360 میلیارد تن برای حل مشکل تامین آب روستاها اختصاص یافته است

ساعت: 20:30
تاریخ انتشار: 1400/09/19
کد خبر: 1791044

محرابیان گفت: برآورد می شود 360 میلیارد تن فولاد مشکل تامین آب روستاها را حل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر فلاک علی اکبر محرابیان امشب در شورای اداری لرستان گفت: استان لرستان از نظر برق دارای یک نیروگاه برق آبی 450 مگاواتی، یک نیروگاه خرم با دو واحد گازی 162 مگاواتی و یک قطعه 75 مگاواتی در دورود است. قرار است نیروگاه هرم آباد در تابستان به این زنجیره متصل شود و ظرفیت کل تولید از هزار مگاوات فراتر رود. البته پیک مصرف استان 920 مگاوات است و لرستان در تولید و مصرف برق به حد قابل قبولی رسیده است.

وی افزود: 13 پروژه و خط انتقال در دست اجرا و با سرمایه گذاری 1400 میلیارد تنی است که پیش بینی می شود در سال آینده 50 درصد به بهره برداری برسد و ظرفیت انتقال به وضعیت قابل قبولی برسد.

وزیر نیرو تصریح کرد: تنها 21 روستا در تامین برق روستایی باقی مانده که تا پایان سال تکمیل می شود و روستای بیش از پنج خانوار بدون برق نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: بارندگی نرمال 550 میلی متر، سال گذشته 360 میلی متر و امسال 88 میلی متر بوده است، با وجود منابع غنی آبی، 6 سد در حال بهره برداری داریم که بخش قابل توجهی از شبکه در آنها به بهره برداری رسیده است. همچنین هشت سد با پیشرفت 10 تا 88 درصدی در حال ساخت است که با تکمیل سدها، آب کشاورزی، آب شرب و صنعت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

محرابیان گفت: مهمترین سد معشوره است که اکتشاف آن از سال 1360 آغاز شد و جای تاسف است که در آن سال ها پیشرفت کلی آن کمتر از 10 درصد بوده و فقط تونل انحرافی ساخته شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: شش هزار میلیارد تن اعتبار نیاز است تا شاهد کارکرد سد معشوره تا پایان دولت باشیم و پیش بینی می کنیم از دو جا اصل 56 و بخشی از آن به غیر از تخصیص اعتبارات است که این امر موجب می شود. با حمایت این پروژه انجام شود.

وی گفت: سه ایستگاه پمپاژ در استان داریم و به شش ایستگاه در حال ساخت نیاز داریم.

محرابیان با اشاره به روستاهای استان گفت: کمتر از 3000 روستا در استان داریم که 500 روستا تحت تنش شدید آبی هستند و هفته گذشته بر اساس قوانین بودجه قراردادی منعقد شد که 360 میلیارد تن برای آن در نظر گرفته ایم. استان در قالب کار جهادی با گروه ها گفت: جهاد و بسیج سازندگی و سایر مجموعه ها ظرف یک ماه آینده پروژه های روستایی استان را فعال می کنند و ظرف دو تا سه سال مشکلات روستاهای تحت تنش آبی مرتفع می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید