مهاجرت 10000 متخصص و متخصص پزشکی در 2 سال گذشته

مهاجرت 10000 متخصص و متخصص پزشکی در 2 سال گذشته

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کشور در حال از دست دادن توان خود در پزشکی عمومی و پیراپزشکی است. حسینعلی شهریاری گفت: در دو سال گذشته نزدیک به 10 هزار پزشک که اکثراً متخصص و فوق تخصص بودند گواهینامه حسن نیت دریافت کردند و این ممکن است در سال های آینده رشته های تخصصی و فوق تخصصی ما را در بسیاری از رشته ها خالی از نیروی انسانی کند. .

حسینعلی شهریاری با اشاره به خطرات و آسیب های احتمالی این روند در آینده برای نظام درمان و بهداشت و درمان، تصریح کرد: بر اساس اصل 75 قانون اساسی مجلس نمی تواند وارد عرصه اشتغال و اشتغال شود و این وظیفه است. دولت برای ایجاد محل کار در مناطق مختلف.

وی افزود: علیرغم تمام تلاش هایی که انجام شده و دولت قبلی و فعلی قول داده اند شرایط کار برای نیروهایی که در ایام کرونا در مراکز بهداشتی درمانی حضور داشتند فراهم شود، هنوز این اتفاق نیفتاده و ما مانده ایم. با شرایطی که در مراکز درمانی با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم.

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجوزهایی که اخیرا صادر شده مربوط به تخت های جدید بیمارستانی است، گفت: متاسفانه در بخش خصوصی و حتی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم. مراکز درمانی دولتی که ظاهراً دولت برنامه ای برای جبران این شهریاری ندارد افزود: این تعداد نیروی انسانی با هیچ مقیاس بین المللی و کشوری مطابقت ندارد و کمبود در این حوزه امری قطعی و نگران کننده است، اما دستور استخدام باید انجام شود. توسط سازمان اداری استخدامی کشور صادر و تامین مالی آن توسط سازمان برنامه – بودجه انجام می شود.

وی تاکید کرد: قرار بر این است که ۲۵ هزار نفر در دستگاه های دولتی به منظور تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه بهداشت و درمان جذب شوند، اما این اقدام از طریق آزمون استخدامی انجام می شود و مشخص نیست چه فیلترهایی وجود دارد. نیروهای جذب شده در طول کرونا عبور خواهند کرد

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای اسلامی گفت: با این حال کشور بخش زیادی از توان خود را در حوزه پزشکی عمومی و پیراپزشکی از دست می دهد و این شامل اساتید، پزشکان، پرستاران و سایر رشته ها می شود. دسته پزشکی

شهریاری دلیل این مهاجرت را عدم رضایت از درآمدهای دریافتی در این زمینه دانست و افزود: بسیاری از این افراد به دلیل امکان دریافت دستمزدهای بسیار بالا در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی به فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی نیز نمی روند. مهاجرت به کشورهایی مانند عمان و امارات. به گونه ای که کشورهای عربی به مقصد اصلی پزشکان مهاجر ایرانی تبدیل شده اند. وی گفت: متأسفانه روند قانونگذاری در این حوزه در مجلس با وضعیت کنونی جامعه همخوانی ندارد و باید در مجلس تصمیم جدی برای بهبود این وضعیت اتخاذ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید