3 دلیل مهم برای خوردن شکلات تلخ

به گفته محققان، مصرف روزانه حدود 40 گرم شکلات تلخ به مدت دو هفته باعث کاهش سطح هورمون های استرس در افراد مبتلا به استرس بالا شد. بر این اساس، محققان 30 نفر را که سطوح کم و زیاد پریشانی را تجربه کرده بودند مورد مطالعه قرار دادند و سپس سطوح هورمون استرس را در نمونه های خون و مطب چندین بار جمع آوری و اندازه گیری کردند. بر اساس این مطالعه، در نهایت مشخص شد که مصرف روزانه 1.4 اونس از این شکلات ها در بهبود مشکلات مربوط به استرس مفید است.

شکلات سرشار از چربی و کربوهیدرات است و به طور متوسط ​​هر 100 گرم شکلات 500 کالری انرژی دارد. با این حال، نباید آن را از رژیم غذایی حذف کرد. زیرا شکلات تلخ حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید برای بدن است. خوردن کمی شکلات در روز به جای سایر غذاهای پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می شود. بهتر است حدود 30 گرم شکلات تلخ (حداقل 70 درصد) در روز بخورید، نه کمتر، نه بیشتر.

به گفته وزارت آموزش بهداشت و دفتر ارتقای سلامت، غلظت نسبی فلاوانول ها در شکلات تلخ بیشتر است، به همین دلیل ظاهراً شکلات تلخ برای بهبود سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. بنابراین سه اثر مهم مصرف شکلات بر بدن شامل موارد زیر است:

_ فشار خون پایین: مصرف کاکائو و شکلات تلخ منجر به افزایش اکسید نیتریک می شود. اکسید نیتریک یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و بر گیرنده های کوچک در رگ های خونی تأثیر می گذارد و باعث اتساع عروق می شود. این فرآیند باعث کاهش فشار خون می شود. در عوض، فشار خون بالا با بسیاری از بیماری های قلبی از جمله نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و تصلب شرایین مرتبط است. فشار خون بالا همچنین منجر به زوال شناختی، زوال عقل و سکته می شود.

_ بهبود سلامت عروق کرونر: تحقیقات نشان می دهد که فلاونوئیدها منجر به جلوگیری از سفتی شریان و پدیده چسبیدن گلبول های سفید خون به دیواره عروق می شود. به گفته دانشمندان، خوردن هر روز یک تکه شکلات تلخ ضروری است و حتی می توان از آن به عنوان دارو استفاده کرد.

کاهش کلسترول: افراد مبتلا به کلسترول بالا با خطر افزایش LDL یا لیپوپروتئین های کم چگالی مواجه هستند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی به ویژه تصلب شرایین و حمله قلبی برای آنها بیشتر است. فلاوانول موجود در شکلات تلخ منجر به کاهش جذب کلسترول در دستگاه گوارش و همچنین سنتز کلسترول LDL می شود. مصرف این شکلات همچنین با افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL همراه است. این کلسترول است که منجر به محافظت در برابر بیماری قلبی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید