یک وعده جدید برای مستاجران، یک روز جدید

یک وعده جدید برای مستاجران، یک روز جدید

کیمیا نجفی سرحدی می گوید: ساخت مسکن برای مستاجران قطعا می تواند بازار اجاره را آرام کند اما اگر دولت بخواهد این پروژه را به تنهایی اجرا کند قطعا با شکست مواجه می شود زیرا دولت پیمانکار، کارفرما و سازنده خوبی نیست.

این روزها هیچکس اصطلاح «زندگی اجاره ای» و «زندگی راحت» را نمی فهمد، البته به جز افرادی که میلیاردها دلار سپرده برای چنین خانه هایی می پردازند. این افراد از اتمام قرارداد خود نمی ترسند و به راحتی اثاثیه خود را بسته بندی می کنند تا به خانه مجلل تری بروند. این افراد را کنار بگذاریم زیرا در این گزارش صحبت از خانوارهایی است که برای پرداخت اجاره بها هر ماه باید از هفت خان رستم عبور کنند. همان مردمی که کابوس یافتن خانه متناسب با درآمدشان خواب را از چشمانشان ربوده است.

راه حل کنترل بازار اجاره

بازار اجاره مسکن در سال‌های اخیر به شدت آشفته بوده است، بنابراین یکی از مشکلاتی که امروزه مردم با آن مواجه هستند، مشکل اجاره و اجاره است. اکنون افزایش ناگهانی نرخ اجاره بها خانوارها را برای یافتن سقف مناسب برای زندگی با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه کرده است. اما راه حل برای حل مشکلات بازار اجاره چیست؟

بسیاری از کارشناسان و فعالان مسکن بر این باورند که یک راه حل این است که دولت شروع به ساخت واحدهای ویژه اجاره کند و تسهیلاتی را برای شرکت ها، شهرداری ها و تعاونی های خاص برای ساخت واحدهای اجاره ای ارائه کند که در این صورت نرخ اجاره بها تعدیل می شود. انجام خواهد داد.

چندی پیش زاکانی شهردار تهران از ساخت مسکن توسط شهرداری ها و اجاره دادن آن به اقشار کم درآمد صحبت کرد. شهردار تهران اعلام کرد: شهرداری باید در میان مدت به سمت لیزینگ برود و لیزینگ حرفه ای برای مردم فراهم کند و در حوزه املاک نیز اقداماتی انجام دهد. شهرداری تهران قبلاً یک کمپ مسکونی تشکیل داده بود.

چندی پیش مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد که در توافقنامه سه جانبه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و بانک مسکن، 200 هزار واحد مسکونی کوچک برای اسکان مستاجران ساخته می شود.

به گزارش ایسنا، 23 شهریور 1401، محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص گفت: برای لیزینگ حرفه ای مسکن، تفاهم نامه سه جانبه ای بین بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد. شهرداری تهران بر اساس فاینانس بانکی «شهرداری باید ۲۰۰ هزار واحد کوچک استیجاری با فاینانس ۲۰۰ میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله بسازد».

راهی برای آرام کردن بازار اجاره

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در خصوص ساخت مسکن استیجاری و تاثیر آن بر بازار به ابتکار گفت: البته ساخت مسکن استیجاری می تواند بازار اجاره را آرام کند، اما موفقیت در این امر بستگی به این دارد که چه کسی بخواهد. اجرا شده است و هدف از اجرای آن چیست. اگر دولت بخواهد این پروژه را به تنهایی اجرا کند، مطمئناً با شکست مواجه خواهد شد، زیرا دولت پیمانکار، کارفرما و سازنده خوبی نیست، بنابراین دولت باید این مسئولیت را به دولت واگذار کند. بخش خصوصی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی یک شرکت معتبر باید مسئولیت را بر عهده بگیرد و تضمین های لازم را بدهد که این طرح به سمت اهداف اصلی خود حرکت می کند و از مسیر خود منحرف نمی شود. مفید . .

این کارشناس بازار مسکن در ادامه سخنان خود به تجربه سایر کشورها در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر شهرداری ها متولی این پروژه ها هستند. البته شهرداری هایی مشابه شهرداری ما وجود ندارد، اما دارای شهرداری هستند و شرکت هایی هستند که در این پروژه ها تخصص دارند و با همکاری یکدیگر برای مستاجران خانه می سازند. این کشورها تجربه موفقی دارند و بهتر است از تجربیات آنها در این زمینه استفاده شود.

وی افزود: متأسفانه برنامه‌ها آنطور که وعده داده بودند پیش نمی‌رود، اما اگر از ۲۰۰ هزار خانه‌ای که گفته‌اند برخی ساخته شود، باز هم جای تشکر دارد. ساختن خانه برای اجاره و ورود به این امر گام مهم و مفیدی خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: البته در گذشته خانه های نهادی داشتیم که به کارمندان مسکن می دادند اما اکنون می خواهیم به صورت تخصصی وارد بحث ساخت خانه های استیجاری شویم و این اقدام قطعاً برکت خواهد داشت.

وی گفت: اگر دولت مصمم به تامین مسکن برای مستاجران باشد، اقدام مثبتی است که در صورت تداوم ممکن است تاثیر بیشتری بر بازار داشته باشد.البته بعد از اجرای این طرح نمی توان انتظار داشت که شاهد باشیم. اثر آن در بازار در یک یا دو سال است. بازار برای اصلاح قیمت ها به یک دوره زمانی 5 تا 10 ساله نیاز دارد که در این صورت دیگر شاهد مشکلی در بخش اجاره نخواهیم بود.

منبع: سایت ابتکار

دیدگاهتان را بنویسید