17 گونه گیاه چرای استان کرمانشاه قابل اهلی شدن است


ساعت: 12:24
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819713

مدیرکل مدیریت منابع طبیعی و مجموعه آب استان کرمانشاه:

انشالا کولانی گفت: هفده گونه گیاهی اعم از مرتعی و درختی در سال های اخیر در استان شناسایی شده که قابلیت اهلی شدن دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انشالا کولانی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: تاکنون 40 گونه گیاه دارویی، خوراکی، صنعتی و علوفه ای در مراتع کرمانشاه شناسایی شده است که 61 هزار خانوار روستایی و عشایری به طور مستقیم از آنها بهره برداری می کنند.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به خشکسالی های سال های اخیر و به منظور جلوگیری از انقراض بسیاری از گونه ها بر اساس قوانین و مقررات جاری توسط کمیسیون های فنی و تخصصی برای استفاده بی رویه از گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی برای مصارف خانگی و … صادر می شود. . . جرم بدون مجوز از ادارات منابع طبیعی نیز ممنوع است.

مدیرکل مدیریت منابع طبیعی و آبفای استان کرمانشاه گفت: حفظ، احیا و توسعه این گونه‌ها برای ما مهم است. به همین دلیل بسیاری از گونه های گیاهی و درختی را در دستور کار قرار داد تا فرهنگ کاشت و جمع آوری آنها را در جوامع محلی نهادینه کند.»

کولانی خاطرنشان کرد: هفده گونه گیاهی از جمله مراتع و گونه های درختی در سال های اخیر در استان شناسایی شده که قابلیت اهلی شدن را دارند که با ترویج فرهنگ کاشت آنها می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

وی افزود: گونه های مرتعی مانند موسیر، زعفران، علف، آویشن، آویشن، باریچ، آنچوس، ریواس، آوندول (سواک) و کرفس کوهی و گونه های درختی مانند بنه، گلابی وحشی، زالزالک، زرشک، سماق و بلوط. سال گذشته بذر آنها نیز تهیه و در یک دوره آزمایشی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

کولانی تاکید کرد: رسانه ها می توانند نقش مهمی در ترویج این فرهنگ ارزشمند که حافظ منابع طبیعی و ایجاد معیشت پایدار برای جامعه استثمارگر است ایفا کنند.

به گفته وی، استان کرمانشاه بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها و نقشه های کاداستر در حال حاضر دارای 590 هزار و 337 هکتار جنگل و 854 هزار و 435 هکتار مرتع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید