3.5 میلیارد دلار با حذف نفت از تراز تجاری کشور فاصله داریم


ساعت: 08:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903800

وزیر صامت گفت: از نظر تراز ارزی صادرات غیرنفتی به نقطه صفر نزدیک می شویم و سال گذشته 48.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 52 میلیارد دلار واردات داشتیم که تنها 3.5 میلیارد دلار تا رسیدن به این مهم فاصله داریم. . امیدواریم در سال آینده این امر محقق شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر امنیت در این نشست با اشاره به دو کارکرد تراز ارزی و مولد قدرت در حوزه صادرات، افزود: در بحث تراز ارزی به نقطه صفر نزدیک می شویم. صادرات غیرنفتی و در این راستا باید بگوییم که در سال گذشته 48.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 52 میلیارد دلار واردات داشتیم و تنها 3.5 میلیارد دلار تا رسیدن به این هدف فاصله داریم که امیدواریم در سال آینده به آن دست پیدا کنیم.

وی کارکرد دیگر صادرات را تولید نیرو دانست و گفت: قدرت در این حوزه به معنای توانایی صادرات کالاها و کالاهای پیچیده ای است که کمتر کشوری توانایی تولید و صادرات آن را دارد.

فاطمی امین این موضوع را شاخص مناسب و خوبی برای صنعت و صادرات دانش بنیان یک کشور دانست و ادامه داد: در دنیا این شاخص به عنوان «شاخص پیچیدگی» شناخته می شود که ایران در سال 2008 در رتبه 110 قرار گرفت و این رتبه در رتبه اول خواهد بود. 2021. به 65 رسید و اگر بتوانیم این رتبه را به زیر صفر برسانیم به 1404 یعنی دانش بنیان هستیم.

وزیر صمت تمرکز بر تولید و توسعه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را یکی از مواردی دانست که کشور را به این شاخص نزدیک کرد و در ادامه گفت: توجه به این موضوع هم پاسخگوی نیاز رو به رشد داخلی و هم عملکرد صادراتی است.

وی با بیان اینکه کارهای زیادی در این حوزه انجام شده است تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست اتحاد با فعالان و گروه های مرکزی این حوزه برای تدوین نقشه راه 1404 است و با مشارکت همه ضروری است. ارواحنا فداه تا اواسط آبان امسال باید جلسه ای در این راستا تشکیل شود، مشکلات و راهکارها ارائه و پیشنهاد شود و توضیحاتی در این راستا بشنویم.

فاطمی امین در پایان از لزوم همسویی بخشهای حاکمیتی یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات با سایر فعالان و صاحب نظران حوزه تجهیزات و فناوری اطلاعات و ارتباطات صحبت کرد و معتقد است که موفقیت در این زمینه به این هم افزایی بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید