3000 موکب برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی/ موکب های مشترک ایران و عراق

وی با اذعان به اینکه پیاده روی اربعین امسال به دلیل رفع برخی محدودیت های رفت و آمد و ارزانی آن با سال های گذشته متفاوت است، افزود: حضور پرشور مردم در این مراسم وظیفه سنگینی را بر دوش مسئولان در کمیته اسکان و غذا می گذارد؛ اما در این مراسم، مردم با حضور پرشور مردم در این مراسم وظیفه سنگینی را بر دوش دارند. همه باید تلاش کنیم تا خدمات بهتری به زائران ارائه کنیم.

اربعین حسینی، دبیر کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و غذای ستاد مرکزی گفت: خروج هر نوع دارویی از مرز کشور منوط به مجوز هلال احمر است و گمرک در این زمینه همراهی های لازم را خواهد داشت. در ضمن


اختصاص سهمیه به استان ها برای خروج خودرو از مرزهای کشور

افضلی تصریح کرد: بهره برداری از سامانه موکب برای تسهیل فعالیت موکب ها و پاسخگویی بهتر به نیازهای موکب داران از دو سال گذشته آغاز شده است. در مرحله اول مراحل ثبت نام تا صدور مجوز موکب در سامانه انجام می شود و در مرحله بعد بانک اطلاعاتی همراهان موکب ثبت می شود.

وی اذعان داشت: جلسات مختلفی برای پیگیری مراسم پیاده روی اربعین در ستاد بازسازی حرم از سال گذشته تا کنون برگزار شد و با توجه به گرمی هوا و شرایط خاص آن کمیته آب برای تامین آب مورد نیاز زائران تشکیل شد.

این مسئول گفت: در سال‌های اخیر با محدودیت‌هایی برای خروج کالا از مرز مواجه بوده‌ایم و برای رفع این مشکلات در سال جاری تلاش و رایزنی کرده‌ایم. برای حل این مشکل برای هر استان سهمیه ای در نظر گرفته شد.’

72b89954 7496 4b93 bc3b 76128c7b44ee خبر خاکستری



افضلی یادآور شد: ثبت نام کالا و خودرو برای ارسال به کشور عراق در سامانه مربوطه آغاز شده و تاکنون حدود 800 کامیون از تمامی استان های کشور ثبت نام شده است. پیش بینی می شود 600 هزار خودرو برای انتقال اقلام در اربعین امسال ثبت نام کنند.


برپایی راهپیمایی های مشترک در عراق از سیاست ستاد اربعین

وی بیان کرد: بر اساس نیازهای بهداشتی درک شده زائران اربعین و تایید کمیته بهداشت و درمان، در هر موکب یک بازرس بهداشتی برای تامین بهداشت و درمان حضور خواهد داشت.

اربعین حسینی دبیر کمیته مشارکت های مردمی، مسکن و خواربار ستاد مرکزی ادامه داد: در سال های اخیر در مرزهای کشور با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنیم. به عنوان مثال زمان توقف خودروها بسیار طولانی بود یا گاهی زائران با مخفی شدن در واگن های باری از مرز عبور می کردند که برای جلوگیری از چنین تخلفاتی امسال مصوب کردیم که با هر موکبی که تخلفی انجام دهد برخورد جدی شود.

افضلی ابراز کرد: ظرفیت برگزاری موکب های اربعین امسال در دنیا بی نظیر است چرا که با عنایت ویژه سیدالشهدا می توانیم از طریق 2500 گروه سازماندهی شده خدمات شبانه روزی به زائران ارائه دهیم.

وی با تاکید بر ترویج اربعین حسینی گفت: امروز مردم بزرگترین سرمایه موکب ها هستند و اگر این سرمایه مختل شود، اعتبار موکب ها از بین می رود.

این مسئول حساسیت زدایی از موکب های عراقی و ایجاد موکب های مشترک در عراق را از جمله سیاست های ستاد مرکزی اربعین خواند و یادآور شد: تجربه نشان داده است که در سال های اخیر فضای رقابتی بین موکب های عراقی و ایرانی وجود داشته است که باعث شده است. باعث نارضایتی مردم عراق شد.

افضلی تصریح کرد: اسکان زائران اولویت اول ما در ایام اربعین امسال است زیرا نوع و زمان موکب تغییر می کند و با توجه به گرمای هوا زائران ترجیح می دهند در شب پیاده روی کنند. چنین وضعیتی موکب را وادار می کند تا در اوج گرمای روز، اسکانی برای زائران در نظر بگیرند.

وی بحث آب را یکی از موضوعات اصلی در راهپیمایی اربعین دانست و بیان کرد: درصدد هستیم 40 میلیون بطری آب را از طریق دستگاه ها تهیه و برای موکب ها توزیع کنیم که البته به دلیل گرمای هوا این میزان است. کافی نخواهد بود.

اربعین حسینی، دبیر کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و غذای ستاد مرکزی ادامه داد: استفاده از زنجیره غذای سرد به شرکت کنندگان در موکب توصیه می شود؛ در این موکب ها استفاده از زنجیره غذای سرد توصیه می شود. بر اساس پیش بینی های انجام شده برای پیاده روی خانوادگی اربعین باید تمهیدات لازم را برای زنان و کودکان در نظر گرفت.

افضلی بیان کرد: با توجه به اینکه مردم عراق میزبان اصلی مراسم اربعین هستند، باید در خدمت رسانی با آنها مشارکت داشته باشیم و خدمت در سازمان شهدا را یک احتمال بدانیم.

وی در خاتمه یادآور شد: در سال جاری خروج کالا از مرزهای کشور با خودروهای اربعین 10 روز زودتر آغاز شد و موکب ها را ملزم به ارسال کالا بر اساس روال تعیین شده هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید