کمبود پزشک؛ از واقعیت تا انکار / تمرکز پزشکان متخصص در کلان شهرها


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 05/07/1401
کد خبر: 1886256

هزینه های گزاف درمانی همچنان گریبان مردم سیستان و بلوچستان را می گیرد.

دسترسی عادلانه به پزشک مهم ترین اصل در نظام سلامت کشور است که این روزها به یک چالش تبدیل شده است چرا که بسیاری از مردم باید صدها کیلومتر را طی کنند تا برای درمان به پزشک متخصص برسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، سلامت محور توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همه جوامع بشری است و برای توسعه زیرساخت های بخش های مختلف جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف نهایی نظام ارائه خدمات سلامت در هر کشوری ارتقای سطح سلامت مردم است.

دسترسی برابر به خدمات پزشکی و توزیع برابر منابع سلامت یکی از اهداف اصلی برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه سلامت در هر کشوری است. نابرابری در توزیع منابع در بخش سلامت در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته جدی تر است. تخصیص نامناسب و کم بودجه برای بخش بهداشت، عدم برنامه ریزی صحیح و بلندمدت از دلایل اصلی این نابرابری ها است.

اگرچه خدمات ارزنده ای برای محرومیت زدایی در کشور ارائه شده است، اما خدمات ارائه شده در سیستان در حوزه پزشکی نتوانسته مشکلات مردم را به حد مطلوبی حل کند که در نهایت هزینه های فراوان و گاه خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته است. مردم.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در چند سال گذشته مردم شهر هامون بخش لوتک با آن مواجه بوده اند، کمبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی مناسب است، مشکلاتی که در حوادث مختلف زندگی یا بیماری های مردم این شهر نمایان شده است. و مشکلاتی را پس از مشکلات ایجاد کرد. افزایش تعداد بیماران و افزایش نگرانی خانواده های بیماران.

11 هزار نفر بدون پزشک

در روستای لوتک از توابع شهرستان هامون درمانگاهی وجود دارد که با وجود اینکه این روستا در محور مواصلاتی زابل و زاهدان قرار دارد و علاوه بر 11 هزار نفر تحت پوشش، اکثر مردم به آنجا مراجعه می کنند. خدمات پزشکی به سایر روستاهای همجوار

مردم این منطقه از کمبود پزشک و دندانپزشک متخصص در این کلینیک رنج می برند و گلایه دارند و خدمات ارائه شده به مردم بیشتر توسط پزشکان عمومی و در بخش هایی مانند اورژانس کلینیک که اصلاً کار نمی کند و ارائه می شود. بارها حتی پزشکان در کلینیک هیچ عمومی و کارمندی وجود ندارد که پاسخگو نباشد.

در این راستا افراد با رضایت ناکافی و سفر ساعت ها و کیلومترها از روستاهای دور به پزشکان متخصص در درمانگاه های بیمارستان شهرستان زابل هدایت می شوند.

با تماس های مکرر فراریان و اهالی منطقه لوتک با خبرنگار ما و بازدید میدانی و حضور خبرنگار در بیمارستان، متوجه می شود که اورژانس درمانگاه از مدت ها قبل بدون پزشک و کاملاً تعطیل است. و کلینیک فاقد پزشک متخصص بوده و تنها یک پزشک عمومی به بیماران مراجعه می کند که با توجه به حجم کار، شهروندان منطقه ساعت ها منتظر و سرگردان هستند.

همچنین بیش از سه ماه است که دندانپزشک در کلینیک حضور ندارد و این امر مشکلاتی را برای شهروندان این منطقه برای مراجعه به شهرستان زابل برای نیاز به دندانپزشک ایجاد می کند.

ما دندانپزشک نداریم

یکی دیگر از شهروندان منطقه لوتک در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه نبود پزشک عمومی و پزشک متخصص کافی در کلینیک مشکلات درمان را دوچندان کرده و علاوه بر افزایش طول مدت درمان بیماران، خانواده را نیز افزایش داده است. هزینه های زیادی را به بیماران تحمیل می کند.

شهروند دیگری می گوید: بارها دندان درد داشت اما متأسفانه چون در کلینیک مرکز دندانپزشکی وجود ندارد مجبور شدیم به مطب های دندانپزشکی زابل مراجعه کنیم و در این میان علاوه بر ابتلا به بیماری، هزینه آن را نیز متحمل شدیم. حمل و نقل که مقرون به صرفه است این سختی ما بود.

جمعی از والدین اهالی روستای لوتک افزودند: زمانی که فرزندان ما بیمار می شوند، در درمانگاه پزشک متخصص و عمومی وجود ندارد تا خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهد و گاهی به دلیل بیماری جزئی مجبور به طی مسافت طولانی تا شهری هستیم. .

هیچ دارویی در داروخانه وجود ندارد!

یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با وجود اینکه کلینیک نوساز و دارای دندانپزشک است، متاسفانه چند ماهی است که دندانپزشک به منطقه محمدآباد منتقل شده و هیچکس پاسخگو نیست.

وی در ادامه افزود: متاسفانه داروخانه این درمانگاه که مردم با خیال راحت در آنجا برای تهیه نسخه دارو تهیه می کنند، 5 ماه است که دارو ندارد و مردم از این وضعیت بسیار ناراحت بودند چرا که برای تهیه باید به شهرستان زابل مراجعه کنند. دارو و قیمت، در این شرایط بیشتر متضرر می شوند، امیدوارم مسئولان فکری کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان: دکتر داریم، مرخصی است

نیما واتیکیان رئیس شبکه بهداشت و درمان هامون در پاسخ به گلایه های مطرح شده توسط خبرنگار ما گفت: دندانپزشک به مرخصی رفت و قطعا پس از مرخصی به کلینیک بازخواهد گشت و مشکلی در این کلینیک نداریم.

اما با وجود گذشت زمان طولانی از پیام رئیس شبکه بهداشت و درمان، دندانپزشک به کلینیک بازنگشته و مردم همچنان با مشکل مواجه هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید