2 کارخانه وزارت بهداشت و هلال احمر در حال تخریب بخش خصوصی هستند

2 کارخانه وزارت بهداشت و هلال احمر در حال تخریب بخش خصوصی هستند

وی افزود: رقابت ناعادلانه بین دو کارخانه هلال احمر و وزارت بهداشت که خود به بیمارستان ها دسترسی دارند، منجر به ورشکستگی 5 تا 6 کارخانه خصوصی شده است و در حال حاضر حدود 10 کارخانه دیگر تولید سرنگ در آستانه تکمیل قرار دارند. ورشکستگی با این وضعیت و در کمال تعجب شاهد اظهارنظر عجیب وزیر بهداشت بودیم که وی در جلسه ای به سردار فدوی پیشنهاد داد که سپاه نیز وارد بحث تولید سرنگ شود.

در حالی که مسئولان برنامه ششم توسعه و نظام بر کناره گیری نهادهای دولتی از کارآفرینی، تولید و رقابت ناعادلانه با بخش خصوصی تاکید داشتند، در اتفاقی عجیب مدیران دولتی در وزارت بهداشت و هلال احمر دو کارخانه تاسیس کردند و با وجود افراط و تفریط. تولید، 6 ورشکست شدند.کارخانه بخش خصوصی.

خدایار عینی، دبیر سندیکای سر سرنگ و سوزن ایران به آفتاب نیوز گفت: خوشبختانه از ابتدای انقلاب تاکنون محصولات سرنگ و سرسوزن در حوزه سلامت و به ویژه با شروع جنگ تحمیلی، حمایت خوبی از این منطقه شد. با این حمایت در دهه 70 و 80 بخش خصوصی توانست کم کم روی پای خود بازگردد و تمام نیاز داخلی را تولید کند به طوری که ما به بزرگترین تولیدکننده منطقه تبدیل شدیم. از 10 سال پیش به دلیل اشباع بازار داخلی و مازاد تولید قابل توجه، واردات این محصولات ممنوع شد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در سال های اخیر تولیدکنندگان بخش خصوصی مجبور به رقابت با نهادهای دولتی که نهادهای نظارتی و نظارتی هستند در رقابتی بسیار ناعادلانه بوده اند. وزارت بهداشت دارای زیرمجموعه ای به نام هیأت امنای ارز است که با وجود اشباع تولید توسط بخش خصوصی، این نهاد در اقدامی عجیب اقدام به راه اندازی کارخانه دولتی ساخت سرنگ کرد. پیش از آن، وزارت بهداشت کارخانه سوزن‌سازی را تأسیس کرد که سرنگ‌هایی را نیز با نام «آوا مدیکر» تولید می‌کرد. هلال احمر مانند یک نهاد دولتی دیگر کارخانه سرنگ سیخا را ایجاد کرد.

دبیر اتحادیه سرنگ و سوزن ایران با اشاره به سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی که رقابت بین بخش دولتی و خصوصی را ممنوع می کند، گفت: همه اسناد بالادستی تاکید دارند که بخش دولتی نباید وارد بحث تولید شود و اگر وارد بحث تولید شود. به جای تبدیل شدن به رقیبی برای بخش خصوصی، همچنین در کالاهایی که عمدتاً با تولید بیش از حد مواجه هستیم، باید تنها محصولات واحد تولید کند. بر این اساس ما به عنوان اتحادیه صنفی در این حوزه به شورای رقابت شکایت کردیم و این شورا نیز به بخش خصوصی رای داد و به ما حق داد. وزارت بهداشت خودش مرجع ناظر در این زمینه است و همچنین بیمارستان ها را به عنوان مصرف کننده اصلی سرنگ دارد، در آن زمان این مرجع یک کارخانه تاسیس کرد و رقیب بخش خصوصی شد، این بحث منطق و منطق مدیریتی کجاست. شرایط اقتصادی کشور.همچنین در حال خواندن است.

آئینی افزود: در قوانین و اجرای اصل 44 حوزه سلامت مستثنی شده و مدیران و ذی نفعان این دو کارخانه دولتی به این بهانه از واگذاری این بخش به بخش خصوصی خودداری کردند در حالی که هدف قانون خصوصی سازی بهداشت، بیمارستان ها و مراکز درمانی و نه یک کارخانه سرنگ سازی است. به لطف دسترسی هیئت مبادلات ارزی به منابع قدرتمند دولتی، آنها میلیون ها دلار ارز به کارخانه خود اختصاص دادند. آقای قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت در جلسه موافقتنامه تجاری بخش خصوصی را توجیه کرد و این کارخانه را “خوب خوب” خواند و سعی کرد این کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کند که پس از آن کارشناس رسمی کارخانه را ارزیابی کرد. و ارزش آن را 70 میلیارد تومان برآورد کرد. این در حالی است که وزیر به درستی می گفت ارزش این کارخانه 70 میلیارد است و صدها میلیارد از اعتبارات دولتی برای تجهیز و ساخت آن هزینه شده است. همین تفاوت قیمت باید رگولاتوری را حساس کند که این پول و بودجه به جیب چه کسی رفته است. این کارخانه ها به زندگی خصوصی برخی از مدیران تبدیل شده و به دلیل همین مشکل در برابر خروج دولت از این بخش مقاومت می کنند. پرونده ها و حواشی مالی قابل توجهی نیز در این 2 موسسه در سال های گذشته ایجاد شد.

این مقام صنفی همچنین گفت: مصرف داخلی بین 800 میلیون تا یک میلیارد است اما تولید به 3 میلیارد رسیده است. ما به عنوان بزرگترین تولیدکننده منطقه تا سال 1387 توانستیم صادرات داشته باشیم اما از همان سال به دلیل تحریم و عدم صدور CE صادرات آنقدر کاهش یافت که تقریبا به صفر رسید. رقابت ناعادلانه بین دو کارخانه هلال احمر و وزارت بهداشت که خود به بیمارستان ها دسترسی دارند، منجر به ورشکستگی 5 تا 6 کارخانه بخش خصوصی شده و در حال حاضر حدود 10 کارخانه سرنگ سازی دیگر در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در این شرایط از اظهار نظر عجیب وزیر بهداشت متعجب شدیم، وی در جلسه ای به سردار فدوی پیشنهاد داد که سپاه نیز وارد بحث تولید سرنگ شود. البته نهادهای اقتصادی مرتبط با سپاه پس از بررسی شرایط این حوزه از ورود به آن خودداری خواهند کرد اما این موضوع از تعجب تولیدکنندگان بخش خصوصی از اظهارات وزیر بهداشت آقای عین الهی کم نمی کند. معلوم نیست برای چه هدفی اینطور صحبت می کند و ما 3 برابر مازاد تولید داریم و دو کارخانه دولتی هلال احمر و وزارت بهداشت عملا بخش خصوصی را به مرز نابودی رسانده اند.

آئینی تصریح کرد: در این زمینه از مسئولان عالی کشور برای مقابله با این بی تدبیری ها کمک خواسته ایم و به شورای اسلامی نیز نامه ای ارسال کرده ایم تا با تولیدکنندگان بخش خصوصی تماس بگیرند. تعدیل کارگران در این شرایط اقتصادی برای من و همکارانم واقعا دردناک است اما هلال احمر و وزارت بهداشت آنقدر ما را محدود کرده اند که شاید چاره دیگری نداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید