2 ماموریت مهم قاضی به معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور؛

2 ماموریت مهم قاضی به معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور؛

روز جدید : حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی به دادستان کل کشور با همکاری سازمان زندان ها و شورای حل اختلاف دستور می دهد تکلیف محکومان قدیمی در موارد انتقام جویی را که در برخی موارد انجام شده تعیین تکلیف کند. موارد حتی بیش از سه دهه آنها در زندان هستند تا اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه 13 آذر در جلسه شورای عالی قضایی با تسلیت شهادت حضرت سیدیقه طاهره (س) اظهار داشت: اینها کوثر هستند و همه تشنه هستند. از این خیر بزرگ بهره ببرند، مگر اینکه راه را گم کرده باشند و در هر دو جهان گم شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی همچنین سالروز درگذشت آیت الله مصباح یزدی، حقوقدان، فیلسوف، مفسر، اندیشمند و عالم وارسته را به عنوان مرزی بزرگ و فهمیده مرزهای دینی و اعتقادی گرامی داشت.

حاج قاسم سلیمانی با تبریک و همدردی با دومین سالگرد شهادت سردار گفت: حاج قاسم سلیمانی مشروب مکتب متعالی و انسان ساز اهل بیت علیهم السلام بود و هنوز نمی توان همگان را شناخت زوایایی از حاج قاسم. مدرسه و شخصیت و ذهن مردم باید در طول زمان تکامل یابد تا به شناخت شخصیت حاج قاسم به عنوان یک عالم از مکتب اهل بیت علیهم السلام هدایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در تشریح برخی از ویژگی های شخصیتی شهید سلیمانی گفت: میدان هایی با دشمنان، دشمن وحشتناکی بود که آن را آفرید اما در برابر مردم متواضع و سنگدل بود و این تواضع و صلابت او در مخالفت با فرزندان شهدا دوچندان شد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز همه آزادی خواهان جهان حاج قاسم را به عنوان اولین فرد در عرصه مبارزه با تروریست ها، مستکبران و قدرتمندان می شناسند، گفت: امروز همه آزادیخواهان جهان، حاج قاسم را به عنوان اولین فرد در عرصه مبارزه با تروریست ها، مستکبران و قدرتمندان می شناسند. دلهایشان به نور اسلام روشن شد و متوجه شدند که چگونه یک سرباز پیشرو مکتب اسلام به یاری مستضعفان آمد.

رئیس قوه قضائیه گفت: آمریکایی های جنایتکار مردی را که در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد مانند شهادت سردار سلیمانی کشتند، وقتی نیروهای مقاومت به سراغشان می آیند همه جا باید دلشان بلرزد.

رئیس قوه قضائیه گفت: دولت، قوه قضائیه و وزارت امور خارجه باید از تمامی ابزارهای قانونی برای محاکمه جنایتکارانی که اقدام به کشتن حاج قاسم و همرزمانش و همچنین عاملان این جنایت در محاکم و محاکم بین المللی کردند استفاده کنند. سازمان ها و همچنین در دادگاه های داخلی. برای پیگرد قانونی.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با ارزیابی اقدامات رئیس کل دادگستری و دادسرای تهران در تعقیب عاملان و عاملان ترور سردار سلیمانی، گفت: بازداشت شد; اما پرونده قتل شهید سلیمانی باید به طور جدی پیگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی به دادستان کل کشور دستور داد با همکاری سازمان زندان ها و شورای حل اختلاف تکلیف محکومان قدیمی در پرونده های انتقام جویی را تا پایان سال تعیین تکلیف کنند. امسال که در برخی موارد بیش از سه دهه است در زندان هستند تا اقدام کنند.

رئیس قوه قضائیه بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، تاثیرگذاران و علمای دین برای بخشش والدین برای انتقام جویی تاکید کرد و گفت: انتقام از همه افراد جامعه مشکلات زیادی را برای آینده فرزندان و خانواده آنها ایجاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی با بیان اینکه اگر ولی یا اولیای صف در مرحله اول از انتقام گیری خوشحال نشدند، گفت: نباید ناامید شوند و مجددا اقدام کنند. در صورتی که اولیای دم عذر موجهی نداشته باشند نه حکم را اجرا می کنند و نه موافقت می کنند.ماده 429 قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و ضمانت مناسب و آزادی این نوع زندانیان محکوم به قصاص را می دهد. البته قاضی باید وثیقه مناسب را تعیین کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در این خصوص به پرونده برخی از محکومان انتقام جویانه که به دلایل مختلف از جمله عدم پرداخت حق فرزندآوری توسط والدین و یا دلایل دیگر چندین سال است در حبس بلاتکلیف به سر می برند، اشاره کرد و گفت: استان ها وقتی اطلاعات به دستم رسید متوجه شدم محکومی که از سال 63 مرتکب قتل شده بود و از سال 63 به قصاص محکوم شده بود در شرایط ناامنی در زندان به سر می برد که آسیب روحی زیادی به محکوم وارد کرده بود.

رئیس قاضی با اشاره به اهمیت بخشش و گذشت و همچنین حق قصاص والدین گفت: هیئت حل اختلاف باید در این زمینه با جدیت بیشتری برخورد کند. در معاونت اول قوه قضائیه.

رئیس قوه قضائیه دلایل بلاتکلیفی محکومان قصاص در قتل عمد و لزوم توجه به ماده 429 قانون مجازات اسلامی را تشریح کرد که در مواردی که محکومان به قصاص در زندان هستند و مستحق آن هستند. بدون عذرخواهی موجه یا نشان داده است که علت عدم توانایی در پرداخت دیه مرتکب را در موقعیت نامشخصی قرار می دهد.

رئیس قوه قضائیه پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی به موضوع اجرای حکم و اجرای مجازات در زندانهای محل سکونت محکومان پرداخت و در این خصوص در حضور مسئولین ذیربط تاکید کرد: محکومیت محکوم به محکومیت توسط دادگاه محکوم علیه باید از جهات مختلف از جمله استفاده از تسهیلات اختیاری، مرخصی، استفاده از ضمانت نامه و وکالت قضایی و در صورت لزوم صلاحیت مرجع صلاحیت باید از طریق صلاحیت مرجع مبدأ مشخص شود. از اختیارات قانونی لازم برخوردار باشد. تفویض اختیار به حوزه قضایی مقصد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به اهمیت قیام کارکنان دادگستری و مسئولان زیرمجموعه و ملاقات حضوری با کارکنان دادگستری، گفت: شامل دیدارهای حضوری و حضوری می شود. ملاقات با کارکنان دادگستری را در برنامه کاری خود قرار می دهند، زیرا این امر تأثیر بسزایی در پیشرفت پرونده ها و آگاهی مسئولان و مسئولان از نقاط قوت و ضعف مجموعه مدیریت شده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی همچنین از کارکنان دادگستری مراجعه کننده به مرکز روابط عمومی دادگستری جهت دیدار مستقیم با مردم و شنیدن مشکلات و رفع مشکلات و همچنین حضور در نماز شب گذشته مغرب و عشاء تقدیر کرد. وی در یکی از مساجد تهران و دیدار و شنیدن چهره به چهره مشکلات بسیاری از مردم در حاشیه نماز، خاطرنشان کرد: حضور مردم در متن نعمت بزرگی است و پیشنهادات و انتقادات مردم متدین و دلسوز است. بسیار مفید.

رئیس قوه قضائیه همچنین به بازدید سرزده هفته گذشته خود از دادسرای خدمات کشوری (منطقه 28 تهران) اشاره کرد و گفت: در بازدید از دادسرای خدمات کشوری متوجه شدم 5 بازپرس از این دادسرا به تسریع دادگاه و حقوقی مراجعه کردند. خدمات مردم حدود 4 شب در هفته به خانه نمی روند و تا پاسی از شب مشغول دعوا هستند.

رئیس قوه قضائیه پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی، معاون اول قوه قضائیه را موظف کرد با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و معاونت راهبردی قوه قضائیه و رؤسای قضات برای رفع برخی مشکلات و ابهامات آمار و راستی آزمایی قضایی همکاری کنند. استقرار. این آمارها نیاز به رسیدگی و تاکید دارند: وجود اشکال و ابهامات در آمارهای حاکم بر تعداد پرونده ها در حوزه های مختلف از جمله تعداد پرونده های ارجاع شده به دادگاه های تجدید نظر، میزان سازش در پرونده شوراهای حل و فصل. اختلافات و غیره باعث ایجاد خسارت و گاه فساد می شود که این امر در هنگام برنامه ریزی و به تعویق انداختن پیشرفت پرونده ها انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید