38 میلیون ایرانی درگیر گرد و غبار / 20837 مرگ ناشی از ذرات معلق در سال 1400

38 میلیون ایرانی درگیر گرد و غبار / 20837 مرگ ناشی از ذرات معلق در سال 1400

رئیس مرکز محیط زیست و بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت، اثرات منفی گرد و غبار بر سلامت را برشمرد و گفت: بیش از 38 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت تاثیر پدیده گرد و غبار در خاورمیانه قرار گرفته اند و اظهار داشت: این پدیده در منطقه خاورمیانه تاثیرگذار است. این آمار نشان دهنده رشد است. افزایش تعداد مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی به دلیل طوفان گرد و غبار است.

جعفر جندگی در نشست روز جهانی مبارزه با طوفان شن و گرد و غبار با شعار «هشدار گرد و غبار برای همه» که امروز در سازمان پژوهشگاه هواشناسی برگزار شد، درباره آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامتی صحبت کرد. و گرد و غبار بیش از 150 کشور در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. 45 کشور تولید کننده گرد و غبار هستند و سالانه حدود 2 میلیارد تن گرد و غبار در جو منتشر می شود که خسارات زیادی به مردم وارد می کند.

وی افزود: طوفان های گرد و غبار می تواند باعث آلودگی هوا و همچنین تاثیر زیادی بر سلامت خانواده، باغداری و کیفیت محصولات کشاورزی داشته باشد و بنابراین کاهش آن می تواند به بهبود استفاده از زمین، آب و خاک، کاهش مشکلات اقتصادی و کاهش بیماری ها کمک کند.

رئیس مرکز بهداشت محیط و حرفه ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گرد و غبار می تواند باعث افزایش بیماری های قلبی عروقی، کاهش دید و تصادفات جاده ای، اختلال در فعالیت های اجتماعی، افزایش مراجعات به بیمارستان ها و حملات آسم، مرگ و میر شود. و افزایش سالهای از دست رفته مانند گذشته، تعطیلی مدارس، ادارات و بیمارستان ها بازدیدهای زیادی را در پی داشت.

وی افزود: بیماری های پوستی، مننژیت، آسیب سلولی پوست، آسیب DNA و …. همچنین از دیگر آسیب های ناشی از گرد و غبار است. این آلاینده در یک سال به طور متوسط ​​باعث افزایش یک درصدی در تعداد کل مرگ و میرها به ویژه در گروه های حساس می شود.

جندگی ادامه داد: بیش از 38 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت تاثیر پدیده گرد و غبار در خاورمیانه قرار گرفته اند و این آمار نشان دهنده رشد روزافزون مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و درمانی است.

وی افزود: موارد شهرستان اهواز به طور متوسط ​​5.5 درصد افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی در روزهای اخیر را نشان می دهد. در شهر اهواز در سال 1400 مجموع بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و مجروح شدن بر اثر گرد و غبار و آلودگی هوا در گروه سنی 16 تا 65 سال و در فصل تابستان و در زمان وقوع گرد و غبار بوده است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تعداد مناطقی مانند زابل که نیاز به توجه دارند طی یک روز گذشته افزایش یافته است و همچنین نظارت بر مواد غذایی، اقلیم و بهداشت و افزایش خدمات پزشکی افزایش یافته است. مراکز

وی در پایان تصریح کرد: حدود 8.17 میلیارد دلار اثرات اقتصادی گرد و غبار بر سلامتی و حدود 20 هزار و 837 مورد مرگ در سال، هزار و 400 مورد مرگ ناشی از مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید