21 اسفند 1357; از تعطیلی مغازه ها تا راهپیمایی و شادی 30000 نفری در بویینور


ساعت: 12:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۱
کد خبر: 1805056

بازگشت امام خمینی (ره) به ایران اتفاقی در جریان انقلاب 1357 بود که طی آن امام خمینی (ره) پس از 14 سال تبعید در 12 بهمن 1357 به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال نزدیک به سه میلیون ایرانی قرار گرفت. در تقویم رسمی به عنوان روز آغاز دهه فجر معرفی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتارک، با گسترش قیام مردمی و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و رهبران غربی حامی رژیم در مقام نخست وزیری باقی می ماند. از سوی دیگر تظاهرات مردمی هر روز پرشورتر و سرنوشت سازتر می شود و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به خواسته اصلی مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی (ره) تبدیل می شود. امام خمینی که شرط ورود خود به کشور را خروج شاه اعلام کرده بود، در 26 دی 1357 با فرار شاه تصمیم به بازگشت گرفت.

در حالی که همرزمان و رزمندگان مذهبی امام، علیرغم همه نگرانی‌ها، خود را برای برگزاری مراسم استقبال باشکوه آماده می‌کردند، اعلام تصمیم امام برای آمدن، مسئولان و رهبران رژیم پهلوی را برانگیخت. آنهایی که از تظاهرات خیابانی مردم علیه رژیم پهلوی به وحشت افتاده بودند، ورود امام به کشور را پایان تمام امیدهای خود می دانستند و مطمئن بودند که در این صورت طومار خاندان پهلوی لغو می شود.

در این روز در استان خراسان شمالی نیز مانند سایر نقاط کشور، مردم برای ورود امام خمینی (ره) به ایران جشن و پایکوبی کردند.

وی از مهم ترین اتفاقاتی که در 12 بهمن 57 در خراسان شمالی رخ داد، گزارش های اداره اطلاع رسانی پلیس آگاهی خراسان از راهپیمایی های مردمی، تعطیلی مغازه ها و توزیع شیرینی توسط مردم به مناسبت امام خمینی (ره) را برشمرد. همبستگی خود با روحانیت نشسته در دانشگاه تهران.

همچنین مکاتبه پلیس آگاهی خراسان با پلیس شیروان در خصوص تصمیمات شورای تامین استان در خصوص حوادث جاری این شهرستان انجام شد.

در شهر بوینور پس از قطع شدن برنامه تلویزیونی ورود امام به کشور، همه اهالی شهر به خیابان ها ریختند و در روشنایی و شادی و شادی با نگرانی از امام، صدها خودرو، کامیون، متحد شدند. ، وانت و موتور سیکلت در حالی که چراغ ها روشن بود.چراغ ها و برف پاک کن ها خاموش شد، زنان در خیابان بوق زدند، در همه خیابان ها شیرینی و شکلات بین مردم پخش شد و در وسط خیابان ها و پیاده روها گلاب روی مردم ریختند. و قلع دود شد.

پزشکان در شهرستان بوینور بیماران را به صورت رایگان ویزیت کردند و همه مردم با بالا بردن دو انگشت و علامت پیروزی امام به یکدیگر سلام کردند و بعد از ظهر همان روز راهپیمایی بزرگی با شرکت بیش از سی هزار نفر از مردم برگزار شد. همه طبقات بوینور گفته می شود چندین تلویزیون توسط مردم شکسته شد و مراسم مشابهی در شهرستان گرمه و جاجرم در بوینورد برگزار شد.

همچنین در آن روز رکن سوم لشکر 77 مشهد از پلیس خراسان خواست تا وضعیت قرمز را در خصوص مشکلات پلیس شیروان رصد کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید