تاکتیک جدید مالکان برای اخراج مستاجران!

قوانین ناپدید می شوند

با در نظر گرفتن سقف اجاره، برخی از مالکان اراذل و اوباش را استخدام می کنند تا از قانون فرار کنند و خانه های خود را تخلیه کنند. در این شرایط مستاجر بدون پشتوانه قانونی و به دلیل توجه به آبرو و جان خود مجبور به تخلیه خانه می شود. یکی از مستاجران ساکن تهران در گفت و گو با خبرنگار جام جم با بیان اینکه به دلیل حضور شراهر مجبور به تخلیه خانه شده است، گفت: امسال قانون سقف 25 درصدی تمدید اجاره بها را به صاحبخانه یادآوری کردم، اما مالک به طور ناگهانی. اعلام کرد که اگر اجاره و ودیعه 100 درصد افزایش نیابد، باید خانه را تخلیه کنم. حالا گرفتن حکم تخلیه برای مالکان سخت شده بود و صاحبخانه ما را مجبور کرد با کمک اراذل و اوباش واحد را تخلیه کنم. برای بررسی این موضوع با شماره ای با عنوان «تخلیه فوری بلوک آپارتمانی در حال انجام» تماس گرفتیم. ما در این تماس خود را مالکی معرفی کردیم که قصد رهاسازی شیء خود را دارد. وی در گفت و گو با ما گفت: تخلیه مستاجر بین 20 تا 30 میلیون هزینه دارد اما ما تضمین می کنیم که واحد را در کمتر از 20 روز تحویل دهیم. وی با اشاره به روش های استفاده شده می گوید: ایجاد ناراحتی ساکنان، فریاد زدن در مسیر و درب منزل از جمله اقدامات نافرمانی مستاجران است که معمولا جواب می دهد.

قانون چه میگوید؟

محمدحسین ساکت کارشناس حقوقی در گفت و گو با جام جم با بیان اینکه استخدام افراد برای تخلیه منازل جرم محسوب می شود، ادامه داد: تخلیه منازل شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و امکان اخراج مستاجر از منزل وجود ندارد. با توسل به زور ساکت همچنین می گوید: «مستاجرین باید از حقوق قانونی خود آگاه باشند و اگر مالک با رفتار غیرقانونی به دنبال تخلیه واحد باشد، می توانند برای حفظ حقوق خود از مالک شکایت کنند.

آنچه در این روند معیوب به وضوح مشهود است، ضعف قوانین و عدم اجرای آن از سوی قوه قضائیه است. البته باید پذیرفت که قوه قضاییه بر اساس قوانین موجود و رعایت حق مالکیت عمل می کند. برای مدیریت این بخش لازم است قوانین مسکن با توجه به شرایط موجود بازتعریف شود و سپس با حمایت دستگاه قضایی این قوانین دارای ضمانت لازم الاجرا باشد و در کنار وضع قوانین نسبت به تقویت آن اقدام شود. اتاق اصناف تعداد بازرسان اتاق اصناف نسبت به واحدهای فعال در این اداره کم است و به گفته رئیس این اداره امکان بازرسی از تمامی واحدها و بررسی تمامی قراردادهای مسکن مانند اجاره و فروش وجود ندارد. برای این منظور باید یک سیستم واحد در سطح کشور ایجاد و کلیه قراردادهای مسکن در این اداره ثبت شود تا امکان بررسی این قراردادها نسبت به سال گذشته فراهم شود و مانند سایر کشورها این قراردادها علاوه بر این امکان پذیر باشد. به این سامانه، افزایش گشت های میدانی می تواند منجر به سفارش بهتر مشاوران املاک و مجوز فعالیت واحدهای غیرمجاز در این تجارت شود.

دیدگاهتان را بنویسید