یک یوزپلنگ در جاده میامی استان سمنان بر اثر تصادف جان باخت

یک یوزپلنگ در جاده میامی استان سمنان بر اثر تصادف جان باخت

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی روز یکشنبه بر اثر سانحه رانندگی در جاده میامی – سبزوار در استان سمنان تلف شد. این حادثه ساعتی پیش در حدود 110 کیلومتری شاهرود و جاده میامی – سبزوار، 200 متر قبل از کاروانسرای میاندش در جاده ترانزیتی تهران – مشهد رخ داد.

این حادثه ساعتی پیش در حدود 110 کیلومتری شاهرود و جاده میامی – سبزوار، 200 متر قبل از کاروانسرای میاندش در جاده ترانزیتی تهران – مشهد رخ داد.

برخی منابع محلی و حافظان محیط زیست با حضور در محل حادثه به خبرنگار ایرنا گفتند یوزپلنگی که در حادثه امروز تلف شد ماده و باردار بود. اما بهرامعلی ظهیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بدون تایید یا تکذیب این موضوع گفت که پس از بررسی دقیق موضوع باید به محل حادثه رفته و اطلاعات تکمیلی را ارائه کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال گذشته در ساعت 20:45 روز جمعه 23 مردادماه پس از دریافت خبری مبنی بر برخورد یک یوزپلنگ آسیایی کوچک با خودرو، ماموران اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی راهی محل شدند. حادثه در 15 کیلومتری از منطقه حفاظت شده توران (مناطق آزاد میامی) در حدفاصل دوراهی زیدر تا کاروانسرای میان دشت (منطقه کال تقی) اعزام شدند و پس از بررسی موضوع این خبر تایید شد که به دلیل شدت خسارت ناشی از تصادف امکان تعیین جنسیت وجود نداشت.

هفت توله یوزپلنگ در سال 97-1389 در تصادفات جاده ای در محور میاندشت – عباس آباد تلف شدند.

فنس کشی پنج کیلومتر و کاهش سرعت به 80 کیلومتر در ساعت بخشی از جاده ترانزیتی تهران – مشهد در استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات ترافیکی جاده ای یوزپلنگ است. سایر حیوانات در بخشی از مسیر ترانزیت تهران – مشهد در منطقه عباس آباد – میاندش شهرستان میامی است.

یوزپلنگ یکی از گونه های در معرض خطر انقراض است و اکنون تعداد کمی از آنها در ایران و آفریقا زندگی می کنند.

منطقه توران یا هارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با وسعتی بالغ بر یک میلیون و 470 هزار هکتار است که خاستگاه یوزپلنگ ایرانی و بخشی از این حفاظت شده محسوب می شود. منطقه ای بین میانداش و میامی در محور مواصلاتی قرار داشت و روزگاری بزرگ ترین محراب جاده ای سد ایران به شمار می رفت.

دیدگاهتان را بنویسید