کالایی هست اما گران است / انباشت و واسطه در خلاء شبکه توزیع


زمان: 09:42 ساعت
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808555

تداوم روش‌های سنتی دهه‌های گذشته و خلاء شبکه توزیع هدفمند و منسجم، باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع کالاهای اساسی از جمله انباشت و تورم روزانه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : از آن روزهایی که ساعت ها مجبور بودیم برای خریدن روغن و مرغ و تخم مرغ در صف بمانیم و خاطره ای از او باقی نماند، چند ماه نمی گذرد.

با روی کار آمدن ریاست جمهوری، وعده رئیس جمهور مبنی بر برچیدن ارکان اساسی سبد خانوار محقق شد اما وعده دیگر وی مبنی بر کنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش قیمت مصرف کننده عملی نشد.

به عبارت دیگر، کالاهای متناسب با نیاز مردم به وفور و حتی بیشتر در بازار وجود دارد، اما هر روز که می گذرد، قیمت ها همچنان افزایش می یابد.

در شرایطی که متولیان امر از میزان تولید، واردات و مصرف سالانه مردم اطلاع دارند، اما تاکنون نتوانسته اند تعادل مطلوبی بین این عناصر برقرار کنند، دلالان با استفاده از خلاء ابزار نظارت و شبکه توزیع موجود در بازار، به دست آوردند. این آب شاه ماهی می گیرند.

به نظر می رسد تکرار سیاست تنظیم بازار مصرف چند دهه پیش که با شرایط امروز ناسازگار بوده و اصولاً کارساز نیست، همچنان تکرار تلاش های نافرجام قبلی بوده و کارساز نخواهد بود.


خلاء شبکه توزیع؛ ریشه مشکلات

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به تهران نیوز گفت: مشکل اصلی تامین کالاهای اساسی و مصرفی، نبود شبکه توزیع مطمئن در کشور است.

علی اکبر علیزاده برمی گفت: خشکسالی اگرچه باعث کاهش تولید ارقام پرمصرف مانند برنج شده است، اما ذخایر برای تامین نیاز جامعه کافی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما مشکل اصلی گرانی خانوار است. موارد.

وی گفت: خلاء شبکه توزیع داخلی زمینه فعالیت و درآمدزایی را به واسطه های غیرضروری داده و مشکلاتی از جمله انباشت کالا و گرفتن نبض بازار توسط دلالان و افزایش قیمت ها را ایجاد کرده است، بنابراین پول اضافی از دست مردم خارج می شود. جیب ها.» آن را بیرون بیاور و برو توی جیب دلال ها.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: البته وزارت جهاد کشاورزی سیاست موفقی را که پیش از این در موضوع توزیع برنج در پیش گرفته بود که عرضه گسترده برنج از طریق شبکه های توزیع مطمئن و اینترنت است، تکرار می کند.

علیزاده برامی افزود: به این ترتیب انواع برنج خارجی و برخی ایرانی با قیمت مصوب توزیع می شود تا علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت، کاهش قیمت و رسیدن به قیمت متعادل برنج در بازار عرضه صورت گیرد. “.

وی ادامه داد: این تجربه قبلاً در زمینه توزیع مرغ و تخم مرغ به کار گرفته شده و موفق بوده است. بنابراین به نظر می رسد سیاست وزارت جهاد در این زمینه باید ادامه یابد.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: بر اساس قانون انتزاع که در مجلس یازدهم تکرار شد، خرید، توزیع و قیمت گذاری محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. وزارت صمت و سازمان سکوت. حمایت از مصرف کننده. «موضوعات تداخلی ندارند.


فروشگاه های بزرگ؛ شبکه تحویل امن

علیزاده همه مشکلات در حوزه توزیع اقلام پرمصرف در سبد بازار خانوار را در نبود شبکه توزیع مطمئن و جامع برشمرد و گفت: متاسفانه در کشور سرمایه گذاری در این زمینه صورت نگرفته است. مواد مصرفی کمیاب یا گران می شوند.

وی گفت: البته در شهرهای کوچکی که توزیع کنندگان عمده شناسایی و کنترل می شوند، چنین مشکلاتی کمتر دیده می شود و افزایش قیمت ها عمدتاً به دلیل شرایط ملی است، اما در کلان شهرهایی مانند تهران به دلیل وسعت جغرافیایی این سطح نظارت است. سخت است.”

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس یکی از اقدامات خوب وزارت جهاد برای کاهش مشکلات این حوزه را ایجاد فروشگاه های بزرگ به عنوان شبکه توزیع مطمئن دانست و در این خصوص گفت: مردم می توانند نیازهای خود را تامین کنند. از طریق آنها .

علیزاده برمی فروش اینترنتی را یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از شبکه های دلالی عنوان و خاطرنشان کرد: به این ترتیب مردم می توانند با ثبت سفارش در سامانه بازرگم نیاز خود را تهیه کنند.

وی تاکید کرد: این سیاست های وزارت جهاد تا حد زیادی از انباشت کالاهای اساسی و تشکیل صف های طولانی برای خرید این کالاها جلوگیری کرده است.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به نظر می رسد تکرار این تجربه که اثربخشی خود را نشان داده می تواند با اطمینان بخشی به مردم با دلالان مقابله کند.


تنظیم بازار به روش سنتی امکان پذیر نیست

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی به خبرنگار تهران نیوز گفت: واقعیت این است که تنظیم بازار با روش های سنتی از دهه 1360 ممکن نیست و موثر و موفق نیست.

گلمرضا مرحبا گفت: باید پذیرفت که اکنون با ارسال بازرس یا شماره تلفن و وسیله ارتباطی به شهروندان برای گزارش، دیگر نمی توان بازار را کنترل کرد و گاهی از تنش ها جلوگیری کرد.

وی گفت: بنابراین معتقدم در حوزه عرضه کالا و تنظیم بازار، نیازمند زنجیره تامینی هستیم که در آن هر محصول و محصولی که تولید یا وارد کشور می شود، در مسیر ذخیره سازی تا رسیدن به دست کاربر، کدگذاری و قابل ردیابی باشد. و مراقب باشید.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: به همین دلیل نیاز است در این حوزه زنجیره تامین که صفر تا صد تولید را شامل می شود تا محصول از مزرعه، کارخانه یا گمرک به دست مصرف کننده برسد.

مرحبا بیان کرد: در شرایطی که میزان کالاهای وارداتی موجود در انبارها و میزان مصرف روزانه و سالانه مردم مشخص است، در صورت وجود سامانه ثبت نام، ثبت، کنترل و نظارت دقیق، خبر از کمبود برنج و سایر موارد به گوش می رسد. از غذا و یا انباشتگی آنها نخواهد بود.

وی افزود: در دنیای امروز دیگر انباشت یا گران فروشی معنایی ندارد زیرا بسیاری از کشورها از ظرفیت فناوری برای تسلط بر بازار و بازکردن مسیر تولید تا مصرف کالا استفاده کرده و توانسته اند به نحو احسن کار کنند.


یا اراده نداریم یا آستانه تحملمان بالاست

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معتقدم تا زمانی که کشور زنجیره تامین و توزیع کامل و یکپارچه نداشته باشد هیچ یک از اقدامات دیگر پاسخگو نخواهد بود و مانع از بروز مشکلات و عوارض جانبی نخواهد شد. “

مرحبا ادامه داد: این سامانه باید به گونه ای طراحی شود که نه تنها دیگر شاهد خلاء و کمبود اقلام نباشیم، بلکه فعالیت واسطه ها و قاچاق از بین رفته و از گرانی کالاها جلوگیری شود.

وی گفت: این موارد بارها به مسئولان مربوطه از جمله وزیر صمت ابلاغ شده است و با وجود پذیرش این خلأ و لزوم راه اندازی زنجیره تامین، اقدام موثری برای تحقق این مهم صورت نگرفته است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اقداماتی در حال انجام است اما تولید و بازخورد لازم را ندیده ایم و مشخص نیست وقتی آمار تولید، واردات و مصرف داریم چرا موفق نشده ایم. بین آنها تعادل برقرار کنید

مرحبه در تشریح دلایل عدم توجه به این موضوع افزود: مشخص نیست اراده ای در این زمینه وجود ندارد یا آستانه تحمل ما آنقدر بالا رفته که قیمت هر کیلوگرم برنج صد هزار تن تاثیری ندارد. . بر ما.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید