11 500 000 تن حداقل قیمت ماهانه روز جدید

11500000 تن حداقل قیمت ماهانه

روز جدید به گفته فعالان کارگری، در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم، هزینه معیشت فقرا افزایش یافته و جلساتی بین اعضای کارگری، دولت و کارفرما برگزار می شود و به نظر می رسد با توجه به نوسانات تورم، این دوره ها در نتیجه این بار نیز موضوع دستمزد بی دلیل به طول خواهد انجامید. یک فعال کارگری می گوید: از آنجایی که قیمت کالاهای اساسی به دلیل نامشخص بودن چشم انداز دلار به دلیل ابهامات ایجاد شده در مذاکرات هسته ای هر روز یا هر لحظه تغییر می کند، تعیین هزینه زندگی در سبد کالا نسبت به گذشته دشوارتر است. کارفرمایان امسال با بحران های بیشتری در این زمینه مواجه هستند. واقعیت این است که بحران تاج از یک سو و بی ثباتی بازار کالا از سوی دیگر تأثیر عمیقی بر زندگی فقیرترین اقشار جامعه گذاشته است و بر اساس آمارهای غیررسمی و حتی رسمی بیش از یک میلیون شغل خود را از دست داده اند. بدتر از آن این است که بسیاری از این گروه های آسیب پذیر حتی بیمه بیکاری ندارند و به نظر نمی رسد برنامه ای برای کمک به کارگران وجود داشته باشد. بر اساس گزارش‌های رسیده به فعالان کارگری، هزینه سبد معیشت کارگران در سال جاری به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در ماه رسیده است، اما آن‌طور که وضعیت معیشتی این گروه نشان می‌دهد درصد زیادی از پرداخت این هزینه‌ها ناتوان هستند. قابل ذکر است که هزینه زندگی بالای 11 میلیون تن دیگر نیازی به تایید کمیته دستمزد ندارد و افزایش هزینه ها دیگر برای ادامه این جلسات یا بحث های بیشتر در این زمینه بر هیچکس پوشیده نیست. این در حالی است که به گفته معاون روابط کار، تاکنون سه جلسه تخصصی کمیته دستمزد برگزار شده است و تا اسفند 8 یا 9 جلسه دیگر تشکیل خواهد شد. سال گذشته در حالی که شورای عالی کار با افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد در 1400 موافقت کرد، وضعیت معیشتی کارگران در سال 99 فاجعه آمیز بود. امسال نیز به نظر می رسد وضعیت کارگران و توده های خالی آنها امسال درگیر بحث هایی مانند افزایش تورم در صورت افزایش دستمزدها و عدم اطمینان نسبت به عدم قطعیت دلار است. با وجود این مشکلات آشکار، امسال پس از سه جلسه، همچنان گفته می شود که هنوز هشت یا نه جلسه مذاکره در این زمینه وجود دارد. به نظر می رسد اگر دولت همین هزینه ها را برای تشریفات یا حضور نیروی کار، کارفرمایان و نمایندگان دولت ببندد و این هزینه ها را روی دستمزدها تقسیم کند، شاید سال آینده شرایط زندگی چندان بد نباشد.

تاکنون جلسات زیادی برای تعیین هزینه های زندگی برگزار شده است، اما اگرچه سقوط آزاد زندگی کاری نسبت به هزینه زندگی برای همه ثابت شده است، اما چنین جلساتی که دولت ها و کارگران نقش کمی در آن دارند مشخص نیست. صرف می شود. . شاید بد نباشد نگاهی به همین چند ماه پیش بیندازیم تا در مورد معیشت کارگران تصمیم بگیریم، در حالی که هنوز چند جلسه هست که هیچکس از هزینه برگزاری آن تا پایان سال یعنی نیمه شهریور امسال خبر ندارد. نمایندگان کارگری اجتماعی و چند تن از نمایندگان مجلس در طبقه دهم ساختمان وزارتخانه مرکزی که اکنون به نام وزارت مردم شناخته می شود، جلسه ای برای رسیدگی به مشکلات و مطالبات قشر کارگر و بازنشستگان برگزار کردند تا بتوانند با همکاری یکدیگر شرایط را بهبود بخشند. کارگران در این جلسه آنقدر تمام مشکلات کارگران بیان شد که همه آنها را شناختند و خانواده های کارگری از نزدیک آنها را لمس کردند. گزارش شد که حتی مهم ترین و مهم ترین مشکل پیش روی فقرا، یعنی عدم تناسب دستمزد و هزینه های زندگی، برجسته شد و همه نمایندگان کارگری یک صدا در مورد مشکل معیشت فریاد زدند. سوالی که ممکن است مطرح شود این است که آیا این جلسات برای تعیین سبد معیشت کافی نبود؟ از سوی دیگر در حالی که حداقل دستمزد در نیمه دوم سال جاری بدون تغییر باقی ماند، انتظار می رفت طبق وعده دولت سیزدهم افزایش یابد. چندی پیش ابراهیم رئیسی در سخنانی گفت: آمار تورم ارتباط مستقیمی با حقوق بشر دارد و بحث کنونی در این زمینه تضییع حقوق بشر است که نباید به راحتی از آن غفلت کرد و باید از آن برای دستیابی به آمار موثق استفاده کرد. «تطبیق دستمزدها با تورم ضروری است و متعلق به یک طبقه نیست، بلکه باید همه گروه‌های شغلی را شامل شود.» تورم در حال حاضر بیش از 45 درصد است، اما دستمزدها مانند اوایل امسال است. انتظار می‌رفت حداقل دستمزد افزایش یابد. در نیمه دوم سال با افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد در سال 1400، اما بر اساس آمار مرکز آمار ایران، تورم به بیش از 44 درصد رسیده است، دستمزدها باید بر اساس تورم افزایش یابد که باید افزایش می یافت. 44 درصد نسبت به سال گذشته. از سال.

با فرض اینکه دولت بخواهد دستمزدها را در نیمه دوم سال افزایش دهد، باید حداقل 10 تا 15 درصد اضافه کند. با افزایش 10 درصدی بیشتر در نیمه دوم سال، 420 هزار تن به حداقل دستمزد اضافه می شود، یعنی دستمزد کارگران از 4 میلیون و 200 هزار تن به 4 میلیون و 600 هزار تن افزایش می یابد. اما نکته مهم این است که افزایش 10 تا 15 درصدی حقوق کارگران مشکلی را حل نمی کند. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اگر درآمد ماهانه فردی کمتر از یک میلیون و 250 هزار تن باشد، این فرد زیر خط فقر زندگی می کند. بر اساس این بررسی، خط فقر سرانه یک خانواده سه نفره 25 میلیون و 758 هزار تن و برای خانوارهای چهار نفره این رقم 3 میلیون و 385 هزار تن برآورد شده است. در سال 1998 حدود 26 میلیون ایرانی زیر خط فقر بودند. یعنی از هر سه نفر یک نفر. آماری که قطعا در سال های 99 و 1400 رشد قابل توجهی داشته است، بالاخره به گفته فعالان کارگری دستمزد از معیشت دور است و حداقل باید تورم را در نظر گرفت. این در حالی است که مقامات دولتی معتقدند هرگونه افزایش دستمزد کارگران می تواند بر سطح کلی قیمت ها تأثیر منفی بگذارد.

نمایندگان کارفرمایان نیز از افزایش هزینه های تولید و محدودیت در فروش یا صادرات کالا به دلیل تحریم یا تاج گلایه دارند. خلاصه اینکه در جلسات تعیین دستمزد امسال همه از مشکلات خود می گویند و به نظر می رسد این بار نتیجه آن مانند سال های گذشته خواهد بود. یعنی دستمزد از هزینه های زندگی کنار گذاشته می شود. یک فعال کارگری می گوید: به دلیل افزایش هزینه های زندگی، دستمزد کارگران باید بیش از 12 میلیون تن تعیین شود. نگاهی به بازار کالا نشان می دهد که قیمت ها روز به روز در حال افزایش است و توده روزانه فرو می رود و شکاف دستمزدها دیگر بر هیچکس پوشیده نیست. به هر حال در آخرین اخبار رسیده از معاونت وزیر کار، به نظر می رسد تغییراتی در این زمینه در حال انجام است و باید دید تا پایان سال چه نتیجه ای خواهد داشت. علی حسین رایتفورد به فارس گفت: حداقل دستمزد سال آینده تا قبل از پایان سال تعیین می شود. وی گفت: در هر صورت برای رفع مشکل از کارگاه ها و شرکت های تولیدی پیگیری می کنیم و هر کارگاهی که مشکلی داشته باشد و به آن مراجعه کند فعلا برای رفع آن اقدام می کند. مشکل بسیاری از کارگاه ها حل شده است.

معاون وزیر کار همچنین با بیان اینکه خبر خوش در جلسه آینده شورای عالی کار مطرح می شود، گفت: پایه ها گذاشته شد اما مشخص نشد چه کارگرانی ذی نفع هستند و چه کسانی نیستند، بنابراین آیین نامه ها این کار را انجام خواهند داد. در شورای عالی کار بر اساس نظر شرکای اجتماعی، کارگران، کارفرمایان و دولت بررسی شود.» وی گفت: پس از خرید شرکت به دلیل عدم صلاحیت فرد تملک شده، شرکت به نیشکر کارون بازگردانده شد و تصمیم برای واگذاری بر عهده سازمان خصوصی سازی است.

دیدگاهتان را بنویسید