کمبود پزشک عمومی و متخصص در استان زنجان/ زنان طارمی از کمبود متخصص زنان رنج می برند.


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840578

در شهرستان طارم که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان زنجان است، متخصص زنان و زایمان مستقر در این شهرستان و زنان باردار و مادران در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند به این شهر مراجعه کنند. غیر ممکن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مقام معظم رهبری فرمودند: «باید بحث جمعیت را جدی بگیرید! جمعیت جوان کشور در حال کاهش است. ما به نقطه ای خواهیم رسید که دیگر قابل درمان نیست. یعنی بحث جمعیت این نیست که 10 سال دیگر به چه چیزی فکر خواهیم کرد. نه، اگر چند سالی بگذرد که نسل ها بزرگتر شوند، هیچ درمانی وجود نخواهد داشت.»

بنابراین باید به فکر زایمان در کشور بود اما این امر حداقلی را می طلبد یکی از این مسائل حضور پزشک زنان و زایمان است. بنابراین برای بهبود شرایط و دسترسی مناسب زنان به متخصص زنان، لازم است در هر شهر یا حتی بهتر از آن در هر شهر، متخصص و ماما ایجاد شود تا مادران باردار در هر یک از مشکلات و محدودیت هایی داشته باشند. با متخصص تماس گرفته و در صورت بروز مشکل در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کرده و مشکل او را حل کند و همچنین مادران باردار بدون مشکل فرزند خود را به دنیا آورند.

باید گفت فقدان متخصص زنان و زایمان در منطقه ای که دسترسی به مرکز استان در کوتاه ترین زمان ممکن نباشد، در برخی موارد به بزرگترین مانع تبدیل می شود و حتی گاهی می تواند جان مادر و مادر را به خطر بیندازد. عزیزم.

اما در شهرستان طارم که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان زنجان است، متخصص زنان و زایمان و زنان باردار و مادران در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند به این شهر مراجعه کنند. ممکن نیست.

حتی در چند روز اخیر که تنها متخصص زنان و زایمان بیمارستان طارم در مرخصی بود، موجی از گلایه های شهروندان طارمی از غیبت این پزشک به راه افتاده است. اما به نظر می رسد این موضوع محدود به روزهای آخر نیست و هر ماه این موضوع تکرار می شود چرا که تنها متخصص زنان و زایمان بیمارستان طارم 23 روز در ماه در بیمارستان حضور دارد و 7 روز در مرخصی است. در این بیمارستان در غیاب این پزشک در مدت یک هفته پزشک دیگری در شهر وجود نداشته باشد، بلکه نیازمند بستر بیمارانی باشد که نیاز فوری به متخصص دارند. مراجعه كردن.

کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز اذعان دارند که پزشک زنان 23 روز در ماه در بیمارستان بستری است و بیمارستان 7 روز دیگر بدون متخصص زنان است، بنابراین این موضوع نیز دسترسی زنان به متخصص زنان را با مشکل مواجه می کند.

اما نکته دیگر اینکه یکی از مسئولان اذعان داشت: شهروندان طارمی از امکانات مالی کافی و در مواقع نیاز به پزشک زنان در شهر منجیل برخوردارند و به دلیل عدم دسترسی به متخصص زنان در این شهرستان مشکل حادی به نظر نمی رسد.

اما سوال اینجاست افرادی که تمکن مالی لازم را ندارند و نمی توانند به شهر منجیل یا شهر زنجان بروند، در تمام روزهای ماه از حضور پزشک زنان در شهرستان طارم استفاده نکنند. ?

یکی از اهالی طارم در گفتگو با مجرسا با انتقاد از نبود پزشک متخصص در طارم اذعان داشت: ساکن یکی از روستاهای طارم هستم و ساعت 8 صبح برای گرفتن نوبت ویزیت همسرم به بیمارستان طارم مراجعه کردم. ساعت 12 معلوم نبود پزشک متخصص در بیمارستان حضور دارد یا خیر! بعد از ساعت 12 اعلام شد که دکتر به مرخصی رفته و فردای آن روز به ملاقاتش خواهد رفت.

وی گلایه کرد که در شهری شلوغ مانند طارم نبود پزشک زنان و حتی ماما مشکلات جدی برای شهروندان ایجاد می کند و حتی ماما هر ساعت اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه تنها متخصص زنان در بیمارستان طارم در همه روزهای ماه حضور ندارد و حتی مطب مامایی در شهرستان ابر ندارد، گفت: به دلیل نبود پزشک و ماما در شهرستان طارم، مادران باردار با مشکلات زیادی مواجه هستند.

یکی دیگر از شهروندان طارمی نیز در گفت و گو با موج رسا اذعان داشت: موضوع غیبت چند روزه پزشک زنان در بیمارستان شهرستان طارم هر ماه تکرار می شود و به یک معضل همیشگی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه حتی زمانی که پزشک در بیمارستان بستری است باز هم مشکلات و مشکلاتی برای مراجعین وجود دارد، تصریح کرد: ویزیت پزشک و ویزیت بیماران از ساعت 12 شروع می شود و گاهی اوقات همه مراجعان نمی توانند انجام شوند. در همان زمان بازدید کرد. این در حالی است که اکثر شهروندان طارمی از دانشگاه علوم پزشکی زنجان می خواهند که یک ایده اساسی برای راه اندازی متخصص زنان و مامایی در شهر داشته باشد.

با این حال خبرنگار مدرس علت کمبود پزشک متخصص در شهرستان طارم را از علیرضا آرمانی کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان جویا شد.

آرمانی کیان اذعان داشت: مشکل کلینیک زنان در عرض دو روز برطرف شده و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که چرا متخصص زنان در طارم وجود ندارد؟ وی گفت: با وجود اینکه مشکل جدی وجود ندارد اما دو پزشک زنان و زایمان طارم را تحت پوشش قرار می دهند و مشکلی ندارند هرچند در استان به ویژه در مناطق صعب العبور کمبود متخصص و پزشک عمومی وجود دارد! با این شرایط البته کمبود ملی است و مختص استان زنجان یا شهرستان طارم نیست!

همچنین عفت حاجیلو رئیس بیمارستان شهرستان طارم در گفتگو با خبرنگار مجرسا با بیان اینکه مشکل کمبود پزشک متخصص زنان در بیمارستان شهدای طارم رفع شده است، گفت: روزها و 7 روز تعطیل است. .

وی با بیان اینکه متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهرستان طارم خارج از قانون عمل نکرده و در چند روز گذشته دو روز به مرخصی رفته است، افزود: این موضوع باعث شکایت شهروندان طارمی شده است.

رئیس بیمارستان شهرستان طارم گفت: در طول 7 روز مرخصی پزشک زنان هیچ پزشک دیگری برای جایگزینی وی وجود نداشت. اگر اورژانسی نباشد منتظر می مانند تا پزشک متخصص برگردد.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر و حتی در سال های اخیر هیچ موردی از مراجعه مراجعین به اورژانس و عدم دریافت خدمات صورت نگرفته است، گفت: فقط برای مراجعه سرپایی به درمانگاه بوده و هیچ فردی از اورژانس برنگشته است. زایشگاه بدون ویزیت . .

حاجیلو در پاسخ به این سوال که چرا سایر متخصصان زنان در طارم مستقر نیستند، گفت: متخصصان زنان غیر بومی تمایلی به حضور در منطقه محروم و صعب العبوری مانند طارم ندارند.

وی با بیان اینکه مشکلی برای حضور ماما در شهرستان وجود ندارد، بیان کرد: طارم 13 ماما دارد اما متخصص زنان بومی در شهرستان وجود ندارد.

این در حالی است که به گفته کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، کمبود پزشک زنان در شهرستان طارم کاملا مشهود است و حتی در تمام روزهای ماه نیز پزشک متخصص زنان در بیمارستان حضور ندارد.

اما این سوال پیش می آید که آیا نباید به زنان باردار و مادران با محوریت افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور و روستا که به شدت رو به کاهش است توجه ویژه ای شود؟ آیا ایجاد متخصص زنان نمی تواند یکی از زیرساخت های حداقلی برای سیاست های افزایش جمعیت باشد؟ تا مادران باردار بدون دغدغه و نگرانی از این که در چالشی خاص و با دسترسی سریع و به موقع به متخصص زنان و زایمان هستند، بچه دار شوند؟

لازم به ذکر است که مسئولان مختلف استان زنجان نگران کاهش زاد و ولد، کاهش جمعیت و روند پیری هستند، بنابراین محمد محرمی، رئیس سازمان نظام پزشکی زنجان، نرخ رشد را یک بحران ملی دانست. وی گفت: یکی از مهمترین موضوعات و مولفه های بحث جمعیتی، نرخ زاد و ولد است که اخیراً به شدت کاهش یافته است، بنابراین بزرگترین بحران تداوم جمعیت به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد است و این ریسک بزرگی است.

علاوه بر این، به گفته مشهد تگیلو، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، کشور از نظر رشد جمعیت رو به کاهش است و اگرچه قانون حمایت از خانواده از سال 93 ابلاغ شده است، اما فرهنگ سازی به درستی انجام نمی شود. سالمندی جمعیت کشور و استان زنجان.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کشور از 2.1 درصد در سال 95 به 1.74 درصد در سال 98 رسیده است، گفت: نرخ رشد جمعیت در استان زنجان در سال 99 به 1.78 درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه از سال 1400 تا 1420 سالمندان در کشور و البته در استان زنجان دو برابر می شوند، گفت: جمعیت سالمندی که در کشورهای دیگر طی 100 سال شکل گرفته است. کشور ما در این 20 سال آینده اتفاق می افتد، بنابراین ما با پیری در کشور و روستا مواجه خواهیم شد.

همچنین به گفته سلمان حسینی رئیس بهزیستی استان زنجان، زنجان از نظر رشد جمعیت سالمندان جزء 10 استان کشور است و حدود 130 هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند.

بنابراین توجه به حداقل ها و ارائه سازوکار مناسب در شرایط فعلی ضروری است که هشدار دهنده کاهش رشد جمعیت است.

حال با توجه به موارد فوق آیا لزومی ندارد که کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کمی ناراحت باشند و به جای دلایل ناکافی برای نبود متخصص زنان و زایمان مانند صعبه العبوری در منطقه، محرومیت و یا حتی امکان مراجعه اهالی به سایر استان ها و شهرستان ها برای درمان توسط پزشک متخصص با در نظر گرفتن استقرار متخصص زنان در شهرستان طارم. بگذار هند ایران باشد! شاید ارائه پزشک متخصص زنان در طارم برای مراجعه زنان بدون دغدغه به پزشک گامی کوچک و ناچیز در راستای سیاست های افزایش جمعیت باشد که سال ها بر آن تاکید شده اما موفق نبوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید