10 درصد تخفیف برداشت انار از باغات ابرکوه / مرکز کشاورزی یزد منتظر سرمایه گذار است.

ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783407

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه گفت: امسال از 650 هکتار باغ انار این شهرستان به دلیل افزایش دما در فصل تابستان، وجود کرم گلوگاه، پوسیدگی میوه و تداوم خشکسالی، تولید این محصول کاهش یافته است. 10 درصد نسبت به سال گذشته.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی محمد هوشمند در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه 650 هکتار از باغات شهرستان به کاشت انار اختصاص دارد، گفت: نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: امسال با وجود کاهش برداشت بیش از 10 هزار تن انار به ارزش تقریبی هزار میلیارد ریال از باغات این شهرستان جمع آوری و روانه بازار شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار خانوار در این زمینه فعال هستند، گفت: به طور متوسط ​​در هر هکتار 15 تن برداشت می شود و در برخی باغات این رقم به 30 تن در واحد سطح می رسد.

هوشمند دلیل افزایش تولید در باغات آزمایشی را استفاده از ارقام مناسب برای هرس درختان، کنترل کرم نواری، آبیاری به موقع و تغذیه درختان با کود حیوانی عنوان کرد و علاوه بر مصرف تازه و تحویل به استان های همجوار، این محصول در تولید ماکارونی سنتی مرغوب مصرف و به فروش می رسد.

هوشمند یکی از مشکلات حوزه انار را کمبود صنعت فرآوری انار در ابرکوه دانست و تصریح کرد: علاقه مندان می توانند برای سرمایه گذاری در صنعت فرآوری و کمکی این محصول به رهبری جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا مجوزهای قانونی دریافت کنند. تسهیلات بانکی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابرکو همچنین به کشاورزان توصیه کرد انارهای گندیده را از باغات جمع آوری و آن را معدوم کنند که بهترین راه مبارزه با آفت گلوی انار شناخته شده است.

این مسئول همچنین یادآور شد: باغداران باید انجیرهایی را که در مجاورت باغات انار بوده و درصد آفت آن بالاست جمع آوری کنند.

وی کاهش سطح آب های زیرزمینی و تداوم خشکسالی را یکی از مشکلات اساسی کشاورزان منطقه دانست و افزود: بهترین روش برای آبیاری باغات به دلیل کم آبی استفاده از روش های نوین آبیاری است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه افزود: در حال حاضر 10 هزار هکتار از 15 هزار و 800 هکتار اراضی زراعی و باغی این شهرستان به محصولات باغی اختصاص دارد که سالانه حدود 50 هزار تن محصول باغی تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر باغات این شهرستان به فرهنگ پسته اختصاص دارد که تاکنون در مجموع بیش از پنج هزار و 500 هکتار از اراضی و باغات این شهرستان با سیستم نوین آبیاری قطره ای تجهیز شده است. بابل و زیر زمین.

گفتنی است: 40 درصد اشتغال اهالی شهرستان ابرکوه مربوط به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و سالانه 8 هزار و 500 خانوار 200 هزار تن محصولات کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می کنند و بخشی از آنها در بازار استان ها و کشورهای همسایه خلیج در دسترس است.

همچنین در این شهرستان به دلیل شرایط اقلیمی 50 نوع محصول کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش 2000 میلیارد تن در سال تولید می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید