7 مفقود در اردبیل و 2 مفقود در چالوس بر اثر سیل

7 مفقود در اردبیل و 2 مفقود در چالوس بر اثر سیل

جمعیت هلال احمر در اطلاعیه ای با اشاره به بارش شدید باران در 12 استان کشور اعلام کرد: سیل هفته گذشته 7 فوتی در اردبیل و 2 فوتی در چالوس مفقود شد.

با توجه به حادثه خیز بودن کشور، رعایت نکات ایمنی و آموزش خطرات لازم می تواند به نجات جان همشهریان در هر گونه حادثه کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، پیام جمعیت هلال احمر در پی بارش شدید باران در ۱۲ استان کشور به شرح زیر است:

1. هفته گذشته بر اثر بارش های سیل آسای بهاری در 12 استان کشور و جاری شدن سیل در برخی مناطق کشور به 5 هزار و 195 سیل زدگان خدمات امدادی ارائه شد و 111 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند. در این مدت بیشترین کمک به 5030 نفر سیل زدگان در استان اردبیل انجام شد.

2. متاسفانه در سیل اخیر استان اردبیل 7 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. در این مدت 13 تیم عملیاتی متشکل از 40 امدادگر در قالب 9 تیم سیل، 3 تیم ارزیاب و یک تیم اورژانس از معاونت امداد و نجات استان و جمعیت هلال احمر شهرستان های گرمی، اردبیل، پارس آباد و مشگین شهر. برای امدادرسانی و جست و جوی مفقودین در جریان سیل به محل حادثه اعزام شدند.

3. بر اثر بارندگی شدید هفته گذشته در جاده چالوس که منجر به آبگرفتگی و آبگرفتگی این جاده شد، دو نفر مفقود شده و امدادگران همچنان در جستجوی ردپای آنها هستند. در این عملیات 5 تیم حضور دارند که تیم های سیلاب، فنی کوهستان، آنست و … می باشد.

4. با توجه به فراوانی تصادفات در کشور و احتمال وقوع مجدد سیل و سیل در مناطق و استان های کشور، از هموطنان تقاضا می شود به نکات اضطراری زیر توجه ویژه داشته باشند.

الف- سیل ناگهانی ممکن است در هر زمانی رخ دهد. در چنین شرایطی باید سریعا به مناطق بالاتر پناه برد و منتظر دستورات مسئولین بود.

ب- همواره باید به وضعیت جوی ها، جوی ها و دره ها توجه کرد، زیرا سیلاب در این مکان ها به صورت ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده رخ می دهد.

ص- در آب روان نباید حرکت کرد. 15 سانتی متر آب متحرک می تواند تعادل انسان را از بین ببرد. اگر مجبور به حرکت در آب هستید، باید از جایی که آب ساکن است حرکت کنید. برای ایجاد حرکت در آب و درک نیروی جاده بهتر است از میله دستی استفاده کنید

ت- حدود 15 سانتی متر آب با کف اکثر خودروهای سواری تماس پیدا کرده و باعث از دست دادن کنترل و واژگونی می شود. حدود 30 سانتی متر آب باعث شناور شدن بیشتر اتومبیل ها می شود و حدود 60 سانتی متر آب می تواند هر اتومبیلی را بشوید. برای آموزش بیشتر در مورد سیل و سایر مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی به سایت آموزش هلال احمر به نشانی www.khadem.ir مراجعه کنید.

5. در هر منطقه از کشور در صورت نیاز به کمک و امداد در صورت بروز حوادث ناجیان هلال احمر در کمترین زمان ممکن در کنار شما خواهند بود. شماره تلفن هلال احمر 112 و آماده امدادرسانی به مصدومان تصادفات است.

دیدگاهتان را بنویسید