16 بهمن 1357; وفاداری تاریخی رفقای انقلاب / ما قطره ای از ارتش تو هستیم خمینی

بازرگان با نماینده آمریکا و افسران ارتش دیدار کرد. در درگیری مردم با ارتش و نیروی انتظامی در گرگان و گنبدکاووس عده ای کشته و زخمی شدند.

بختیار گفت: من و بازرگان می توانیم به توافق برسیم. دو سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه گفتند که دولت آمریکا از دولتی حمایت خواهد کرد که از مردم ایران حمایت کند.

اما مهمترین اتفاق نوزدهم بچمن دیدار همرزمان نیروی هوایی با امام راحیل بود که با استقبال هزاران نفر از همرزمان نیروی هوایی در منزل امام خمینی (ره) و تبریک به رهبر انقلاب اسلامی بود. هزاران نفر از سربازان امروز در کنار سایر اقشار مردم در خیابان ها تظاهرات کردند و علیرغم اعلام عدم دیدار امام خمینی (ره) امروز، نظامیان از جمله همرزمانش پیش از برگزاری تظاهرات در محل اقامت مقام معظم رهبری تبریک گفتند. آنها ادای احترام کردند و همبستگی خود را با انقلاب مردم ایران اعلام کردند.

اگرچه عکس این دیدار در روزنامه کیهان منتشر شد، اما ستاد ارتش عکس روزنامه کیهان درباره رژه افسران هوانیروز مقابل امام خمینی را تکذیب کرد.

حضرت امام در این جلسه خطاب به لشکریان فرمودند: سلام بر شما که قدر نعمت های خدا را می دانید و به قرآن پیوستید. امیدوارم سایر افراد در این خدمت نیز وظیفه خود را درک کرده و به ملت بپیوندند. ما بهترین های شما را می خواهیم ما می خواهیم شما آزاد باشید. ما می خواهیم کشور را مستقل کنیم. ما می خواهیم دیگر کسانی که می خواهند شما را مشغول کنند، بروند و دست غریبه ها کوتاه باشد. خداوند همه شما را حفظ کند.

159193 569 خبر خاکستری


f92aebf6 5272 407c b515 1976e4aab05e خبر خاکستری

میلیون ها نفر در خیابان های تهران در حمایت از مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت منتخب امام تظاهرات کردند. مردم با سر دادن شعارهایی از جمله «خمینی خمینی، تو مجری قرآن هستی، بازرگان بازرگان، نخست وزیر ایران» و «سلام بر خمینی، سلام بازرگان» و… سر می دادند.

تظاهرات در شهرهای دیگر کشور برگزار شد. مردم شیراز، آباده، هرمشهر، اهواز، شاهرود، مشهد، گنبدکاووس، فریدونکنار، هالوس، ارومیه، یزد، آمل، ایلام، زنجان، کوم، دسفول، جهرم، لنگرود، بابلسر، ارجندبیل، صفابرشا خوی، بندرگز، مسجد سلیمان، آبادان، کرمان، رودسر، رامسر، اراک، بابل، کاشان، بندرعباس، نیشابور، نهاوند قزوین و 3 مانند مردم تهران در تظاهرات صدها هزار نفری حمایت خود را از دولت بازرگان اعلام کردند. این تظاهرات یکی از بزرگترین راهپیمایی ها در حمایت از انقلاب اسلامی به شمار می رود.

در پایان راهپیمایی امروز قطعنامه هفت بند مردمی قرائت شد. در بخشی از این قطعنامه آمده است: از تمامی دستگاه های انتظامی، ارتش، ژاندارمری و نیروی انتظامی می خواهیم که هر چه سریعتر بیعت خود را با مهندس بازرگان اینژنر و دولت وی که مورد تایید ملت قرار گرفته است، اعلام کنند.

امام خمینی (ره) در دیدار جمعی از مردم، ضمن تشکر از کمپین های حمایت از دولت موقت و در سخنانی کوتاه و زنده تلویزیونی ضمن آرزوی موفقیت برای اصحاب رسانه، فرمودند: دستگاه هایی در این حوزه بودند و هستند که قرار بود به مردم خدمت کنند. اما رژیم غاصب از آنها برای مقاصد غیرقانونی استفاده می کند.

کانون وکلای دادگستری امروز اعلام کرد که چهار تن از همکارانش همچنان در بازداشت بسر می برند. این در حالی است که روز گذشته بی بی سی اعلام کرد که تمامی رفقای بازداشت شده آزاد شده اند. همچنین امروز اعلام شد که مسئولان 11 وزارتخانه و بسیاری از نهادهای دولتی طی 48 ساعت گذشته حمایت خود را از مهدی بازرگان اعلام کرده و تنها به دولت موقت گزارش خواهند داد.

کمیته مشترک کارکنان مناطق 9 گانه خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت ایران در بیانیه ای حمایت خود را از دولت بازرگان اعلام کرد. در سنندج یک ژاندارم مقابل ساختمان رادیو و تلویزیون کردستان به ضرب گلوله کشته شد. در گرگان نیز در تیراندازی پلیس دو جوان از اعضای کمیته انتظامی این شهرستان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر منابع آگاه گفتند که پس از راهپیمایی امروز، دیداری بین مهدی بازرگان، نخست وزیر امام، و شاپور بختیار، نخست وزیر شاه و فرماندهان نظامی برگزار شد. گفته می شود فرماندهان ارتش به این نتیجه رسیده اند که مصلحت ارتش جزء منافع کشور است و بهتر است در جنگ قدرت بین بازرگان و بختیار بی طرف بمانند.

سرلشکر عباس قره باغی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در سخنانی در ستاد مشترک دانشگاه دفاع ملی گفت: باید تلاش کنیم در گذشته در سیاست دخالت نکنیم.
شاپور بختیار نیز صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: من با هیتلر، رضاشاه و شاه روبرو بوده ام و با آیت الله خمینی و بازرگان نیز مقابله خواهم کرد. قبل و بعد از انتخاب مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت آیت الله خمینی با ایشان تماس گرفتم و هرگونه مذاکره با ایشان را پذیرفتم. تفاوت من با معامله گر این است که من می توانم آزادانه تر عمل کنم، اما تاجر نمی تواند.

نخست وزیر ادامه داد: اگر انتخابات آزاد منجر به الغای سلطنت شود، آن را می پذیرم. 25 سال است که کشور تحت دیکتاتوری است و اکنون باید پایان یابد.

برخی منابع امروز اعلام کردند که علی امینی و جعفر شریفه عامی نخست وزیران سابق ایران را ترک کرده اند.
امام خمینی(ره) نیز امشب بدون اطلاع قبلی حدود ساعت 22 به همراه فرزندان و محافظان خود از معبد حضرت عبدالعظیم(ع) زیارت کردند. کارکنان حرم که از آمدن امام باخبر بودند، بلافاصله درهای صحن را بستند و در رواق مطهر به استقبال ایشان رفتند.

امام خمینی(ره) در ورودی معبد به نماز ایستادند و پس از نماز و زیارت حضرت عبدالعظیم به زیارت امامزاده حمزه (ع) مشرف شدند. مردمی که متوجه حضور امام شدند خیابان ها را پر کردند و شعار سر دادند. هدم حرم پس از زیارت، رهبر معظم انقلاب را از دروازه های ویژه آستانه عبور داد و به خودروی خود که در مقابل بارگاه آماده بود برد و به تهران و محل سکونت خود بازگشت.



** منابع:
آرشیو روزنامه اطلاعات
آرشیو روزنامه کیهان
آرشیو روزنامه آیندگان
کتابی در مورد انقلاب و پیروزی; سوابق و خاطرات سال های 1357 و 1358 اکبر هاشمی رفسنجانی به قلم عباس بشیری، دفتر انتشارات معارف انقلاب.
جلد دوم دفتر خاطرات تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی به قلم بیکر عقیلی، انتشارات گفتار.

دیدگاهتان را بنویسید