19 پزشک متخصص علت مرگ «مرحوم امینی» را تایید کردند/ مادر متوفی از عمل جراحی تومور مغزی دخترش خبر داد.


ساعت: 20:52
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901990

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: خلاصه علت فوت مرحوم مهسا امینی به تایید کمیته 19 نفره پزشکان رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفتگوی ویژه خبری گفت: سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی توانمند قوه قضائیه وظیفه و رسالت خود را برقراری عدالت و کشف حقیقت در جامعه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه بیان کرد: سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار پرونده را بررسی می کنیم و بیش از 30 هزار پرونده که دارای عوارض خاص هستند بررسی و در کمیته های ما نظر کارشناسی داده می شود.

کمیته 19 نفره پزشکان متخصص علت مرگ مرحوم امینی را تایید کردند.

وی افزود: خلاصه علت فوت مرحوم مهسا امینی توسط کمیته ای متشکل از 19 پزشک تصویب شد. در سایر موارد فقط یک پزشک برای تشخیص علت فوت تخصص می دهد اما در این مورد خاص با دستور مقام قضایی کمیسیونی متشکل از 19 پزشک در رشته های مختلف (اعصاب، قلب، غدد و …) تشکیل شد. فقط 5 نفر از آنها در سازمان ما کار کرده اند.

فروزش گفت: در تمامی آزمایشاتی که انجام می شود، زمان بسته به نوع آزمایش و روند آزمایش متفاوت است و در مورد مرحوم مهسا امینی نمونه ها از نوع پاتولوژیک و سم شناسی بوده است. در پیشرفته ترین کشورهای جهان، دو تا سه هفته برای انجام معاینات پاتولوژیک یکسان نیاز است. در هفته اول نتایج آزمایشات سم شناسی ما کاملاً مشخص بود، اما با توجه به اینکه مراحل آزمایشات پاتولوژی کمی طول می کشد، زمان به دو تا سه هفته افزایش یافت تا به نتیجه مطلوب برسیم. در پیشرفته ترین کشورهای جهان، دو تا سه هفته برای انجام معاینات پاتولوژیک یکسان نیاز است.

جراحی تومور مغزی در 8 سالگی

وی ادامه داد: در مورد مرحوم امینی به وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت مراجعه کردیم و سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مدارک را برای ما ارسال کردند که با توجه به علائم سردرد و اختلال رشد و بینایی او با تشخیص تومور خوش خیم مغز تحت عمل جراحی قرار گرفت. همچنین پدر مرحوم امینی در آن زمان به پزشکان اجازه انجام عمل را دادند. در آن زمان جمجمه بیمار از سمت راست باز شد و در معاینه فیزیکی کاملاً واضح بود و در کالبد شکافی نیز مشخص بود. علاوه بر این، پس از آن، طبق تشخیص پزشک، بخشی از تومور به دلیل وضعیت بیمار باقی مانده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: تمامی نظرات ما مستند و مستند به مدارک پزشکی است. بخشی از مستندات ما مربوط به مراجعات سرپایی مرحوم امینی از پزشکان و متخصصان و متخصصان پزشکی در رشته های مختلف بود. نظر ما صرفاً بر اساس کالبد شکافی و مشاهدات پس از مرگ نبود، بلکه سوابق بیمارستانی و سرپایی بیمار را بررسی کردیم.

فروزش همچنین گفت: بیشتر مراجعات ایشان در تبریز بوده که دکتر سیامک شیوا در سال 95 بارها از این مرحوم عیادت کردند و بعد از سال 95 مراجعات مکرر دیگری نیز داشتند و همچنین در سال 1396 از دکتر بهرامی فوق تخصص غدد در تبریز عیادت کردند. برای پیگیری درمان به چشم پزشک مراجعه کرد.

هیچ اثر یا نشانه ای از آسیب در ناحیه سر و صورت وجود ندارد

مدیر پزشکی قانونی تهران بیان کرد: در معاینه خارجی مهسا امینی هیچ اثر یا داده ای از جراحات در سر، صورت و جمجمه وجود ندارد. هیچ خونریزی در گوش و هیچ نشانه ای از خونریزی یا تجزیه در پارانشیم مغز وجود نداشت. به یک توده ناشی از عمل قبلی رسیدیم. هیچ نشانه ای از خونریزی در ناحیه زیر عنکبوتیه مشاهده نشد.

وی ادامه داد: در ابتدای امر جلسه ای با حضور پدر متوفی تشکیل شد و از وی در خصوص سیر درمان جویا شد و همچنین در جلسه دیگری با حضور وکلای خود و سوالاتی در خصوص سیر درمان مطرح شد. درمان و داروهای مورد استفاده توسط متخصصان.

فروزش گفت: بیمار داروهای کم کاری تیروئید، هیپوفیز و داروهای اختلال عملکرد هیپوفیز مصرف می کرد. مستندات مصرف دارو از سازمان تامین اجتماعی گرفته شد و بیمار داروهای دیگری را بدون وقفه مصرف می کرد که در پرونده بیمار وجود داشت. او همچنین به بسیاری از پزشکان مراجعه کرد. همچنین آزمایش هایی برای پیگیری درمان این نوع بیماری انجام شده است.

وجود خون پس از تشریح مغز

در ادامه حسین زوانتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد فردی تحت عمل جراحی قرار گرفته است و برخی بدون سابقه بیمار در شبکه های مجازی اطلاعات نادرست را منتشر می کنند. که در توموگرافی کامپیوتری شکستگی مشاهده نشد. همچنین بهترین پزشکان کشور تایید کردند که دلیلی برای خونریزی وجود ندارد.

زوانتی بیان کرد: تحقیقات ما نشان داده که غش کردن یک جوان طبیعی نیست و این برای ما سوال بود. شایع ترین علت این امر در جوانان پارگی ناگهانی قلب یا خونریزی شدید مغزی و ضربه های مغزی است که علائم آن در این موارد تدریجی است و علائم به مرور زمان ظاهر می شود. تصاویر دوربین های مداربسته به خوبی نشان می دهد که مرحوم امینی ضربه مغزی منجر به فوت نشده است. و یافته های ما با نتایج تجزیه و تحلیل مطابقت داشت.

تاییدیه جراحی مغز از مادر مرحوم امینی

این استاد رادیولوژی اضافه کرد: پدرش می گوید در هنگام بازکردن و تشریح جمجمه قسمتی از سر پر از خون بود، وجود خون طبیعی است زیرا مغز برای تشریح شکافته شد.

در ادامه مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در معاینه و کالبد شکمی انجام شده از ناحیه قفسه سینه و شکم هیچ یک از اعضای داخلی بدن و قفسه سینه خونریزی نداشته و داخل آن کاملا سالم است.

وی ادامه داد: در بیمارستان کساری معاینات لازم انجام شد و درمان لازم به بیمار انجام شد. از مادر متوفی در بیمارستان کساری شرح حال گرفته شد و اظهار داشت: مهسا امینی تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته و از دیابت بی مزه و کم کاری تیروئید رنج می برد. مادر متوفی در تاریخ 23/06/1301 این توضیحات را داده و از وضعیت پزشکی فرزندش نیز به پزشکان اطلاع داده است.


بیشتر بخوانید:

گزارش نهایی پزشکی قانونی از پرونده مرحوم امینی



دیدگاهتان را بنویسید