32 هزار معلول شهری و روستایی در سیستان و بلوچستان مشترک هستند


ساعت: 15:44
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883858

عباسعلی اویسی گفت: 32 هزار معلول شهری و روستایی تحت پوشش بهزیستی استان هستند که بیشترین علت معلولیت در استان ازدواج های خانوادگی و حوادث منجر به از کار افتادگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، عباسعلی اویسی مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سازمان بهزیستی تنها سازمانی در بدنه دولت است که به صورت کاربردی و تخصصی در حوزه اجتماعی فعالیت می کند. امور

وی افزود: فلسفه تشکیل سازمان بهزیستی ارائه راهکارهای پژوهشی در حوزه های اجتماعی، ساماندهی معلولان، حوزه های پیشگیری و سیاست گذاری اجتماعی، راهکارهای ساماندهی زنان سرپرست خانوار و فرزندان سازمان بهزیستی، تنها. سازمانی که این خدمات را به مردم ارائه می دهد نیز بخشی از تعهداتی را که قانون بر عهده ما گذاشته است، می دهد.


مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: علاوه بر ماموریت های اصلی، همزمان با پیچیده شدن روابط اجتماعی و ایجاد مشکلات آسیب های اجتماعی، ماموریت ها و فعالیت های جدیدی توسط سازمان بهزیستی انجام شد که بسیاری از موارد را ایجاد کرد. ماموریت ها و حجم کار در حوزه های اجتماعی


وی اذعان داشت: سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان در چهار منطقه تخصصی در سطح استان، منطقه پیشگیری در 4 اداره خدمات ارائه می کند. دفتر مشاوره خدمات روانشناختی، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، دفتر پیشگیری از معلولیت ها، پیشگیری از اعتیاد، درمان و بازپروری اعتیاد و در حوزه توانبخشی در چهار دفتر؛ بسیاری از خدماتی که به جامعه هدف خود که افراد دارای معلولیت هستند خدمات ارائه می دهند.


تعداد مددجویان تحت پوشش سازمان اجتماعی مستمر در حوزه توانبخشی 40 هزار نفر، در حوزه اجتماعی 20 هزار زن سرپرست خانوار خدمات مستمر دریافت می کنند و 400 هزار نفر از روستاها در سراسر استان خدمات متناوب ارائه می دهند. خدمات شامل هزینه شعبه رایگان و خدمات توانبخشی است. ، خدمات ارائه شده به دانش آموزان.


اویسی یکی از اقدامات در حوزه توانبخشی را که از سال ها قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، توانبخشی جامعه تحت عنوان طرح CBR عنوان کرد و گفت: 18 هزار معلول در مناطق شهری و 14 هزار معلول در مناطق روستایی تحت پوشش طرح CBR هستند. برنامه های احیای طرح از خدمات استفاده کنید


وی افزود: خدمات توانبخشی شبانه روزی در 12 مرکز به جامعه هدف ارائه می شود که 40 هزار معلول خدمات مستمر و بیش از 65 هزار نفر به صورت مقطعی خدمات دریافت می کنند.


وی ادامه داد: در زمینه فعالیت های توانبخشی معلولان ضایعه نخاعی، معلولانی که توسط خانواده ساماندهی می شوند، هزینه پرستاری به خانواده ها پرداخت می شود که در بسیاری از این بخش ها هم اکنون نه متقاضی جدید و نه معلولی نداریم. ضایعه نخاعی وارد خدمت می شود حقوق بازنشستگی و ایجاد حق مراقبت ارائه می شود.


اویسی تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان ساماندهی شده اند و آسیب دیدگان اجتماعی را نیز ساماندهی می کنیم. معاونت اجتماعی است و 20 هزار زن سرپرست خانوار تحت برنامه های حمایتی مستمر داریم و 1555 دانش آموز تحت پوشش طرح حمایتی و آموزشی در مراکز غیرانتفاعی معلولان و مددجویان اعتباری و 14 هزار دانش آموز در سراسر کشور هستند. استان از خدمات پشتیبانی آموزشی و هزینه های آموزشی و آموزشی بهره مند می شود.


وی گفت: اورژانس 123 اورژانس اجتماعی را به صورت سیار مدیریت می کند و در 15 شهرستان استان اورژانس اجتماعی فعال داریم.


مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: نوزادانی که به هر دلیلی به سازمان بهزیستی منتقل می شوند در سنین 2 تا 6 سال از 6 تا 12 سال در مراکز غیردولتی و منازل 12 تا 12 سال نگهداری می شوند. 18 سال و همچنین این خانه ها در خدمت دختران 18 تا 25 ساله و پسران پس از خروج از ارتش و با کمک سازمان به دنبال خودسازماندهی هستند.


وی یکی از بزرگترین چالش های پیش روی کشور را معضل اعتیاد کودکان عنوان کرد و افزود: متاسفانه سن اعتیاد پایین آمده و کودکان نیز درگیر معضل اعتیاد هستند و تعدادی از کودکان زندگی می کنند. در محله های فقیر نشین و متاثر از آن.” به پدیده ای وهم انگیز تبدیل شده است و باید ساماندهی شود. در سال 1392 سازمان اجتماعی استان پیشرو در بین تشکل های اجتماعی کشور برای ورود به معضل درمان کودکان و ایجاد درمان اعتیاد در مراکز استانی بود. مراکزی برای کودکان افتتاح شد.


وی از وجود مراکز ترک اعتیاد ویژه کودکان سازمان بهزیستی در سه مرکز استان خبر داد و ادامه داد: یک مرکز در زابل و 2 مرکز در زاهدان برای کودکان معتاد تشکیل داده ایم و در حال حاضر مشغول کار و حرفه هستند که یکی از آنهاست. اقدامات خوب، آنچه اتفاق می افتد، مداخله در اورژانس های اجتماعی مانند; خودکشی، کودک آزاری، خشونت همسر، تیم تخصصی گزارش می شود که به موقع و با ظرفیت تخصصی مداخلات خوبی در این زمینه انجام می شود و تا حد امکان از شدت آسیب ها کاسته می شود.


اویسی با اشاره به ظرفیت و اشتغالزایی در استان گفت: در سال جدید با تعهد به ارائه گزارش های حمایتی و اعتباری به سازمان، رشد اشتغال به 400 درصد افزایش یافته است.


وی تصریح کرد: امسال 2500 مسکن برای نیازمندان و نیازمندان در حال ساخت است و 694 مسکن به نیازمندان و نیازمندان واگذار شده است.


مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: بخش مشارکت های مردمی و اهدافی که سازمان بهزیستی دنبال می کند هم از نظر تعداد، هم حجم و اندازه است و سازمان بهزیستی و اعتبار به تنهایی نمی تواند همه بخش ها را ساماندهی کند تا همه سازمان های دیگر که هستند. به عنوان شرکای تجاری ما محسوب می شود و همه خیرین در جامعه ظرفیت دستیابی به اهداف و دستیابی به نتایج جامعه هدف را دارند.


وی با بیان اینکه حوزه اعتیاد اولین آسیب اجتماعی در استان است، ادامه داد: در سال 1398 پس از مشاهده و بررسی، بیشترین آسیب در استان مربوط به حوزه اعتیاد است که یکی از ادارات با هماهنگی این اداره کل است. سازمان تبلیغات به عنوان سازمان برنامه ریزی در مساجد و مساجد می تواند در این زمینه کمک کند و پس از شناسایی داده های پنهان می توان آسیب های اجتماعی را در استان مشاهده کرد.


اویسی گفت: هزار و 980 خانوار در نوبت فرزندخواندگی در استان هستند و سال گذشته 780 میلیون تومان جهیزیه برای متقاضیان واریز شد و هزار و 600 زوج متقاضی کمک ازدواج داریم.


وی با اشاره به بیشترین معلولیت در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بیشترین معلولیت در استان ذهنی، جسمی و حرکتی است و پس از آن حوادث منجر به معلولیت می شود که از این نظر در کشور در راس هستیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید