زنگ خطر کاهش منابع آبی سدهای استان به صدا درآمد / بهبود کیفیت آب در بویینور با تغییر روند تصفیه

ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794051

آکیل مرتضوی گفت: با توجه به کاهش بارندگی در استان و کاهش چشمگیر ذخایر آب در مخازن، زنگ خطر کاهش منابع آبی در استان به صدا درآمد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آکیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به عصرترک گفت: مصرف آب شرب بجنورد 21 میلیون مترمکعب در سال است.

مرتضوی گفت: سالانه هشت میلیون مترمکعب از این نیاز آبی بجنورد از محل چاه های حفر شده و در اختیار آبفای استان قرار می گیرد و 13 میلیون مترمکعب دیگر از این آب مورد نیاز از سد شیرین دره واقع در مانه و سملگان تامین می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خراسان شمالی در سال 99 خشک ترین سال خود را در 50 سال اخیر تجربه کرده است، گفت: . «بردار استانی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر حجم ذخیره آب در مخازن هشت سد در چرخه عملیاتی استان به طور متوسط ​​27 درصد است.

وی افزود: در حال حاضر حجم ذخایر آب در مخزن شیرین دره به 50 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در حال حاضر آب از سد شیرین دره به بخش کشاورزی توزیع نمی شود.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی در استان و کاهش چشمگیر ذخایر آبی در مخازن، زنگ خطر کاهش منابع آبی در استان به صدا درآمد.

مرتضوی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با توجه به کاهش چشمگیر آب ذخیره شده در سد شیرین دره، مجبور شدیم از سطح آب های زیرزمینی این سد برای تامین آب شرب بوینورد استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آب سطح زیرین سد که در معرض نور نیست کیفیت لازم را ندارد.

این مسئول با بیان اینکه مردم بجنورد از طعم و بوی آب سد شیرین دره در سال جاری گلایه دارند، گفت: در ابتدا شرکت آبفای استان مشکل را به دلیل تغییر فصول و رویدادها می دانست. لایه آب با لایه بالایی آب) بدین صورت است که در این راستا برای بهبود کیفیت آب بجنورد، همچنین با تزریق پودر کربن فعال مشکل طعم و بو را حل می کند، اما با تزریق این پودر نیز مشکل حل می شود. ناموفق

وی با یادآوری اینکه آب و فاضلاب استان اعلام کرده تا اواسط آبان ماه امسال این مشکل را حل می کند، گفت: بررسی مشکل و پیشنهاد راهکار برای رفع مشکل.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: این تیم تحقیقاتی نمونه‌های زیادی از مخزن این سد گرفتند و متوجه شدند که پدیده وارونگی در این سد رخ نداده است.

وی افزود: این تیم تحقیقاتی در نتایج تحقیقات خود اعلام کردند که کاهش بارندگی و کمبود شدید آب در سد کیفیت آب را تحت تاثیر قرار داده است.

مرتضوی گفت: مشاور اعلام کرد برای ارتقای کیفیت آب شرب سد شیرین دره، روش تصفیه آب از سد شیرین دره به تصفیه خانه فاضلاب شیرین دره تغییر یابد که در دستور کار آب منطقه ای قرار گرفت. و شرکت فاضلاب شرکت انجام شد.

وی همچنین گفت: مشاور پیشنهاد تزریق آب اکسیژنه برای رفع 70 درصد طعم و بوی آب را داد که توسط آب استانی و مشکل آب و بوی بجنورد در تولید تصفیه خانه فاضلاب شیرین دره به قیمت بیش از – کمتر از 24 ساعت ثابت شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: با این حال همچنان در برخی نقاط شهرستان بوینورد شکایات کیفی آب وجود دارد که شرکت آب استان فلاشینگ خطوط لوله را در آن نقاط شهر در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: تا بالا آمدن سطح آب مخزن سد شیرین دره، روند تصفیه طبق روش جدید در محل سد و تصفیه خانه شیرین دره ادامه خواهد داشت.

مرتضوی در خاتمه با بیان اینکه مشاور برای رفع 30 درصد مشکل طعم آب بجنورد، ازن زنی از سد شیرین دره انجام می شود، تصریح کرد: تاکنون تزریق ازن در این سد انجام نشده است. ، که در صورت لزوم انجام خواهد شد. شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید