4 کالا با بیشترین افزایش قیمت

تامین غذا همواره یکی از نیازهای اساسی بشر بوده است. افزایش قیمت بسیاری از کالاها مانند طلا، سکه، ارز، خودرو و حتی مسکن ممکن است مردم را مجبور به ترک بازار و نادیده گرفتن تقاضا کند، اما در بازار مواد غذایی هر چقدر هم که قیمت ها افزایش یابد، باز هم تقاضا وجود دارد زیرا معیشت و زندگی انسان بستگی به این کالاها دارد. بنابراین حتی کوچکترین افزایش قیمت مواد غذایی در بازار مواد غذایی بلافاصله زندگی اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و شهروندان قبل از هر بازاری تغییرات این بازار را احساس می کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به تعهدات ذاتی خود مبنی بر ایجاد و توسعه رفاه در سطح جامعه، در بحث پرداخت یارانه نقدی و تعریف و تخصیص بسته های حمایتی مختلف در این خصوص مشارکت داشته و آگاه است. آمار برای تورم، تغییرات قیمت اقلام غذایی و غیره می تواند در برنامه ریزی و تصمیم گیری مفید باشد.

بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی از اقلام خوراکی در مهر ماه 1400 نسبت به ماه قبل به‌گونه‌ای است که برای 4 قلم کالای منتخب، بیش از 10 درصد تغییر و بالاترین قیمت بوده است. افزایش 16.8 درصدی کالاهای انتخابی برای تخم مرغ ماشینی، 16 درصد برای رب گوجه فرنگی، 14.2 درصد برای گوجه فرنگی و 10.9 درصد برای موز.

البته در 4 قلم کالای منتخب تغییرات منفی وجود دارد که بیشترین کاهش قیمت مربوط به پرتقال، سیب، مرغ و گوشت گوسفندی است.

4 کالا با بیشترین افزایش قیمت

مقایسه میانگین قیمت اقلام خوراکی در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد که برای یکی از اقلام خوراکی منتخب تغییرات بالای 100 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوجه فرنگی، سیب زمینی و ماست پاستوریزه بوده است. محصولات …

موز با 47.3 درصد، گوسفند با 32.2 درصد و برنج خارجی درجه یک با 24.7 درصد کمترین رشد قیمت را دارند.

بررسی نمودار قیمت اقلام انتخابی در مقایسه با روند تغییرات با قیمت های مورد نظر، هشدار و بحرانی نشان می دهد که در مهر ماه 1400 میانگین قیمت حدود 79 درصد اقلام انتخابی شامل برنج درجه یک ایرانی، درجه یک خارجی است. برنج، مرغ، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه ایرانی، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، کره مایع، موز، سیب، پرتقال، خیار، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس و شکر، شکر خارجی چای بسته بندی خارج از محدوده قیمتی بحرانی هستند. .

با توجه به اکثر اقلام ذکر شده به ویژه برنج درجه یک ایرانی، تخم مرغ ماشینی، شیر و انواع لبنیات، کره مایع، خیار، سیب زمینی و انواع حبوبات، روند صعودی ماه قبل محسوس بوده و افزایش قیمت این کالاها دور از انتظار است. نیست.

متوسط ​​قیمت محصولات غذایی مانند گوشت گاو یا گوساله و گوجه فرنگی در محدوده هشدار و متوسط ​​قیمت محصولاتی مانند گوشت گوسفند، پیاز و رب گوجه فرنگی در محدوده مطلوب قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید