وعده خروار و عمل به هیچ وعده حکومتی

وعده خروار و عمل به هیچ وعده حکومتی

مبارزه بر سر وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در یک سال همچنان ادامه دارد که دولت وارد دومین سال فعالیت خود می شود.

دولت رئیس جمهور را می توان دولت وعده های بزرگ دانست. دولتی که با شعار مهار تورم، افزایش یارانه ها، فقرزدایی، ساخت یک میلیون واحد مسکونی و ایجاد 500 هزار شغل در سال روی کار آمد.

اگرچه آمار و ارقام نشان می دهد که تورم مهار شده و دولت مدعی ایجاد یک میلیون شغل در ایران تاکنون است. اما نکته اینجاست که آمارها در حوزه مسکن غیرمسئولانه است و تنها به اعداد موجود می توان اکتفا کرد. اینجاست که وعده های دولت به بن بست می خورد و حالا بحث بر سر این است که چه کسی وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده است.

رئیسی در صحن علنی مجلس با معرفی لایحه بلندپروازانه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه «عده ای می گویند دولت قول ساخت یک میلیون واحد مسکونی داده است» به دولت قبل اشاره کرد و گفت: کسانی که مسکن نساخته اند، باید پاسخ دهند چرا شکست خوردند؟» اتهامات رئیس دولت سیزدهم با وجود گذشت نیمی از عمر آن دولت، همچنان ادامه دارد.

عصر ایران در مقاله ای با انتقاد شدید از این موضوع نوشت: اگر رئیس دولت با وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال یا حتی بدون وعده، آرای مردم را به دست آورده و رئیس جمهور شده بود، موظف به ساخت و ساز بود و دارد. او و مسئولان مربوطه باید مسئولیت پذیر باشند. اما در نظر داشته باشید که پاسخ دادن به موارد قبلی شما را از پاسخ دادن معاف نمی کند. خب حالا جواب بده چرا نساختی؟ مگه نگفتی با اطلاع از وضعیت اقتصادی کشور وارد گودال انتخابات شدی و خودتو توجیه نمی کنی؟!»

از وعده تا قانون مصوب

سخنگوی دولت 8 خرداد به تسنیم گفت: ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال قانونی مصوب مجلس است و به طور متوسط ​​سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود. اگر نمی تواند، باید دید که همه تخصص های زیربنای تصویب این قانون بر چه اساسی استوار است. این نیاز روز کشور است و با توجه به ناکامی‌های سیاست‌گذاری غلط پیش از این دولت، نیاز زمین است.

وی بیان کرد: تنها ما مسئول نیستیم و ساخت مسکن نیازمند مشارکت بخش خصوصی و بخش‌های مختلف است، بلکه دولت در مرکز است و اقداماتی مانند آماده‌سازی زمین، تأسیسات، زیرساخت‌ها و صدور مجوز با دولت است. دولت باید بار حل این مشکل را به دوش بکشد. بقیه کشور باید بروند و همه باید به انجام این تعهد قانونی کمک کنند و اگر این دولت نمی خواهد، این قانون است و هر دولتی که سر کار می آید باید آن را اجرا کند.

این سخنان را علی بهادری جهرمی اعلام کرد که در 21 آذر 1401 اعلام کرد: ما قبل از وعده ها به فکر تامین 4 میلیون واحد مسکونی بودیم و به عهد خود وفا می کنیم. اگر احساس کنیم در جایی قولی داده ایم و به آن عمل نمی کنیم، حتماً اعلام می کنیم.

پیش از این نیز این وعده وزیر جدید راه و فواید عمومی زیر سوال رفته بود. مهرداد بذرپاش در برآورد حجم بودجه مورد نیاز برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی 100 متری گفت: تقریباً دو برابر بودجه عمرانی کشور نیاز داریم، یعنی. 2800 هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، بنابراین اگر در ساخت مسکن کوتاهی کنیم، فکر نمی کنم دولت مقصر باشد. تقصیر مجلس است یا برعکس، همه در یک کشتی نشسته ایم و همه برای ایران و نظام کار می کنیم، مگر می شود برای مردم کاری انجام ندهد؟

14 اسفند 1401 هادی عباسی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به تعهد خود برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی پایبند است، گفت: واحدهای کلبه ای نهضت ملی مسکن با قیمت های پایین و ارزان تر ساخته می شود. قیمت

تکلیف یک میلیون واحد مسکونی چه می شود؟

اکنون نیمی از عمر دولت گذشته و بسیاری از وعده های دولت همچنان پابرجاست. آنچه مسلم است بازار مسکن و همچنین صنعت ساختمان با بحران بسیار جدی مواجه است. گواه این گفته قیمت های مشاهده شده در بازار اجاره است. قیمت اجاره آنقدر افزایش یافته است که قیمت اجاره خانه در شرایط فعلی گرانتر از قیمت خرید آن در سال 1396 است و این فشار مضاعف به مشتریان وارد می شود در حالی که قیمت مواد غذایی نیز افزایش جدی را تجربه کرده است. اقتصاد ایران

بازار مسکن ایران در آشفته ترین حالت خود به سر می برد و رسانه های وابسته به دولت برای کاهش قیمت مسکن مانور می دهند.

ایران چند خانه دارد؟

آمارها نشان می دهد که 6 میلیون خانوار در ایران مستاجر محسوب می شوند. عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضای مسکن در ایران باعث می شود اجاره بها هر روز فشار بیشتری را بر طبقه متوسط ​​جامعه وارد کند. البته این سردرگمی در سال های آینده بیشتر می شود زیرا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: تا سال 1409 باید 12 میلیون خانه برای 24 میلیون جوان در سن ازدواج ساخته شود.

به نظر می رسد به دلیل ماهیت متفاوت مسکن و نبود آمار در این حوزه، دولت سعی دارد این موضوع را وارد چالش کیست. درگیر کردن ذهن مردم به اینکه چه کسی وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده است، بازی عجیبی است که در آن تا پایان عمر دولت هیچ برنده ای وجود ندارد. بدون شک بازنده بزرگ این بازی افرادی هستند که زیر فشار سنگین هزینه های مسکن له می شوند و هر روز بیش از پیش از سطح زندگی دور می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید