کمبود پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی جدی ترین مشکل در مناطق فقیرنشین است


ساعت: 07:28
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892168

دردهای قدیمی محرومیت هنوز در سیستان و بلوچستان پابرجاست.

شهرستان مهرستان دارای بیمارستان است اما این مرکز درمانی امکانات و تجهیزات پزشکی زیادی ندارد که باعث گلایه شهروندان این منطقه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، شهرستان مهرستان در استان سیستان و بلوچستان با 6101 کیلومتر مربع وسعت با بیش از 80 هزار نفر جمعیت و چنین شهری با این جمعیت بیمارستانی به نام دارد «امید» چه بسا سال هاست که مردم این مرز و بوم منتظر افتتاح این مرکز درمانی بوده اند تا دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به سفر به شهرها و استان های همجوار برای درمان نباشند.

با وجود اینکه مهرستان دارای بیمارستان است اما این مرکز درمانی امکانات و تجهیزات پزشکی زیادی ندارد.

پزشکان سهمیه ای در مناطق فقیرنشین نمی مانند

در این خصوص یکی از شهروندان شهرستان مهرستان در تماس تلفنی با خبرنگار ما گفت: سال گذشته شهروندان ساکن در این منطقه از افتتاح بیمارستان امید بسیار رضایت داشتند که دیگر نیازی به پیمودن مسافت طولانی برای ادامه درمان ندارند. بیماری های آنها و در شهر خودشان امکانات پزشکی موجود است.

وی افزود: اما به نظر می رسد بیمارستان مهرستان نامی است و فاقد تجهیزات و امکانات پزشکی و پزشکی برای درمان بیماران است.

این شهروند مهرستانی بیان کرد: نبود پزشک متخصص و تجهیزات بیمارستانی مانند سی تی اسکن، چشم پزشکی و تجهیزات اورژانسی از جمله مواردی است که مردم مهرستان در تنها بیمارستان این شهرستان به دنبال آن هستند و همین موضوع باعث کینه توزی بیش از حد می شود.

محرومیت هایی که بیماران را به شهرهای دیگر آواره می کند

وی افزود: گاهی اوقات عدم حضور پزشک متخصص آنقدر اطرافیان بیمار را تحت فشار قرار می دهد که سعی می کنند در سریع ترین زمان ممکن او را به نزدیکترین مرکز درمانی برسانند که این امر باعث می شود در اکثر جاده ها جان خود را به خطر بیندازند. صبور، مشکل را دو چندان می کنند.

این شهروند مهرستانی خاطرنشان کرد: خواهش من از مسئولان دست اندرکار این است که به فکر تامین تجهیزات پزشکی و درمانی و حضور پزشکان متخصص بیماری های مختلف در منطقه مهرستان باشند، نه اینکه بیمارستان چند روزه دارد. ما هیچ دکتری نداریم که بخواهد تا آخر روز در این شهر دور بماند.

مرکز توموگرافی کامپیوتری به زودی افتتاح می شود

در همین راستا سعید محد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در روزهای گذشته جلسه ای با حضور مسئولان محلی و معتمدین این منطقه برگزار شد که طی آن از جمله تکمیل پروژه های نیمه تمام، نوسازی ناوگان حمل و نقل، تکمیل ساختمان بهداشت، بهبود امکانات و نیروی انسانی، تامین فرآورده های دارویی، نظارت بر داروخانه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: شهرستان مهرستان یکی از نیازمندترین مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر است و با وجود خدمات شایسته از جمله ساخت بیمارستان، استقرار 6 پزشک متخصص، ایجاد واحد دیالیز به دلیل عمق محرومیت همچنان نیازمند توسعه و گسترش خدمات سلامت

این مسئول تصریح کرد: تمام تلاش ما در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشار برای جبران محرومیت های سلامت مهرستان است و در این راستا دو پروژه برای ساختمان ستادی شبکه بهداشت و درمان مهرستان و مرکز آموزش بهورزی در این منطقه در نظر داریم. از ایام دهه مبارک فجر امسال استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح دیگری که در دست بررسی داریم احداث ساختمان اورژانس بیمارستان مهرستان است که قرار است به زودی عملیات اجرایی آن انجام شود.

وی افزود: همچنین پس از احداث ساختمان اورژانس بیمارستان از درآمد جاری دانشگاه برای راه اندازی واحد توموگرافی کامپیوتری استفاده می کنیم.

بومی سازی، راه حلی برای نگه داشتن پزشکان در مناطق فقیر

موحد تصریح کرد: برای رفع مشکل کمبود پزشک شرایط ویژه ای را برای رفاه حال پزشکان مناطقی مانند عشار در نظر گرفته ایم و امیدواریم با فارغ التحصیلی پزشکان متعهد بومی مشکل کمبود پزشک برطرف شود.

وی گفت: همچنین تاکید ما بر جذب نیروهای بومی از طریق آزمون است و در آزمون استخدامی شاخص نیز تمهیدات لازم برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهرستان اندیشیده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید