۶ دلیل برای تجدید نظر در استفاده از تابه های نچسب

ظروف نچسب به دلیل پخت و پز و شست و شوی آسان، از دیرباز یکی از لوازم اصلی آشپزخانه بوده‌اند. با این حال، برخی از نگرانی‌های جدی درباره سلامت این ظروف وجود دارد که باید قبل از اتکا ببیش از حد به آن‌ها، در نظر گرفته شوند.


به گزارش خبرگزاری موج،  تابه‌های نچسب ممکن است همیشه سالم ترین انتخاب نباشند. در این مطلب به ۶ دلیل برای تجدید نظر در استفاده از آن‌ها در آشپزخانه اشاره شده است.

 

نگرانی‌های شیمیایی

تابه‌های نچسب با ماده ای به نام «پلی تترا فلوئورواتیلن» (PTFE) پوشانده می‌شوند و اغلب با نام تجاری تفلون به بازار عرضه می‌شود. «پلی تترا فلوئورواتیلن» در دماهای بالا، می‌تواند بخارهای سمی از جمله «اسید پرفلوئورواکتانوئیک» (PFOA) را آزاد کند. این بخارات می تواند منجر به علائمی شبیه آنفلوانزا شود که به عنوان «تب بخار پلیمری» شناخته می شود. علاوه بر این، PTFE می تواند به مرور زمان خراب شود و شما را در معرض ترکیبات مضر آن قرار دهد که بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید.

 

مستعد خراشیدگی

روکش‌های ظروف نچسب نسبتا ظریف هستند و به راحتی می توانند خراشیده شوند،. هنگامی که این روکش‌ها خراشیده شوند، می‌توانند ذرات ریز را در غذای شما آزاد کنند و نگرانی در مورد بلع این مواد را افزایش دهند. ظروف چوبی یا سیلیکونی را انتخاب کنید تا عمر ظروف نچسب خود را افزایش دهید.

ماهیتابه

ماندگاری محدود

ظروف نچسب در مقایسه با ظروف سنتی، طول عمر کمتری دارند. پوشش نچسب به تدریج با استفاده و تمیز کردن از بین می‌رود. در نتیجه، آن‌ها نیاز به تعویض مکرر دارند، که هم به هزینه‌های شما و هم آسیب به محیط زیست می‌افزاید.

 

منابع تجدید ناپذیر

تولید ظروف نچسب شامل استفاده از منابع تجدید ناپذیر و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. مواد شیمیایی و فرآیندهای مورد استفاده در ساخت پوشش های نچسب به نگرانی‌های زیست محیطی می‌افزاید. انتخاب گزینه‌های پایدارتر ظروف آشپزی می‌تواند به کاهش مشارکت شما در انتشار کربن کمک کند.

ماهیتابه

 

برای پخت و پز با حرارت بالا مناسب نیست

ماهی تابه‌های نچسب برای روش‌های پخت با حرارت بالا مانند تفت دادن یا آب پز کردن غذا مناسب نیستند. گرمای بیش از حد می‌تواند به پوشش نچسب آسیب برساند و مواد مضر را در هوا آزاد کند. این باعث می‌شود طیف غذاهایی را که می‌توانید در این تابه‌ها طبخ کنید محدود شود.

 

خطرات بالقوه سلامتی

در حالی که اکنون بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که ظروف بدون استفاده از ترکیب شیمیایی ««اسید پرفلوئورواکتانوئیک»  (PFOA) تولید می‌کنند، هنوز بحث در مورد اثرات طولانی مدت استفاده از ظروف نچسب برای سلامتی وجود دارد. PFOA که معمولا در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، با مشکلات سلامتی مختلفی از جمله اختلالات تیروئید، مشکلات تولید مثل و برخی سرطان‌ها مرتبط بوده است. اگرچه اخیرا پوشش‌های نچسب ایمن‌تر در نظر گرفته می‌شوند، اما ضروری است که مراقب باشید و در صورت نگرانی گزینه‌های جایگزین را انتخاب کنید.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید