22 هزار هکتار از زمین های کاشت خوزستان نیاز به آب دارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، سیدحمید میرعلایی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب خوزستان دوشنبه شب در کارگروه گرد و غبار خوزستان با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در اتاق جلسات استانداری اظهار داشت: بسیاری از بیولوژیک فعالیت ها کمبود اعتبار و کمبود آب به شدت آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارند.

وی خواستار تامین آب طرح تثبیت کانون های گرد و غبار در استان خوزستان شد و افزود: 22 هزار هکتار نهال نیاز مبرم به آب دارد که از این میزان 17 هزار هکتار در کانون های ریزگردهای 3 و 4 است و در صورت نرسیدن آب به آنها می رسد. فوراً خشک می شود سال ها تلاش هدر رفته است.

میرعلایی افزود: آب مورد نیاز 15 هزار هکتار از مزارع باید از کانال های پورشریفی و کوت امیر تامین می شد اما این اتفاق نیفتاد و مجبور شدیم با تانکر آب را تامین کنیم و هزینه های زیادی را تحمیل کردیم.

به گفته وی برای تثبیت کار این مراکز به یک متر مکعب آب نیاز است که در صورت رفع مشکل کانال باید از این محل و از محل دیگر تامین شود.

معاون منابع طبیعی خوزستان همچنین با بیان اینکه امسال اعتباری برای این طرح اعطا نشد، افزود: 3200 میلیارد تن برای کنترل کانون های گرد و غبار به مدت پنج سال مصوب شد در حالی که در این سال ها تنها 390 مورد اعطا شد که میلیارد تن از این میزان اعطا شد. وام که معادل یک دهم وام پیش بینی شده است.

وی خواستار تصویب ردیف اعتباری دائمی برای طرح مبارزه با گرد و غبار برای ادامه و تکمیل این طرح شد چرا که طرح های بیولوژیکی و بیومکانیکی مقابله با گرد و غبار باید تکمیل شود در غیر این صورت هیچ تاثیری نخواهد داشت.

میرعلایی همچنین به مصوبه شورای دولت برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها در سال 95 اشاره کرد و گفت: کارگروه های استانی مدتی است که ضعیف بوده و هیچ کدام از مشکلات ما را حل نخواهد کرد.

وی وسعت کانون های گرد و غبار خوزستان با منشاء رسی را 350 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: برای تثبیت گرد و غبار با منشاء داخلی که شامل هفت کانون است، برنامه ریزی شده است که شامل چرای دام و مدیریت فنس کشی، کاشت و درختچه ها می شود. خیس کردن، غنی سازی

میرعلایی با اشاره به پیشرفت پروژه های طرح مدیریت گرد و غبار در خوزستان گفت: تاکنون کمتر از 30 درصد از برنامه های پیشنهادی مقابله با گرد و غبار اجرایی شده است.

وی افزود: 30 درصد مراکز کاشت و 1 درصد کاشته شده است که با توجه به شرایط سخت منطقه نمی توان گفت که کار به درستی انجام شده است.

میرعلایی افزود: مدیریت چرای دام و حصارکشی 100 درصد کامل و مدیریت رواناب 60 درصد و همچنین آبشویی و مرطوب سازی که قرار بود در 63 هزار هکتار انجام شود به دلیل خشکسالی های متعدد پیشرفتی نداشته است.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور دستور ویژه ای به مرتضوی معاون خود برای نظارت بر وضعیت گرد و غبار در سفر به خوزستان صادر کرد.

این نشست پس از آن برگزار شد که جمعه گذشته گرد و غبار شدید خوزستان و برخی استان های کشور را فرا گرفت.

عملیات مهار کانون های گرد و غبار پس از طوفان شدید گرد و غبار در بهمن ماه سال 96 و خسارت شدید خوزستان به دلیل قطعی همزمان برق، آب و تلفن آغاز شد.

اولویت این پروژه مرکز شماره 4 در شرق و جنوب شرق اهواز با مساحت 112000 هکتار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید