نگرانی مستاجران و رها شدن بازار اجاره مسکن/ اصناف از محتوای مصوبه جدید دولت بی خبرند!


ساعت: 09:11
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877202

در آستانه فصل نگرانی مستاجران و رها شدن بازار اجاره در کلانشهری مانند مشهد، اتاق اصناف علاوه بر نظارت سنتی و ناکارآمد متولیان امر، اعلام کرد که طبق تعرفه نامه 94 سقف مشاوران املاک تعیین شده است. حدود 800000 جلد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس ; ما در آستانه ورود به فصل تابستان هستیم که به نوعی فصل نقل و انتقالات مستاجران است، اما متاسفانه قانون اجاره بها نداریم و مستاجران که معمولا از اقشار ضعیف جامعه هستند با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. اجاره لحظه ای خانه با بیش از 50 درصد.

امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد درباره رها شدن بازار اجاره در پایتخت مشهد به صبح توس گفت: وی از تعزیرات حکومتی مطلع شد اما در اختیار اتاق اصناف مشهد قرار نگرفت و ما در اختیار ما قرار نگرفتیم. با محتوای آن آشنا نیستند.

وی افزود: در زمینه بررسی اجاره بها طبق فصل هشتم قانون نظام صنفی موظف به نظارت بر عملکرد املاک هستیم که شامل مواردی از جمله تعرفه گذاری در سایت است که کمیسیون چندانی دریافت نمی کنند. نظارت در محل، مهر چاپی. کد رهگیری باید در اختیار موجر و مستاجر و سایر موارد مقرر در این قانون باشد.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به نقش املاک در اجاره، گفت: در تعرفه ها مداخله کنند: وظیفه آنها حمایت از فرد منعقده نیست.


7ea919e3 e288 43ff 8bc9 f5da11663f47 خبر خاکستری

وی افزود: قولنامه باید طبق قانون منعقد شود که دارای کد رهگیری و معتبر است و بر اساس نرخ مصوب قانونگذار مالیات املاکی را تعیین کرده است که می تواند دریافت کند و به هیچ وجه نمی تواند در اجاره دخالت کند. واحدهای مسکونی.”

دلداری در ادامه با بیان اینکه اتاق اصناف به مسائل املاک و وظایف واحدهای صنفی رسیدگی می کند، ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ مصوب مشاوران املاک مربوط به سال 94 است و بسیار قدیمی است، اتحادیه املاک باید میزان نرخ ارز را به روز کند. هزینه و پیشنهادات ارائه شده به کمیته رتبه بندی.

وی افزود: در کمیته قیمت گذاری اتاق اصناف با حضور صمت، نماینده سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده، معاون بازرسی صمت و انجمن حمایت از مصرف کنندگان باید قیمت ها را بررسی و تصویب کنند.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه در صورت شکایت از دریافت پورسانت های غیرمجاز املاک طبق آخرین نامه مصوب سال 94 برخورد قانونی انجام می شود، گفت: برای املاک حدود 800 هزار تن بوده و در صورت دریافت بیشتر از فهرست بهای مصوب، وارد بازرسی اتاق اصناف می شود.

وی افزود: پیشنهادات اتحادیه املاک پس از بررسی در کمیته رتبه بندی به هیات نظارت ارائه می شود و در صورت تایید قابل اجرا خواهد بود در غیر این صورت برای تعدیل نرخ عودت داده می شود.

دلداری با بیان اینکه تعرفه‌ها در اتحادیه‌های اولویت اول باید سالانه به‌روزرسانی شود، خاطرنشان کرد: اگر فردی به اتحادیه املاک شکایت کند که بر اساس آخرین فهرست تعرفه مصوب، اجاره‌بهای زیادی می‌گیرند یا خرید و فروش می‌کنند، حتما می‌شوند.

وی افزود: با توجه به افزایش واحدهای صنفی بر اساس بضاعت اتاق اصناف، مشکلات رصد و پیگیری می شود، بنابراین باید از تخلفات جلوگیری شود و متناسب با این موضوع اولین موضوع تغییر نرخ است.


66d6c003 3646 4836 b2d6 425b34174c25 خبر خاکستری


افزایش بیش از 20 درصدی اجاره بها در مشهد ممنوع است

علی عسگر مرادزاده کارشناس مسکن در گفت و گو با صبح توس گفت: طبق قانون مالکان تنها می توانند 20 درصد اجاره بها را افزایش دهند بنابراین هر مبلغی که در سال گذشته توسط طرفین توافق شود مبنای افزایش قیمت است، بنابراین افزایش بر این اساس اعلام شد. 20 درصد در مشهد و 15 درصد در سایر شهرها.

وی افزود: در صورت عدم رعایت این قانون از سوی مالکان، مستاجر نمی تواند ملک را تخلیه و در شورای حل اختلاف از موجر شکایت کند، اما مهم این است که مستاجر باید مدارک لازم را ارائه کند تا بیش از درخواست موجر باشد. افزایش اجاره بها

مرادزاده گفت: در اغلب موارد متأسفانه شاهد هستیم که صاحبان خانه به دلیل اینکه نمی توانند ناگهانی اجاره بها را افزایش دهند، به بهانه های واهی مانند ازدواج عروس یا داماد می خواهند ملک را ترک کنند تا مستاجر جدید بتواند ملک خود را اجاره کند. در اینجا مستاجر می تواند با اثبات اظهارات نادرست موجر، مالک را تخلیه کند.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره میزان حق الزحمه کمیسیون مشاوران املاک نیز گفت: مشاوران املاک طبق قانون می توانند تنها ۷ روز اجاره از مستاجر و ۷ روز اجاره از مستاجر دریافت کنند. صاحبخانه که 9 درصد مالیات است. این مبلغ نیز به عهده موجر و مستاجر می باشد.

وی یادآور شد: دریافت پورسانت طبق قانون منوط به تحویل قراردادهای چاپی و الکترونیکی به طرفین معامله است و طرفین معامله ممکن است کارمزد را تا تحویل نسخه چاپی به تاخیر بیندازند.


39534948 8477 4f9e a867 d1cb654cb198 خبر خاکستری

مرادزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مسکن در رکود به سر می برد، گفت: روند خرید و فروش ملک در مشهد به دلیل افزایش قیمت مسکن با رکود مواجه است و بسیاری از خریداران انتظار کاهش قیمت را دارند.

این کارشناس مسکن افزود: در حال حاضر سالانه به بیش از 100 هزار خانه نوساز در مشهد نیاز داریم، اما متاسفانه در دولت روحانی این نواقص در کنار هم قرار گرفته و وعده های دولت برای ساخت مسکن ملی محقق نشده و وضعیت نامناسبی را به همراه داشته است. «این در حال حاضر بازار مسکن را شکل داده است.

وی در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم نباید به فکر راه حل اساسی برای معضل مسکن باشد، بنابراین بازار ملک باید به ثبات برسد. همچنین باید کاهش یابد، زیرا تمام هزینه های سربار باعث افزایش قیمت مسکن و در نهایت فشار بر مستاجران می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید