آماده سازی موکب های اربعین برای استقبال از زائران حسینی/ سه موکب از شهرستان مدهیم در کاظمین مستقر می شوند.


ساعت: 17:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889879

مسئول ستاد بلندمرتبه سازی شهرستان گفت؛

حجت الاسلام خزایی گفت: شهرستان مدیمن دارای سه پذیرایی، اسکان و پخت نان در ایام اربعین حسینی در شهرستان کازمین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، هر ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی، زائران و عاشقان سیدالشهدا(ع) به عنوان یک سنت حسنه مسیر نجف به کربلا را طی می کنند. زائران می توانند در آنجا استراحت کنند.

موکب ها و خیمه های زیادی در مسیر زائران برپا می شود که صحنه های بسیار زیبایی را خلق می کند.اکثر مردم از طوایف و عشایر مختلف در این راه و با تمام داشته های خود حتی به اندازه یک قرص نان چادر و چادر برپا کرده اند. یا با شستن پای زائران. آنها به مردم خدمت می کنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ می دانند و در ایران و عراق پذیرایی از زائران اربعین حسینی علاوه بر موکب ها برای اسکان و غذا، برخی موکب ها نیز برای تنقلات، نظافت، نظافت، خیاطی، اپیلاسیون، ویلچر و تعمیر در نظر گرفته شده است.

مردم دوستدار استان خراسان جنوبی طی سالیان گذشته با حضور در مسیر زائران اربعین در دو کشور عراق و ایران به زائران خدمت رسانی کرده اند و امسال نیز این خدمات را ادامه خواهند داد.


خراسان جنوبی اگرچه استانی مرزی و دارای ثروت اندک است، اما در کمک به مرمت امامزاده ها و جمع آوری کمک های مردمی پیشرو است.

اکثر شهرهای خراسان جنوبی در ایام اربعین موکب هایی را برای پذیرایی و اسکان زائران برپا می کنند.

شهرستان مدهیم نیز از جمله شهرهایی است که علاوه بر پیشرو بودن در بحث کمک به مرمت عتبات عالیات و قالی بافی در ایام اربعین، دارای سه موکب پذیرایی، اسکان و پخت نان نیز می باشد.



ایجاد سه موکب از شهر مادام تا کاظمین

حجت الاسلام و المسلمین مصیب خزایی امام جمعه اسدیه و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان مدهیم در گفت و گو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: شهرستان مدیم در ایام اربعین حسینی دارای سه موکب پذیرایی، اسکان و پخت نان است. شهر کاظمین

وی افزود: موکب شهدای شهرک مدهیم که به صورت سه وعده پذیرایی، صبحانه، ناهار، شام و میان وعده از زائران است از سال 1395 تشکیل شده است.

رئیس ستاد نوسازی حرم شهرستان گفت: این موکب در سال های 1395، 1396 و 1397 خدمات رسانی کرده و در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیتی نداشته است و امسال نیز در خدمت رسانی به نمازگزاران موفق عمل کرده است. امام حسین (ع).

حجت الاسلام خزاعی گفت: موکب شهدای شهرستان مدهیم هر بار پذیرای 1500 زائر است; هر روز پذیرای بیش از 4500 زائر است.


وی گفت: در کنار صرف هر وعده غذایی به عنوان میان وعده، در طول روز نیز با بسته هایی مانند کشمش از زائران پذیرایی می کند.

رئیس ستاد توانبخشی شهرستان مدهیم گفت: علاوه بر خدمات رسانی به زائران، پایگاه امدادرسانی به موکب شهدای شهر مدهیم نیز فعال است و خدماتی از قبیل کنترل فشار خون، خدمات امدادی و توزیع کالاهای مورد نیاز را ارائه می کند. اقلام بهداشتی برای زائران

حجت الاسلام خزایی گفت: خدمات آرایشگری و خیاطی نیز در سال 1397 در جوار موکب شهدای شهر ارائه شده است.

وی با بیان اینکه این موکب در شهرستان کاظمین باب صاحب الزمان(عج) واقع شده است، گفت: بیش از 100 زائر می توانند در طول شبانه روز در موکب اسکان خواب و استراحت کنند.


رئیس ستاد احیای عتبات عالیات شهرستان مدین گفت: علاوه بر موکب شهدا از شهر مدین، دو موکب از شهرستان کهستان نیز برگزار می شود. موکب علمدار کربلای کاخستان و شهدای گمنام درکش نیز برای خدمت رسانی به زائران در شهرستان کاظمین مستقر هستند.

حجت الاسلام خزایی افزود: موکب شهدای گمنام درخشش سکن و موکب علمدار کربلای قهستان کار پخت نان را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه در هر موکب حداقل 20 نفر به زائران خدمات رسانی می کنند، گفت: در مجموع روزانه بیش از 100 خدمه در سه موکب شرکت می کنند.


12 روز خدمت زائر/ ارادت اهل سنت به زائران اربعین حسینی

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان مادیم گفت: موکب های شهرستان مادیم حداقل 12 روز است که در خدمت نمازگزاران اربعین حسینی هستند.




حجت الاسلام خزاعی تصریح کرد: 100 درصد کمک های جمع آوری شده برای این موکب ها از سوی مردم است و با توجه به اینکه شهر مدین یک شهر تقریبی است و برادران اهل سنت در کنار شیعیان داریم، اهل سنت نیز کمک های مالی بسیار خوبی دریافت کردند به موکب های این شهر گوسفند اهدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از برادران اهل سنت شهرستان مدهیم نیز برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در موکب ها مراجعه و هماهنگی های لازم برای حضور این بستگان انجام شد.


در سال گذشته 200 متر فرش بافت و هدیه داد

مسئول ستاد احیای آستانه شهرستان مدهیم با بیان اینکه شهرستان مدهیم یکی از شهرستان های پیشرو در زمینه کمک به احیای آستانه است، به قالی بافی در این شهرستان برای آستانه اشاره کرد و گفت: شهرستان مدهیم رتبه اول تا سوم را دارد. رشته فرش برای کمک به ترمیم آستانه ها و در سال گذشته حدود 200 متر فرش در این شهرک بافته شده است.


حجت الاسلام خزایی افزود: فرش های آماده تراش را در شهرستان های اسدیه و گزیک به پایان رسانده ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار کارگاه قالی بافی در روستای فورگ که از برادران اهل سنت شهرستان است برای کمک به مرمت امامزاده ها افتتاح شد.

یکی از مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان مدین گفت: برگزاری اردوی زیارتی مشهد مقدس ویژه قالیبافان از دیگر فعالیت های ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان مدین است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید