9 دهم جامعه نمی توانند خانه بخرند!

9 دهم جامعه نمی توانند خانه بخرند!

یک کارشناس بازار مسکن گفت: تنها یک دهم مردم توانایی خرید مسکن را دارند. 9 دهم دیگر حتی با وام 500 میلیونی که قسط ماهیانه آن ده میلیون تومان است هم نمی توانند صاحب خانه شوند.

بازار مسکن مدتی است که در رکود به سر می برد و عده ای می گویند که این امر باعث کاهش قیمت مسکن می شود، اما این تصور که رکود و باقی ماندن ساختمان ها در دست مشاوران املاک باعث اصلاح قیمت می شود، کاملا نادرست است. بالاخره خانه را به خارجی هایی مثل ترکیه می فروشند.

قیمت گذاری دستوری در بازار مسکن ناکارآمد است

احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن درباره تاثیر دخالت دولت در قیمت گذاری بر بازار مسکن گفت: وقتی عرضه و تقاضا برابر نیستند و تعادلی بین آنها وجود ندارد، با دستور چه می توان کرد؟ هر چه بیشتر در این زمینه دستور می دهند، کار غیرقانونی می شود و قراردادها رسمی می شود، تجربه چهل سال است و من تعجب می کنم که چرا این راه را ادامه می دهند.

و افزود: اقتصاد عرضه و تقاضا است و اگر تعادل آنها به هم بخورد سنگی روی سنگ باقی نمی ماند. مافیای مسکن اصلا ربطی به مردم ندارد، نهادهای رسمی و بانک ها در این زمینه نقش دارند و بیشتر این احتکار و قیمت گذاری توسط آنها انجام می شود. با تورم 70 درصدی در کشوری مثلاً مسکن گران می شود، حالا می خواهند با ضمانت مقابله کنند؟ حالا می گویند اجاره بها را کنترل کنید، چگونه کنترل کنید؟ خانه های اجاره ای یا برای افراد عادی است که از اجاره این واحدها برای هزینه زندگی خود استفاده می کنند و یا برای موسسات. البته وقتی صاحب خانه از اجاره خانه برای زندگی استفاده می کند و هزینه هایش دو برابر شده است، چرا اجاره بها را گران نکنیم؟

وی با توجه به تجربه دولت های موفق در زمینه مسکن استیجاری افزود: در آمریکا و اروپا خانه هایی وجود دارد که فقط اجاره ای هستند اما ما این پتانسیل را نداریم، حتی یک ساختمان دولتی برای اجاره نداریم. البته در گذشته ساختمان‌های دولتی برای نهادها بود، اما چیزی برای جامعه نداریم. در 43 سال گذشته، دولت علیرغم هشدارهای کارشناسان، هیچ اقدامی برای ساخت مسکن استیجاری انجام نداده است. الان هم دست دولت در حوزه مسکن خالی است. نمی دانم چرا حاکمان از روش های ناکارآمد استفاده می کنند و بر آن پافشاری می کنند.

وی افزود: در حوزه مسکن مشکلات زیادی وجود دارد. باید اشتغال ایجاد شود؛ هیچکس نمی تواند با وام 500 میلیونی که پرداخت ماهیانه آن 10 میلیون و آن وام 500 میلیونی 20 درصد قیمت خانه باشد صاحب خانه شود. من که هفتاد ساله هستم بعد از دو سال کار خانه ای خریدم و بعداً آن را بازسازی کردم اما وقتی حقوق یک کارمند و کارگر حتی کفاف زندگی او را نمی دهد چگونه وارد بازار مسکن شوم؟ اقتصاد باید گردش کند تا مردم توانمند شوند و به بازار بیایند. این آثار تجربه موفقی در دنیا دارند و راه حل دارند اما متاسفانه در ایران می خواهیم از یک تجربه شکست خورده استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید: نگاه دولت به بازار اجاره / آیا مشوق های مالیاتی قیمت اجاره را کنترل می کند؟

این کارشناس املاک سپس درباره ادامه رکود مسکن و گران فروشی نکردن تا زمان اصلاح قیمت گفت: هرگز! برخی از این ساختمان‌هایی که اکنون قفل شده‌اند برای مقابله با تورم و حفظ ارزش سرمایه هستند، وگرنه مردم بدون دلیل چند آپارتمان را بدون استفاده رها نمی‌کردند. اگر دقت کنید، تمام معاملاتی که انجام می شود معاملات سفته بازی است، یعنی مصرف کننده ملک را نمی خرد، بلکه سرمایه دار برای حفظ سرمایه خرید می کند.

یک زوج جوان حتی نمی توانند به خرید خانه فکر کنند. با حقوق ماهانه دوازده میلیون چگونه می تواند ده میلیون قسط بیست درصد قیمت خانه را بدهد؟ 9 دهم جامعه نمی توانند خانه بخرند و تنها یک دهم فرصت ورود به بازار مسکن را دارند.

یکی از مشکلات ما آماده سازی زمین است

سرحدی درباره وضعیت مسکن در شهرهای دیگر گفت: یکی از مشکلات ما آماده سازی زمین است، همه درآمد، پول و کار کشور را در یک نقطه در تهران متمرکز کرده ایم و بقیه جاها خالی مانده است. بحران بزرگ مسکن عمدتاً در شهرهای بزرگ است. در بیرجند و شهرهای کوچک با این وضعیت مواجه نخواهید شد. باید امکانات را در بحث توسعه زمین در سراسر کشور تقسیم کنند تا افرادی که می خواهند در یزد، کرمان و سیستان بمانند فرصت زندگی داشته باشند و برای کارهای دانشگاهی، بیمارستانی و اداری به تهران بیایند. اگر این تسهیلات بر اساس دارایی های استان ها تقسیم شود، زمانی که میانگین قیمت مسکن در تهران به 100 میلیون برسد، این وضعیت پیش نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید