20 مالیات جدید برای خانوارهای ایرانی

20 مالیات جدید برای خانوارهای ایرانی

همزمان با تورم نزدیک به 50 درصدی اقتصاد ایران که شکاف مخارج و درآمد را بیشتر می‌کرد، پایه‌های مالیاتی جدید که اساساً بر اساس این «تورم» «حرکت می‌کنند» افزایش و تنظیم شدند. این موضوع به محل انتقاد برخی کارشناسان اقتصادی تبدیل شده است. در یکی دو سال اخیر مالیات تورمی به عنوان مبانی جدیدی از دریافت مالیات از خودرو و خانه های لوکس و خانه های خالی گرفته تا مالیات بر عایدی سرمایه (طلا، سکه و ارز) در نظر گرفته شده است. همچنین اظهارنامه دریافت مالیات از حساب‌هایی که تراکنش‌های بالاتر از مبالغ اعلامی دارند، یکی از پایه‌های جدید مالیاتی محسوب می‌شود، هرچند گفته می‌شود مالیات‌های پرداختی به این شکل در شرایط کمبود درآمد برای دولت مهم تلقی می‌شود. کمبود درآمد نفتی) اما با وجود تورم 50 درصدی در کشور و افزایش روزانه قیمت کالاهای مختلف و درآمد پایین مردم، این نوع سیاست ها فشار زیادی را بر اقشار مختلف جامعه وارد می کند. در همین رابطه دو روز پیش حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس در توییتی نوشت: «این دولت و مجلس بیش از 20 مالیات و هزینه جدید بر جان مردم وضع کرده است. مالیات بر املاک، اجاره، خودرو، کارتخوان، قبض، نقل و انتقال پول، افزایش مالیات و هزینه های مختلف برای خدمات دولتی و البته فیلتر. وی در ادامه نوشت: این ظلم در تاریخ این ملت و در میان اکثر کشورهای جهان بی سابقه است.

سید مرتضی افگه، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز درباره افزایش پایه های جدید مالیاتی و تحمیل آن به مردم به اعتماد گفت: از روزی که دولت سیزدهم اعلام کرد مردم را از تحریم جدا می کند و مدعی شد. که کشور می تواند جدای از فشار تحریم ها، کاملاً مسلم بود که چنین وعده ای در حد شعار و کاغذ باقی خواهد ماند و چاره ای جز اخذ مالیات از مردم نخواهد بود.

افکه خاطرنشان کرد: متأسفانه در این مدت اقدامات زیادی برای جایگزینی درآمدهای نفتی انجام شد که همه آن از جیب مردم بود. در سال گذشته راهکارهایی مانند فروش اموال دولتی و ایجاد پایه های مالیاتی جدید را اجرا کردند. البته ممکن است عده ای معتقد باشند که فروش اموال دولتی در این شرایط اقدام موثری است، اما فروش این اموال زمانی مفید است که درآمد حاصل از آن صرف فعالیت های عمرانی شود و به جای اینکه هزینه شود برای خود مردم هزینه شود. در مورد هزینه های جاری دولت

تقاضا برای کاهش ردیف های مخارج دولت

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: دولت ردیف های هزینه ای زیادی دارد و در واقع زیان های بودجه ای زیادی در آن ردیف ها وجود دارد. ضمن اینکه بهره وری در نظام دولتی بسیار پایین بوده و نوع انتخاب نیروها و مدیران این سیستم نیز بسیار پرهزینه است. از سوی دیگر، ردیف های مخارج زیادی وجود دارد که به رفاه اجتماعی و خدمات دولتی کمکی نمی کند، به همین دلیل، متأسفانه دولت برای جایگزینی درآمدهای نفتی، اموال دولتی را فروخته و مالیات اخذ کرده است. این اقتصاددان خاطرنشان کرد: سال گذشته دولت سیزدهم ارز ترجیحی 4200 تومانی را لغو کرد تا برای جبران تورم ناشی از حذف این ارز، سیاست افزایش یارانه و کوپن دریافت کالاهای اساسی با نرخ مصوب دولت را دنبال کند. که در این بخش زیاد نیست با موفقیت کار نمی کند.

آنها فقط برای افزایش پایه مالیاتی به کشورهای غربی مراجعه می کنند

افکه با بیان اینکه دولت با تعیین پایه های مالیاتی جدید دست به جیب مردم شده است، ادامه داد: اخیراً شاهدیم که هر پایه مالیاتی در کشورهای پیشرفته وجود دارد در ایران اعمال می شود. این در حالی است که در هیچ بخش دیگری از رفاه این کشورها به دلیل غربی بودن آنها این گونه الگوبرداری نمی کنند. اما برای افزایش پایه های مالیاتی به چنین کشورهایی مراجعه می کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سایر کشورها در صورت دریافت مالیات در ازای آن خدمات خوبی به مردم ارائه می کنند، گفت: در کشورهای توسعه یافته دولت موظف است با دریافت مالیات، خدمات منحصر به فردی را به مردم ارائه دهد به گونه ای که خود مردم از پرداخت مالیات راضی هستند.

توده های مردم هر روز کوچکتر می شوند

افکه خاطرنشان کرد: به دلیل بی کفایتی و سوء مدیریت در کشور و روابط بین الملل، تولید ملی به شدت کاهش یافته است. در نتیجه مردم درآمد چندانی ندارند. طبق آمار، 60 میلیون نفر در ایران زیر خط فقر هستند و حتی بنگاه‌ها، کارمندان و افرادی که در واحدهای تولیدی کار می‌کنند، درآمد کافی برای حفظ وضعیت فعلی خود دارند. بنابراین افزایش پایه مالیاتی به این معناست که دولت برای حمایت از بودجه خود راه هایی برای مداخله یا چیدن جیب مردم بیابد و هر روز سفره مردم تنگ تر از قبل شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در مجموع مردم در شرایط فعلی درآمد چندانی ندارند که بتوانند از عهده این پایه های مالیاتی برآیند و اگر دولت بخواهد آنها را به زور و روش های مختلف مجبور به پرداخت این مالیات کند، مردم با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. و حتی اگر در سال جاری از عهده این مالیات برآیند، در سال آینده قادر به انجام آن نخواهند بود و با توجه به تورم فعلی و افزایش قیمت کالاهای مختلف، بخش تولیدی و بنگاه های کوچک و متوسط ​​کشور احتمالاً ورشکست خواهند شد. و عده ای بیکار می مانند در صورت افزایش بیکاری میزان مالیات بر این سود کمتر می شود.

افکه خاطرنشان کرد: در عمل دولت از این طریق (افزایش مالیات) نمی تواند درآمدزایی کند و در صورت درآمدزایی موقتی خواهد بود. چهار ماه از امسال می گذرد و این وضعیت اصلاح شده است، سوال اصلی این است که در سال های آینده چه سیاستی را می خواهند در پیش بگیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید