مصباحی مقدم: وزیر اقتصاد برنامه اقتصادی دو ساله را منتشر می کند/ دولت گران، بزرگ و گران است

مصباحی مقدم: وزیر اقتصاد برنامه اقتصادی دو ساله را منتشر می کند/ دولت گران، بزرگ و گران است

روز جدید : حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس خبرگان رهبری می گوید آقای خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرده است که برنامه دو ساله ای را برای تغییر وضعیت اقتصادی آماده کرده ایم و می خواهم این طرح منتشر شود.

حجت‌الاسلام گلمرضا مصباح مقدم، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از کارشناسان اقتصادی است که در نشست اخیر اقتصاددانان با رئیس‌جمهور شرکت کرده است. مصباح مقدم نگاهی دلگرم کننده به رویکرد دولت دارد و معتقد است باید در ساختارها تغییراتی ایجاد شود.

دولت برنامه دو ساله تحول اقتصادی را اعلام کرد/ سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت

خلاصه این گفتگو به شرح زیر است:

– اگر بدهی های دولت و هزینه های انجام شده را در نظر بگیریم که ظاهرا تا سال 1404 ادامه دارد. اوراق توزیع و نقدینگی آن جمع آوری و تحویل دولت شد. دولت آنها را در ماههای پایانی سال گذشته و ماههای اول امسال تا پایان دوره خرج کرد و اصل و سود حاصل از این هزینه ها را به آینده (1404) موکول کرد.

– زمانی که دولت از شهریورماه از بانک مرکزی وام نگرفته، اثر آن بر تورم نقطه به نقطه مشخص شده است. در عرض یک ماه، اثر آن کاهش 4.5 درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه از شهریور تا شهریور امسال است. 4.5 درصد کاهش می یابد. اگر تورم نقطه به نقطه در یک ماه 4.5 درصد کاهش یافته باشد، این انتظار مثبت است و طبیعتاً نشان می دهد که در صورت عدم اجرای وام در ماه آینده، شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه باشیم.

– موضوع مهم این است که دولت سهام شرکت های سودده خود را در بازار سرمایه عرضه می کند. این اطمینان به مردم وجود دارد که شرکت هایی که توانمند و پربازده هستند وارد شده اند و می توانند این سهام را خریداری کنند. مهم این است که در بازار سرمایه می توانند از سهام روی تابلوی اول استفاده کنند، یعنی. عرضه اولیه عمومی پیشنهادات جدید زیر قیمت بازار ارائه می شود و زمانی که زیر قیمت بازار باشد و فرد از جدید بودن پیشنهاد مطمئن شود، حتی اگر تعداد کمی سهام بخرد، مطمئناً سود خواهد داشت. اما آنهایی که یکبار عرضه می شوند و در بازار ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند، طبیعتاً از نظر نرخ ارز و شرایط سیاسی و … دارای نوسان و نوسان هستند.

– مذاکره شود یا نشود، نتیجه مثبت بگیریم یا نگیریم و …. این پیش بینی ها بر شاخص بازار سرمایه تاثیر می گذارد. کسانی که وارد این بازار می شوند باید بپذیرند که بازار ریسک دارد و باید خود را با این شرایط وفق دهند. این مانند یک بازار واقعی برای خدمات و کالاها است. در بازار واقعی کالا و خدمات، مگر اینکه بازار ناپایدار باشد و زمان پایان و زمان کم فرا برسد. البته در شرایط تورم همیشه افزایش می یابد، اما در شرایط ثبات اقتصادی گاهی افزایش و گاهی کاهش می یابد.

– در صورت امکان تجارت بین ایران و پاکستان و همچنین در مورد سایر کشورهای همسایه و کشورهای عضو شانگهای. شرایط قطعا نشان می دهد که سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت. هم اقدامات دولت باعث کاهش نرخ تورم می شود و هم شرایط بهتری برای تامین منابع برای فعالیت های اقتصادی خواهیم داشت. زیرا منابعی که در خارج از کشور قفل شده است در حال بازگشت است و دولت نیز به جهش تولید در داخل و ظرفیت خالی فعال سازی شرکت های تعطیل شده توجه زیادی دارد و این نویدبخش بهبود وضعیت ما است. . زیرا حکمرانی جهادی و حکمرانی فعال اقتصادی به میدان آمده است.

– آقای هندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد که برنامه دو ساله ای را برای تغییر وضعیت اقتصادی آماده کرده ایم و تقاضا دارم این برنامه منتشر شود. اگر این برنامه منتشر شد حداقل کارشناسان می توانند نظر بدهند و بگویند که ما از این برنامه خوب قدردانی می کنیم یا اختلاف داریم یا اشکال دارد و اکیدا توصیه می کنم این برنامه را منتشر کنید. البته باید برنامه بلندمدتی ارائه شود که محدود به دو سال نباشد و چشم انداز بلندمدت (10 ساله) داشته باشد.

– موضوع دیگر ساختار حکومت است. دولت گران، بزرگ و گران است. البته این سیاستی و قانونی بود و در قوانین برنامه هم آمده بود، اما اجرا نشد. من در توصیه های رئیس جمهور می بینم که وقتی به مجموعه ها برخورد می کند، می گوید: «آیا با این مقدار قدرت می خواهید این کار را انجام دهید؟» روی کاهش نیروی کار تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید