زندگی 40 درصد مردم ابرکوه به کشاورزی وابسته است

ساعت: 12:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792588

درخواست اهالی شهرستان ابرکوه از وزیر جهاد کشاورزی؛

مهمترین مطالبه اهالی شهرستان ابرکوه در آستانه سفر وزیر جهاد کشاورزی به این شهرستان که یکی از قطب های کشاورزی استان یزد است، برنامه ریزی برای تامین آب کشاورزی مردم از این منطقه جان مردم این منطقه در خطر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، شهرستان ابرکو بیش از 200 سال پیش دارای 120 رشته قنات بوده که در 40 سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی به 91 رشته رسیده و اکنون تنها 13 رشته آن باز است و علت آن نیز این است که 40 درصد اشتغال آنها در این شهرستان است. این بخش برای حفظ و بقای بخش کشاورزی موجود نیاز به تامین آب پایدار دارند و برای صرفه جویی در مصرف آب اقدامات متعددی را در سال های اخیر در دستور کار خود قرار داده اند که مهم ترین آن تجهیز 5500 هکتار زمین است. باغات آنها با مشارکت خود و یارانه‌های دولتی جزء سیستم‌های آبیاری نوین است و با تغییر الگوی کشت سعی در مدیریت محصول آبی موجود دارند اما وضعیت کم‌آبی در این شهرستان شدیدتر از این اقدامات است.

مردم شهرستان کمتر توسعه‌یافته ابرکوه در آستانه سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به یزد از دولت خواستند طرح‌های انتقال آب برای توسعه بخش کشاورزی ابرکوه تهیه شود، موضوعی که مقام معظم رهبری در سفر به این شهر نیز به آن اشاره کردند. شهر در سال 1986

069a31f0 6d15 47af 9995 cc8ad035c967 خبر خاکستری

تولید سالانه 200 هزار تن محصولات کشاورزی در یک شهر کویری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه در این خصوص گفت: افزایش یارانه های دولتی می تواند در توسعه آبیاری نوین بسیار موثر باشد.

علی محمد هوشمند با بیان اینکه روند توسعه آبیاری نوین برای مدیریت جمع آوری آب در دستور کار است، افزود: تغییر مدل کشت، توسعه گیاهان بی آب مانند زعفران، پسته، گیاهان دارویی و محصولات گلخانه ای است.

وی گفت: در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی سالانه 200 هزار تن محصولات کشاورزی و دام به ارزش 2500 میلیارد تن در سال تولید می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه 50 نوع محصول کشاورزی با کیفیت در مناطق گرمسیری و سردسیر تولید می شود، افزود: در حال حاضر 10 هزار هکتار از 15 هزار و 800 هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان به محصولات باغی اختصاص دارد که سالانه از این میزان تولید می شود. تولید حدود 50000 تن محصولات باغی.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر باغات این شهرستان به برداشت پسته اختصاص دارد که تاکنون در مجموع بالغ بر پنج هزار و 500 هکتار از اراضی و باغات این شهرستان با سیستم نوین آبیاری قطره ای، بابل و زیرزمینی

اگر دولت همکاری کند با کمک مردم موانع برطرف خواهد شد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: هیچ مانعی برای کشاورزان و بهره برداران برای معرفی آبیاری جدید، توسعه و کاشت محصولات کم آب در این شهرستان وجود ندارد و در اجرای این طرح ها همکاری خواهیم داشت.

هوشمند افزود: تلاش این نهاد در سال جاری افزایش بهره وری آب مجازی در بخش کشاورزی است و توسعه کشت های گلخانه ای، گیاهان دارویی، افزایش استفاده از آبیاری نوین و اصلاح دام در رأس امور قرار دارد. جهاد کشاورزی».

21ddb01a 637c 404e ad9f 24eda284b854 خبر خاکستری

بیش از دو دهه خشکسالی در شهرستان ابرکوه

مشکلات مدیر آب ابرکوه با اشاره به خشکسالی دو دهه ای این شهرستان گفت: برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی تهدیدی برای منابع آبی منطقه است.

سیدعلی مشکات با اشاره به کاهش بارندگی ها در برداشت فعلی افزود: برداشت غیرمجاز آب باعث شوری در برخی از چاه های کشاورزی، افزایش عمق برداشت آب و ایجاد فروچاله شده است.

وی گفت: کاهش سفره های آب زیرزمینی خطراتی از جمله فرو رفتن، فرورفتن، رانش زمین، کاهش حجم آب شیرین و شوری را به همراه دارد و اکنون علاوه بر این مشکلات، چاه های بیشتری نسبت به گذشته و هر روز از دبی آب کمتری دارند. در حال کوچک شدن هستند.

مسائل شناسایی شده: این شهرستان یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است که با کمبود حدود 1.1 میلیارد مترمکعب مخازن مواجه است، ضمن اینکه 30 درصد چاه های کشاورزی استان در ابرکوه حفر شده و 92 درصد آب مصرف شده است. در بخش کشاورزی شهرستان

مدیر منابع آب ابرکوه در پایان گفت: بهره برداران و کشاورزان سالانه از 755 حلقه چاه فعال استخراج می شوند که از این تعداد 680 حلقه چاه کشاورزی و حدود 90 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استحصال می شود. استان

در آستانه سفر سیزدهمین رئیس جمهور به یزد و وزیر جهاد کشاورزی در ابرکو، به نظر می رسد مهم ترین دستاوردی که این سفر می تواند برای مردم ابرکو داشته باشد، حل مشکل آب مردم باشد. ابرکوه ابرکوه که امیدواریم این مشکل حل شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید