کیفیت آموزش پزشکی با افت شدید مواجه است/ کمبود اشتغال مهمترین چالش تامین کادر پزشکی در مناطق با شرایط نامساعد است

ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792545

تعدادی از متخصصان دانشگاهی و بهداشتی:

تعدادی از دانشمندان و دست اندرکاران حوزه سلامت در پاسخ به افزایش ظرفیت بخش های پزشکی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشتند: نبود اشتغال، مجوز کار و بودجه کافی از مهمترین چالش ها در تامین کادر درمانی مناطق محروم است. .

توزیع عادلانه خدمات سلامت یکی از مهمترین پیش نیازهای ارتقای سلامت جامعه است. مشکل دسترسی به پزشک، به ویژه در مناطق فقیرنشین، از دیرباز موضوع بحث کارشناسان بهداشتی و سیاستمداران بوده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیراً موضوع افزایش ظرفیت پزشکی را تشدید کرده و در نظر دارد سالانه 3000 دانشجوی پزشکی را به این ظرفیت اضافه کند.

این موضوع با واکنش بسیاری از اهالی جامعه پزشکی مواجه شده و مخالفان زیادی نیز دارد.

تعدادی از دانشمندان و کارشناسان بهداشت به عنوان بخشی از جامعه پزشکی جنوب شرق ایران در ارتباط با سرمقاله خبر ما در واکنش به افزایش ظرفیت گروه های پزشکی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند: چه مشکلی دلیل اصلی کمبود در برخی از نقاط کشور است که علت کمبود کادر پزشکی را نیز می دانند و قصد دارند با افزایش پذیرش دانشجو مشکل را حل کنند. اما به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت، در حال حاضر هزاران فارغ التحصیل پزشکی که با ده ها هزار میلیارد تن پول از کشور تحصیل کرده اند، بیکار و مشغول به کار غیر از تخصص خود هستند.

کیفیت آموزش پزشکی به دلیل پذیرش بالای فعلی به شدت در حال کاهش است

به گفته افراد خصوصی، زیرساخت های آموزش پزشکی در کشور از نظر معلمان، تعداد تخت های بیمارستانی، خوابگاه ها، آزمایشگاه ها و موارد دیگر و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تامین اعتبار از چالش های جدی است.

دانشگاهیان و کارشناسان بهداشت و درمان اعلام کردند که کیفیت آموزش پزشکی به دلیل نرخ بالای پذیرش در حال حاضر کاهش یافته است و بسیاری از دانشجویان به دلیل عدم توجه به زیرساخت ها با تحصیلات ضعیف فارغ التحصیل شده اند و این آسیب را به جامعه غیرقابل تحمل می کند.

آنها می‌گویند: «ساخت بیمارستان‌های جدید و افزایش تخت‌های مراکز بهداشتی درمانی، بسیاری از فارغ‌التحصیلان را به دلیل تخصیص منابع کمی از فرصت‌های شغلی محروم کرده است».

بیکاری فارغ التحصیلان فعلی و کمبودها ریشه در عدم اجرای نظام ارجاع دارد

وی می گوید: «سیستم راهنمایی که سال هاست مورد تمجید قرار گرفته، چندان موفق نبوده است.

دانشگاهیان و متخصصان حوزه سلامت ادامه دادند: بسیاری از کارورزی ها در رشته های مختلف داوطلبانه نیست که دلیل اصلی آن نبود امنیت شغلی برای آینده این رشته ها است.

به گفته آنها سهمیه مناطق محروم، محلی و معتبر و پذیرش دستیاران متخصص در عمل به دلیل عدم رعایت قانون و دستورالعمل های مربوطه در خصوص استخدام و استخدام فارغ التحصیلان در این مناطق و تقدم روابط در سلسله مراتب توسط وزارت استان اثربخشی این سیاست را در حل مشکلات مناطق فقیر نشین می داند.

نبود خط استخدام مهمترین چالش تامین کادر پزشکی در مناطق فقیرنشین

آنها اذعان داشتند که تربیت پزشکان در سطح عمومی و تخصصی مستلزم منابع مالی هنگفتی است که می توان گفت بزرگترین پروژه بدون حمایت مالی است.

آنها می‌گویند: «فقدان خطوط استخدام، مجوزهای کار و بودجه کافی مهم‌ترین چالش در تأمین کادر پزشکی برای مناطق محروم است». با توجه به استدلال های فوق بهتر است به فکر مصرف بهتر منابع کشور باشیم.

حل مسئله نیازمند تفکر و استفاده از نظرات متفکران و مدیران است

پژوهشگران در ادامه به ارائه پیشنهاداتی پرداختند و گفتند: در سال آینده منابع مالی لازم را در مناطقی که شرایط نامناسب دارند تخصیص می دهید و پزشکانی که در این مناطق فعالیت می کنند را خواهید دید. کمتر از 6 ماه دیگر تمام مراکز بهداشتی درمانی روستاها پزشک خواهند شد. «سیستم پرداخت پزشکان شاغل در مناطق محروم را تغییر دهید، می بینید که هرگز ترک نمی کنند، کیفیت خدمات شهری را افزایش دهید، خواهید دید که مهاجرت پزشکان به این مناطق چگونه افزایش می یابد.

گفتند: ساخت زیرساخت های ارتباطی مانند جاده، فرودگاه، راه آهن، اینترنت و …. در مناطق محروم و با توسعه اورژانس های پیش بیمارستانی (زمینی و هوایی) و تله مدیسین خواهید دید که در مدت کوتاهی بیشتر کمبودها در مناطق خنثی شده است و جبران خواهد شد.

به گفته مردم، کیفیت آموزش پزشکی با تامین منابع کافی و یا ارتقای سطح سلامت تولید ناخالص داخلی برای تکمیل سایر پروژه ها اعم از تجهیزات، توسعه و نیروی کار در مناطق فقیرنشین که باید تکمیل شود و در این مناطق با صف طولانی کار شود، باید تشکیل و همچنین جذب کادر پرستاری و خدماتی لازم را شاهد باشیم تا شاهد تحول بی نظیری در کیفیت خدمات بهداشتی باشیم.

شایان ذکر است تصمیم گیری در این سطح به ویژه برای مناطق فقیرنشین استان سیستان و بلوچستان مستلزم توجه و نظر اندیشمندان و مدیران شاغل در این حوزه ها است. اگر این کار انجام شود دیگر شاهد افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار پزشکی و پیراپزشکی نخواهیم بود و مسائل این حوزه ها در فضای واقعی بررسی و حل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید