5 امتیاز طلا از دربی استقلال و پرسپولیس

5 امتیاز طلا از دربی استقلال و پرسپولیس

کمتر دربی با این حساسیت جدولی در حداقل یک دهه ساخته شده است. حساسیت آخرین علامت داور تفاوت سرخابی ها را به ما نشان می دهد: 3 (در صورت برد پرسپولیس) یا 6 (در صورت ثبت 200 مساوی هر دو تیم در تاریخ لیگ برتر) یا 9 (در صورت برد استقلال) امتیاز.

* ورودی قرمز

پرسپولیس در دربی شکست نخورد و رکورد شکست ناپذیری در بازی های خانگی در لیگ برتر را به نام خود ثبت کرد. آنها در 27 بازی اخیر خانگی خود شکست نخورده اند اما این رکورد همچنان متعلق به سپاهان است که 28 بازی بدون شکست انجام داده است. پرسپولیس با رسیدن به آن رکورد و ایستادن در کنار سپاهان می توانست قرن را به پایان برساند. کدام تیم رکورد سپاهان را شکست و به روند شکست ناپذیری خود در خانه پایان داد؟ استقلال!

* رکورد آبی

استقلال در یک فصل شکست نخورده از صنعت نفت به قله شکست ناپذیری این تیم رسید و از سایپا و سپاهان پیشی گرفت و حالا رکورد 22 بازی بدون باخت را در اختیار دارد. اما شاگردان مجیدی برای رسیدن به رکورد یک فصل بدون شکست در تاریخ باشگاه حداقل به یک بازی دیگر نیاز دارند. تیم حجازی در 23 بازی اول خود در لیگ در سال های 97 تا 1377 حتی یک باخت نداشته است. مجیدی البته هنوز تا شکستن رکورد 26 بازی بدون شکست در تاریخ لیگ برتر فاصله دارد.

* داستان هفته بیست و سوم

این ششمین بار است که دربی برگشت تاریخ لیگ برتر در هفته بیست و سوم برگزار می شود و پرسپولیس در این هفته هرگز مقابل استقلال شکست نخورده و 2 برد و 3 تساوی کسب کرده است. اما در تاریخ لیگ برتر، استقلال در هفته بیست و سوم تنها دو بار به عنوان میهمان شکست خورد: لیگ 18 و 20 و هر دو بار مقابل همان پرسپولیس با نتیجه یک صفر.

* مشابهت ها و تفاوت ها

قرمزها با دو شباهت خاص وارد دربی 98 می شوند: هر دو تیم به گل زدن و نباختن عادت دارند. پرسپولیس در 19 بازی اخیر تنها به دو تیم استقلال و صنعت نفت گل نزده است. این ماجرا برای استقلالی ها در 15 بازی اخیر صادق است که به سادگی نتوانستند دروازه پرسپولیس و نساجی را باز کنند. هر دو تیم به باخت حساسیت دارند: 2 باخت به پرسپولیس در 42 بازی اخیر، هر دو به عنوان مهمان و یک شکست به استقلال در 31 بازی اخیر خانگی. اما تفاوت ویژه دو تیم در فاز دفاعی است: پرسپولیس از 6 بازی اخیر تنها یک گل زده است و استقلال از 8 بازی اخیر تنها در 2 بازی گل زده است. اما تاریخ دربی متفاوت است چرا که استقلال در هیچ یک از 3 دربی اخیر گل نزده است در حالی که پرسپولیس از 8 دربی اخیر تنها در 2 دربی موفق به گلزنی نشده است.

* نبرد بهترین ها

دربی 98 بهترین تقابل است. پرسپولیس با 33 گل بهترین خط حمله فصل را دارد و استقلال با 7 گل بهترین خط دفاع فصل را دارد. پرسپولیس با 29 امتیاز از 11 خانوار بهترین میزبان فصل است و استقلال با 25 امتیاز خارج از خانه قدرتمندترین میهمان لیگ بیست و یکم است. این دقیقاً در تاریخ لیگ برتر وجود دارد. وقتی پرسپولیس با 2.01 امتیاز از هر بازی خانگی، قدرتمندترین میزبان تاریخ لیگ برتر و استقلال با 1.65 امتیاز از هر کشور، بهترین تیم میهمان تاریخ لیگ برتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید