چرخی که برای واسطه می چرخد ​​گران است / گندمی که زاده می شود برای مردم آسیاب نمی شود


ساعت: 09:35
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909115

بخش رودبار جنوبی یکی از قطب های تولید گندم و ذرت در استان کرمان است اما کارخانه ای برای فرآوری این دو محصول وجود ندارد. گندم با هزینه های گزاف از شهر صادر می شود و آرد مورد نیاز مردم باید به شهر برگردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار راه آرمان از رودبار جنوب، آرد و نان در زندگی مردم رودبار جنوب از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و در اکثر غذاهای آنها می توان این نعمت الهی و … را مشاهده کرد. دولت را مجبور به توجه به کشت گندم و تلاش برای خودکفایی کشور با این محصول کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در پایان فصل برداشت گندم از افزایش 57 درصدی تولید و خرید گندم مازاد و بذری در جنوب استان کرمان خبر داد.

این در حالی است که نانوایی ها به دلیل نبود کارخانه آرد، مدتی است که با چالش نداشتن آرد مواجه هستند و از سوی دیگر، آرد به صورت آزاد بین 180 تا 200 هزار تومان به فروش می رسد.

در همین راستا منصور شکرالهی نماینده مردم مناطق پنج گانه جنوبی استان کرمان در شورای اسلامی خواستار افزایش سهمیه آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای در جنوب استان کرمان شد.

شکرالهی در نامه ای به علی تیموری سرپرست معاونت امور مجلس وزیر، خواستار افزایش سهمیه آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای در حوزه های انتخابیه شد.

در ادامه تیموری طی دستوری به راد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی تخصصی دولتی ایران خواستار مساعدت ویژه و اقدام لازم شد.

با وجود تولید سالانه ده ها تن گندم در مزارع رودبارجنوب و مصرف بالای آرد در این شهرستان، حتی یک کارخانه آرد در این منطقه وجود ندارد.

کارخانه آرد به عنوان مرکز فرآوری گندم و تبدیل آن به کالای اساسی مورد نیاز مردم بسیار حائز اهمیت است، مردم شهرستان نیز مانند سایر شهرهای کشور توجه ویژه ای به مصرف آرد برای تهیه غذای خود دارند. اما با وجود مصرف زیاد آرد متاسفانه هنوز آسیاب در این منطقه وجود ندارد.

با توجه به اینکه نان در عرصه زندگی اجتماعی در ایران، زمین همواره موضوعی فراتر از یک کالای ساده اقتصادی بوده است، زیرا نه تنها افراد جامعه، اعم از غنی و فقیر، آن را مصرف می کنند، بلکه زنجیره ای طولانی از بخش های کشاورزی مانند مزارع نیز آن را مصرف می کنند. صنعت و تجارت اعم از کارخانه ها، سیلوها و صنایعی مانند نانوایی روی میز شامل همه شهروندان می شود.

یکی از مشکلات پیش روی شهرستان رودبار جنوبی نبود کارخانه آرد است که پس از صرف هزینه های هنگفت گندم باید از شهر خارج شود و پس از صرف هزینه های گزاف برای خرید آرد مورد نیاز مردم مجبور به ورود به شهر شود.

داشتن نان مرغوب و با ارزش غذایی بالا دارای مولفه های زیادی از جمله نحوه کاشت، کاشت و برداشت گندم، نحوه نگهداری گندم در سیلوها، طرز تهیه آرد و سبوس و در نهایت روش ورز دادن است. و پخت در کیفیت نان موثر است.

اگرچه این شهرستان بهترین و با کیفیت ترین گندم را در سطح استان و کشور تولید می کند، اما آرد توزیع شده در شهرستان نسبت به گندم منطقه از کیفیت پایین تری برخوردار است و بر این اساس توجه به گندم، آرد، نان و آن کیفیت امر بسیار مهمی است بنابراین سفره مردم هرگز از نان باکیفیت خالی نمی ماند.

آرد مورد نیاز اهالی رودبار جنوبی از کارخانه های خارج از شهر تامین می شود و احداث کارخانه آرد زمانی توجیه می شود که در کنار آن سیلوی دائمی انبار گندم وجود داشته باشد و یا خود آسیاب دارای انباری باشد که شهرک است. کاملا آماده برای .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید