150 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم / قانون پالایش نفت برای جلوگیری از خام فروشی و خنثی سازی تحریم ها

ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789871

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه متاسفانه دولت قبل به مشکل پالایشگاه های نفت اعتقادی نداشت، گفت: قانون پالایشگاه ها برای جداسازی کشور از خام فروشی و خنثی سازی تحریم ها تصویب شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عدم اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با سرمایه گذاری عمومی همچنان معضل نمایندگان مجلس است. مردم بهارست از نبود اراده و عزم برای کار در دولت گذشته صحبت می کنند و در عین حال از برنامه ساخت پالایشگاه نفت با ظرفیت 300 هزار بشکه در دولت جدید خبر می دهند.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ وی در خصوص قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نیز گفت: انتظار ما از دولت این بود که این قانون اجرایی شود و اگر مشکلی در اجرا وجود داشته باشد ما نمایندگان به حل مشکل کمک می کنیم.

وی گفت: «به نظر می رسد پالایشگاه نفت چند کشور دارد.» در حوزه پالایشگاه سرمایه گذاری کنید.

دولت قبل به پالایشگاه نفت اعتماد نداشت

این نماینده مجلس تاکید کرد: پیش بینی می شود این امر عمدتاً در بخش خصوصی بزرگ و از طریق بورس انجام شود. طبیعتا این موضوع جدا از فرهنگ و تبلیغ، عزم جدی این احزاب را می طلبد. در عین حال، ضمانت‌ها مهم هستند تا مردم بتوانند اعتماد کنند و به جلو حرکت کنند. اما تقریباً هیچ یک از این مشکلات تاکنون محقق نشده است.

بیگی نژاد ادامه داد: متأسفانه دولت قبل یا به بحث پالایش نفت اعتقادی نداشت و یا برنامه و رغبتی برای ورود نداشت. دولت فعلی بر این عقیده است که ابتدا دولت باید پالایشگاه را راه اندازی کند، بنابراین طرح ساخت این پالایشگاه 300 هزار بشکه در دستور کار دارد.

برگزاری نشست تخصصی پالایشگاه های نفت

وی ادامه داد: کمیسیون انرژی با دولت قبل مذاکره، مکاتبه و پیگیری کرده و در خصوص عدم اجرای قانون شکایت شده است. اخیرا مذاکراتی با دولت فعلی انجام شده و خدای ناکرده در روزهای آینده جلسه ویژه ای برای اتخاذ تصمیمات لازم تشکیل خواهد شد.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در خصوص ابلاغ نشدن پیش نویس مجوزهای دریافتی از صندوق توسعه ملی، گفت: این صندوق چند موضوع دارد، اول اینکه می گویند در این زمینه مفاد کتبی وجود ندارد. دوم اینکه گفتند تمام وام هایی که قبلاً در بخش نفت سرمایه گذاری شده است باید بازپرداخت شود.

بیگی نژاد گفت: طبق گفته صندوق توسعه ملی نمی توانند همه پول را وارد نفت کنند و تنها بخشی از آن قابل انجام است. این موارد همچنین به جلوگیری از اجرای قانون کمک می کند. در عین حال، دولت مصمم است آنچه را که دولت قبل اراده انجام آن را نداشت، اجرا کند. دولت سیزدهم که چند ماه است بر سر کار آمده است، برای کسب و گسترش اطلاعات زمان می برد. در نتیجه موضوع ساخت پالایشگاه جدی گرفته نشد.

وی گفت: به هر حال قانون پالایشگاه نفت برای جداسازی کشور از خام فروشی و خنثی سازی تحریم ها تصویب شده و لازم الاجرا است. این سوال اراده و البته راه حل جدی می خواهد!

20 سال بعد مصرف بنزین در کشور چقدر است؟

“یک پالایشگاه نفت قابل تنفس یک راه حل منطقی، خوب و بسیار تشویق کننده برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است” این بسیار مفید است.

بیگی نژاد گفت: باید ببینیم بازار سوخت ما در آینده چگونه خواهد بود و این خودش یک موضوع است. اگر 105 میلیون لیتر بنزین مصرف کنیم باید ببینیم 20 سال دیگر چقدر می شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نیازهای ما هر روز بیشتر می‌شود، بنابراین اگر نیاز داریم ظرفیت پالایش و پالایش کشور را افزایش دهیم. بخشی از این رشد نیاز به پوشش خاص خود دارد که ما باید انجام دهیم.

پتروشیمی ها تا چند ماه تغذیه نمی کنند

وی گفت: سرمایه گذاری کشور در بخش پتروشیمی بر پایه مواد غذایی مایع از جمله نفت و میعانات گازی زیاد نیست.

نماینده مردم بهارستان در مجلس افزود: در حال حاضر در فصل زمستان گازهای پتروشیمی با متانول و گازرسانی قطع می شود و می بینیم که چندین ماه از سال غذا دریافت نمی کنند اما نفت خوراک پایدار است و پالایشگاه همیشه مایع غذاهایی که بیشتر از کره هستند.

بیگی نژاد گفت: بنابراین می توانیم محصولات بیشتری تولید کنیم. نکته دیگر بحث اشتغال زایی در داخل کشور است در حالی که در خارج از کشور تنوع محصولات و تنوع مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

86d4309b 7d76 4f4a 81fb a6efa7265c58 خبر خاکستری

150 میلیارد دلار نقدینگی در بازار و دست مردم است

وی در خصوص سازوکار تامین مالی پروژه ها در بورس گفت: تامین مالی از بورس کاملا امکان پذیر است اما من زمانی تخمین زدم که نقدینگی در بازار و در دست مردم حدود 150 میلیارد دلار در کشور است. 10 درصد از این حجم نقدینگی در صورت استفاده می تواند کمک زیادی کند؛ اما هنری می خواهد بداند چگونه این کار را انجام دهد و البته تصمیم او نیازمند برنامه ریزی جدی، اراده و تصمیم دولت است.

ظرفیت بخش خصوصی را نیز نباید دست کم گرفت
یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در خصوص حمایت وزارت نفت به جای ورود به پروسه ساخت پالایشگاه ها گفت: بر اساس تجربیات گذشته استدلالی را مطرح کردند که از اول انقلاب تاکنون موفق بوده است. استدلال آقایان از وزارت نفت.

بیگی نژاد تاکید کرد: پس با این اوصاف پالایشگاه نفت که کار بزرگی است باید از سوی دولت وارد شود، ادعای آنها هم تجربی است و می تواند بر اساس واقعیت باشد. در عین حال نباید ظرفیت بخش خصوصی را دست کم گرفت و به بخش خصوصی برای توسعه کشور اعتماد کرد.

انتهای پیام / n

دیدگاهتان را بنویسید