14 بهمن 1357; تجمع در مسجد امامی بجنورد در محکومیت حکومت نامشروع بختیار


ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1805639

بازگشت امام خمینی (ره) به ایران اتفاقی در جریان انقلاب 1357 بود که طی آن امام خمینی (ره) پس از 14 سال تبعید در 12 بهمن 1357 به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال نزدیک به سه میلیون ایرانی قرار گرفت. در تقویم رسمی به عنوان روز آغاز دهه فجر معرفی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتارک، با گسترش قیام مردمی و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و رهبران غربی حامی رژیم در مقام نخست وزیری باقی می ماند. از سوی دیگر تظاهرات مردمی هر روز پرشورتر و سرنوشت سازتر می شود و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به خواسته اصلی مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی (ره) تبدیل می شود. امام خمینی که شرط ورود خود به کشور را خروج شاه اعلام کرده بود، در 26 دی 1357 با فرار شاه تصمیم به بازگشت گرفت.

در حالی که همرزمان و رزمندگان مذهبی امام، علیرغم همه نگرانی‌ها، خود را برای برگزاری مراسم استقبال باشکوه آماده می‌کردند، اعلام تصمیم امام برای آمدن، مسئولان و رهبران رژیم پهلوی را برانگیخت. آنهایی که از تظاهرات خیابانی مردم علیه رژیم پهلوی به وحشت افتاده بودند، ورود امام به کشور را پایان تمام امیدهای خود می دانستند و مطمئن بودند که در این صورت طومار خاندان پهلوی لغو می شود.

در این روز در استان خراسان شمالی نیز مانند سایر نقاط کشور، مردم برای ورود امام خمینی (ره) به ایران جشن و پایکوبی کردند و این جشن ادامه یافت.

روز شنبه در هفتمین روز تیراندازی در میدان اسفند تهران و شهادت عده ای، مراسمی در محکومیت اقدامات ضد انسانی دولت نامشروع بختیار در مسجد امامی شهر بوینورد برگزار شد و مردم خواستار تشکیل مجلس اسلامی شدند. شورای انقلاب – به زودی.



تظاهرات و راهپیمایی های بیش از 30 هزار نفری نیز در روز 14 بهمن برگزار شد و انقلاب اسلامی اعلام شد و در پایان سخنرانی، نوار حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) بین مردم توزیع شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید