۴۰ مورد نقض حقوق بشر در پرونده حمید نوری احصا شده است

به گزارش خبرگزاری موج


، مسعود ستایشی بلندگو قضایی حضور در برنامه فرامتنی شبکه افق سیما با موضوع حفظ حبس ابد.حمید نوریبه دستور دادگاه استیناف سوئد آمده است: پرونده حمید نوری از اتهام تا دستگیری و بازداشت، روندی ناعادلانه بوده و بازداشت وی برخلاف قوانین بین المللی و قوانین داخلی طرفین است.

وی افزود: حدود یک سال و نیم پس از دستگیری وحشیانه آقای حمید نوری، کیفرخواستی که برای وی تنظیم شده بود صادر و ابلاغ شد. وقتی می گوییم شکایتی علیه مظنون پس از یک سال و نیم صادر می شود به این معنی است که مدارک و مدارک کافی برای دادگاه وجود نداشت و دادگاه سوئد پس از دستگیری شروع به جمع آوری مدارک کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه بر اساس قواعد مصوب در حقوق داخلی و حقوق بین الملل، احضار شخص باید مستند به قانون قابل قبول و مباح باشد، گفت: اساس این نمایش زشت بر اساس فیلمنامه ای است که توسط یک نفر نوشته شده است. رژیم جعلی صهیونیستی و مدیر آن مشتی منافق بودند و هیچ یک از مراحل قانونی قابل قبول و قابل اعتماد جامعه جهانی در مورد این شهروند دنبال نشد.

ستایشی ادامه داد: ما معتقدیم دستگاه قضایی سوئد نقشی را که گروهک تروریستی منافقین برای آنها محول کرده است، ایفا نمی کند.

وی افزود: متاسفانه هیچ یک از رویه های قانونی قابل قبول و قابل اعتماد در حقوق داخلی و بین المللی در مورد این شهروند ما رعایت نشده و حمید نوری نزدیک به چهار سال است که در سلول انفرادی به سر می برد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بازداشت 4 ساله حمید نوری در سلول انفرادی یکی از خباثت آمیزترین و جنایتکارانه ترین اقدامات ضدبشری و ضدبشری در این زمینه بوده و حتی از رای اخیر دادگاه سوئد وحشیانه تر است. تجدید نظر

ستایشی تصریح کرد: اقدامات دادگاه سوئد اقدامات سیاسی و نمایشی با تحریک گروهک منافقین بود.

وی تصریح کرد: قانون آیین دادرسی سوئد که مربوط به تعیین وکیل در ارتباط با پرونده های قضایی است متاسفانه در پرونده حمید نوری لحاظ نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکی دیگر از مشکلات این تصمیم کلی بودن و مبهم بودن معیارهای قانونی امتناع از وکالت متهمان است که در بخش های مختلف خبری مطرح کرده ام.

ستایشی در ادامه خاطرنشان کرد: سوئد باید بداند که گروهک منافقین چه عواقبی برای عراق و آلبانی به همراه داشته است و این عواقب نیز گریبانگیر آنها خواهد بود. باید بدانند با شرایطی که برای این حضور و تشکیل این غیر دادگاه ها ایجاد کرده اند به صلاحیت و عدالت آنها لطمه می زند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در محکومیت های بدوی و تجدیدنظر حمید نوری شاهد نقض آیین دادرسی هستیم. دستگیری خودسرانه، عدم رعایت اصل توجیه، عدم رعایت اصل ترجمه به نفع متهم، تضییع حقوق اولیه متهم، نقض زندگی خصوصی، عدم توجه دادسرا به ادله، عدم رسیدگی میدانی توسط دادسرا و غیره .ن. از جمله تخلفات دادرسی در این پرونده است. در این پرونده حدود 40 مورد نقض حقوق بشر احصاء شد که نشان از نقض آشکار حقوق اساسی آقای حمید نوری دارد.

مجید نوری فرزند حمید نوری نیز در گفتگوی تلفنی با این برنامه گفت: یکی از افرادی که به نوعی از ما حمایت کرد و این پرونده را پیگیری کرد، آقای ستایشی بود.

وی با اشاره به رای دادگاه استیناف سوئد گفت: سوئد یکی از بزرگترین جنایات علیه حقوق بشر را مرتکب شده است. پروفسور محمودی یک وکیل برجسته در سوئد است و حدود 50 سال است که در این کشور زندگی می کند و ارتباطی با جمهوری اسلامی ندارد و می گوید در این پرونده اشتباهات مفصلی وجود دارد که یکی از آنها عدم صلاحیت آنها برای ورود به این پرونده است. این صحبتی است که وکلای ما هم به آن اشاره می کنند.

مجید نوری گفت: وکیل ما یک وکیل منصوب از دادگاه سوئد است او زمانی وزیر دادگستری سوئد بوده و با پیچ و خم های اداری و قضایی سوئد آشناست.


آیا این خبر مفید بود؟