم بانکی، عدم تعادل در بنگاه های اقتصادی و …) با توجه به نرخ رشد اشاره کرد. نقدینگی، دولت و بانک مرکزی به دنبال کاهش رشد نقدینگی به 25 درصد در سال جاری هستند که نشان می دهد نتایج دو ماهه نخست امسال به این هدف نزدیک شده است. بانک، رشد نقدینگی در دو ماهه نخست امسال 2.1 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.2 درصد کاهش داشته است. رشد نقدینگی در 2 ماهه اول 1398 تا 1401 به ترتیب در اردیبهشت 1398 تا اسفند 1397، 3.1 درصد، در اردیبهشت 1399 تا اسفند 1398، 5 درصد، در اردیبهشت 1400 تا اسفند 1399، 3.6 درصد و در اردیبهشت 1401 تا اسفند 1397. 1400 2.3 درصد بود. بنابراین رشد نقدینگی در 2 ماهه اول سال جاری به کمترین میزان در 5 سال اخیر می رسد و بر این اساس رشد نقدینگی در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1402 معادل 30.9 درصد است، در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1401 برابر است. 34.7 درصد و رشد. نقدینگی در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1400 معادل 38.8 درصد بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به رشد 25 درصدی نقدینگی دست یابد.

رشد اقتصادی کشور در سال 1401 به 4 درصد رسید

تحقق رشد اقتصادی 0/4 درصدی در سال 1401 در کنار رشد اقتصادی 4/4 درصدی در سال 1400 حاکی از ادامه رشد قابل قبول فعالیت های اقتصادی در کشور است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس محاسبات اولیه اداره کل محاسبات اقتصادی بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت ثابت سال 1395) در سه ماهه چهارم سال 1401 به رقم 3596.8 تریلیون ریال رسید که در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 1400 رشد 5.3 درصدی را نشان می دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون احتساب نفت در دوره مذکور معادل 4.7 درصد بوده است.

بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های قابل مقایسه سال 1394) نشان می‌دهد که در سه ماهه چهارم سال 1390، «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 0/6 درصدی برخوردار بوده است. به این ترتیب طی دوره مورد گزارش، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب 10.6 و 3.2 درصد بوده است.

خاطرنشان می شود که رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال 1401 معادل 6.7 درصد و در دو زیربخش «ماشین آلات» و «ساختمان» به ترتیب 15.4 درصد و 1.2 درصد بوده است. این در حالی است که رشد مولفه مذکور در سال 1400 برابر با صفر درصد بوده است. به همین دلیل رشد هزینه های سرمایه گذاری در سال 1401 حاکی از بهبود چشم انداز فعالان اقتصادی و بهبود ظرفیت تولید در سال های آینده است.

در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه در سال 1401 «با احتساب نفت» و «بدون نفت» به قیمت ثابت از سال 1395 به ترتیب به 15154.0 و 13881.8 هزار میلیارد ریال نسبت به سال قبل رسید. به ترتیب با افزایش 4.0 و 3.5 درصدی همراه بود. تحقق رشد اقتصادی 0/4 درصدی در سال 1401 در کنار رشد اقتصادی 4/4 درصدی در سال 1400 حاکی از ادامه رشد قابل قبول فعالیت های اقتصادی در کشور است.

شایان ذکر است که رشد تولید ناخالص داخلی در تمامی فصول سال 1401 روند صعودی داشته است، بنابراین از سه ماهه اول تا پایان سه ماهه چهارم سال تعیین شده نرخ رشد اقتصادی کشور 1.9%، 3.9%، 4% بوده است. به ترتیب 9 درصد و 5.3 درصد.

دیدگاهتان را بنویسید