9- مژده قالیباف از اجرای نظام ارزشیابی معلمان

9- مژده قالیباف از اجرای نظام ارزشیابی معلمان

کلیباف رئیس شورای اسلامی در اولین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، آموزش و پرورش را مهمترین اولویت جمهوری اسلامی ایران دانست و از جابجایی های مکرر معلمان انتقاد کرد. وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش مهمترین اولویت است. این یک نظام است و شما از دو جهت مخاطب اولیه آموزش و پرورش هستید، اول اینکه تمام هویت نظام آموزشی معلمان آن هستند و دوم اینکه شما نیروهای پشتوانه اعتقادات انقلاب و روح و جان آن انقلاب هستید. که امام عزیز ماست، شما شکل گرفته اید و این ایمان در روح و جان شما نهادینه شده است.

وی افزود: می خواهم بگویم آموزش و پرورش اولویت اول کشور است، وزارتخانه ای که در 16 سال گذشته هر 20 ماه یک بار بنا به دلایلی وزیر عوض کرده است و امیدوارم این زمان به شکل مستمر ادامه داشته باشد و اتفاقات روز گذشته 16 سال قبل مجاز خواهد بود، آزمایش نکنیم زیرا ضربه سختی به بدنه آموزش و پرورش وارد شده است.

کلیباف با بیان اینکه تا جایی که امکان داشته باشد از آموزش و پرورش بر اساس وظیفه انقلابی حمایت کرده ام و نه بر اساس تکلیف اداری از آموزش و پرورش حمایت کرده ام. من به صورت غیررسمی با کار جهادی کار می کردم، بحث آموزش در اولویت من بود و به دلیل اعتقادی که به آموزش و پرورش داشتم به این موضوع توجه کردم و در این راستا از زمانی که در مجلس بودم طرح ارزشیابی معلمان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه افزود: قطعاً وزیر را ملزم به اجرای دقیق طرح رتبه بندی می کنم، زیرا یکی از مشکلات ما در کشور این است که قانون را درست اجرا نمی کنیم، در حوزه کرامت، طرح رتبه بندی است. نه شروع کار، نه پایان، این عدد خانه ای بود برای ما که در برنامه هفتم راه حل دقیقی برای آموزش و پرورش داشته باشیم، هرچند تا طرح رتبه بندی به اینجا رسید فراز و نشیب های زیادی داشتیم.

وی با بیان اینکه بدون شک اولویت فوری ما در کشور اقتصاد است، گفت: ساماندهی و تثبیت اقتصاد موضوعی است که باید دغدغه ما باشد زیرا این مشکل بر جامعه معلمان و حتی کارآفرینان سایه افکنده است. باید توجه داشت که اولویت بندی مسائل نباید موجب غفلت از مسائل مهم شود و غفلت از مسائل مهم نشان دهنده ضعف، عدم حاکمیت و هتک حیثیت است.

وی افزود: بحث مهم امروز حوزه فرهنگ و محوریت آن آموزش و پرورش است، بنابراین این موضوع مهم ترین اولویت ماست و نباید در تصمیم گیری های میان مدت و بلندمدت از این موضوع غافل شویم. اگر یک دهه به این موضوع توجه کنیم کشور با چالش جدی مواجه می شود حتی در حوزه اقتصاد هم نجات پیدا می کند.

کلیباف خاطرنشان کرد: اگر از آموزش و پرورش صحبت می کنیم از معلم و مدرسه صحبت می کنیم و در برنامه ریزی باید به معلم و مدرسه توجه داشته باشیم و همه ساختارها را در این مسائل و معلم و معلم ببینیم. مدرسه باید در قلب کار ما باشد زیرا ما در اینجا انسان را منادی رشد و حرکت می دانیم و بر خلاف مدارسی که سرمایه را مرکز توسعه می دانند، معتقدیم انسان محور توسعه است و اگر آموزش یکی از اولویت های ما است، او باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) بر تربیت و کار معلمی، تصریح کرد: امام فرمودند تعلیم کار انبیا است و انبیا نیز بر نقش معلم تاکید داشتند. ما به آموزش توجهی نداریم.

کلیباف با تاکید بر اینکه هیچ جامعه ای بدون فکر معلم رشد نمی کند، گفت: اهمیت معلم در عرصه تعلیم و تربیت است، بنابراین آموزش برای ما اول و بعد آموزش مهم است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ما معتقدیم که نقش معلم نقش رهبری است که یکی از عالی ترین مسئولیت ها است، البته مسئولیت پذیرترین افراد جامعه همین معلمان هستند و نباید از این موضوع غافل شد. اهمیت در هر یک از راه حل های میان مدت و بلند مدت ما.

وی خاطرنشان کرد: همه آحاد جامعه اعم از مدیران، مدیران و سیاستمداران و خانواده ها باید باور داشته باشند که معلمان مهم هستند و اگر در حال حاضر بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در مرحله ملت سازی و جامعه سازی هستیم، این کار موسسه آموزشی تاسیس می شود. زمانی گفته بودم که اگر روزی خدمت برسم، اگر چالش های مالی و مدیریتی پیش رویم باشد، قطعاً عرصه آموزش و پرورش را رها نمی کنم و معتقدم حتی برای یک دهه، نه مثل دهه ای که از آن غافل شدیم. طرح تحول و نگاه نکردیم و فقط آنچه نوشتیم، آموزش و پرورش باید در اولویت اول ما باشد، آموزش و پرورش کشور در مسیر اصلی خود قرار خواهد گرفت.

کلیباف خاطرنشان کرد: من به عنوان مدیری که بیش از 40 سال سابقه در زمینه های مختلف دارم، می گویم راه نجات ما همین جاست و معتقدم با توجه به تجربه ای که در حوزه ای که مشکلات را درک کردم، راه حل این است. به آموزش و پرورش توجه کنند و اگر اشتباه است راه دیگری بروند، پس بزرگترین مسئولیت بر عهده معلمان است. متأسفانه باید بگوییم که ما هرگز در حوزه آموزش و پرورش نگاه سیستمی و مدیریت درستی نداشته ایم و به نظر من باید این موضوع را در اولویت قرار دهیم و در عین حال نمی توان باور کرد که انقلاب شده است. و جهادگران کار می کنند اما به خواب رفته اند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به روند شفاف سازی، هوشمندی و مردمی سازی گفت: نتیجه این حرکت ها کارآمدی است و باید در مدیریت این ساختارها مورد توجه قرار گیرد و در هدف گذاری مورد استفاده قرار گیرد و توسط مسائل آموزشی و بحث معلمان باید باشد البته کرونا به ما کمک کرد و هوش به آموزش اضافه شد.

رئیس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خانه، مسجد، مدرسه و محله محورهای توسعه هستند، تصریح کرد: در بحران شیوع کرونا، آموزش و پرورش نشان داده است که اگر موتور باشد می تواند جبران کند. صد سال عقب ماندگی و رکن دیگری است. آموزش مجازی را نیز به این 4 رکن اضافه کنید و امروز جایی برای یادآوری همه شهدا و ایثارگران عرصه کرونا داریم که بی‌وقفه تلاش کردند.

رئیس قوه مقننه در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه مدرسه رمز سعادت یا بدبختی جامعه است، خاطرنشان کرد: مدرسه نقش مهمی در جامعه دارد و کلید مدرسه معلم و معلم است. معلم نقش مهمی در این مسیر دارد.

وی تصریح کرد: با سالها تجربه در بسیج، نیروی انتظامی، 12 سال کار شهرداری و ربع قرن کار آکادمیک در فضای دانشگاهی می گویم نباید بدون درک مشکلات و اولویت ها از ایده تحول صحبت کرد. . بی توجهی به آموزش و پرورش نادیده گرفتن بسیاری از مسائل است و تا روزی که در مجلس باشم در کنار دو وزیر به عنوان خادم یکی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگری وزیر آموزش و پرورش است زیرا معتقدم تحول باید از اینجا به وجود بیاید. آغاز شد و دنبال شد.

رئیس شورای اسلامی شهر با انتقاد از عدم اجرای صحیح برنامه های عمرانی در کشور گفت: به عنوان یکی از مسئولان دولت در تلاش هستم تا نظام حکمرانی در برنامه هفتم با برنامه های شش گانه قبلی متفاوت باشد زیرا در شش طرح اخیر شاهد بوده ایم که 70 درصد پیش بینی ها محقق نشده است. و فقط 30 درصد از اهداف ما موفق بوده است و من معتقدم در آن 30 درصد هیچ اقدام مدیریتی صورت نگرفته است و به خودی خود محقق شده اند. در دولت و مجلس انقلاب باید به امام و شهدا ادای دین کنیم و در برنامه ریزی ها تغییراتی ایجاد کنیم که شامل تحول در حکومت داری، آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: باید اقتصاد آموزش و پرورش را نیز ساماندهی کنیم تا حوزه های دیگر نیز متحول شوند. در آموزش و پرورش گرفتار این تفکر شده ایم که می گویند آموزش بد است، اما می دانیم که آموزش و پرورش یکی از پررونق ترین بخش هاست.

وی با تحلیل دیدگاه ها و روش های مدیریتی در حوزه آموزش و پرورش گفت: گروهی در کشور فکر می کنند که نگاه ها و سیاست ها در آموزش و پرورش باید به سمت خصوصی سازی و کسب درآمد باشد و این افراد در کشور ما فعال هستند اما این بر اساس اصول ما سازگار نیست زیرا بی عدالتی ایجاد می کند و استقلال آموزشی را از بین می برد. البته این امر ممکن است در کوتاه مدت هزینه های جاری دولت را کاهش دهد اما از سوی دیگر مشکل دیگری در آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد.

کلیباف ادامه داد: از یک طرف می گویند آموزش و پرورش ما در چاله بی پولی است، اما معتقدم در چاله ناکارآمدی و سوء مدیریت گیر کرده ایم و امروز روزی است که باید با فکر و اندیشه از آن جاده عبور کنیم. نگرانی و پرهیز از سهل انگاری ما باید با به کارگیری ایده های جدید خلاقانه حرکت کنیم.

رئیس قوه مقننه کشور تاکید کرد: معتقدم باید در حوزه نهادهای آموزشی به مردمی شدن توجه شود، اگر انقلاب اسلامی دو بال دارد، یک بال آن سنت های الهی، ایمان به خدا و اخلاص در عمل است. جناح دیگر پوپولیسم است و همه جا مردم نبود ما محکوم به شکست بودیم و باید نقش مردم در آموزش و پرورش را بپذیریم و به آنها مسئولیت بدهیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است و نباید آینده آن را با خصوصی سازی فروخت، گفت: همانطور که نباید با ملی شدن و خوشه بندی به چاله ناکارآمدی بیفتیم، آموزش و پرورش را نیز به طور کامل خصوصی نکنیم. آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است، نه بازاری در دست سرمایه گذاران و نه سازمانی در دست مدیران نالایق، بلکه نهادی اجتماعی است که با باورهای انقلابی بر پایه مردم و برای ساختن کشور، ساختن جامعه و جامعه ایجاد می شود. یک تمدن بیا، ما می توانیم هر فصل و هر سال شاهد تحول در مدرسه برنامه هفتم باشیم و شاهد این تحول از محروم ترین مناطق به برخوردارترین مناطق باشیم.

قالیباف با انتقاد از نظام بوروکراسی و شکل گیری آن در سطوح مختلف گفت: در آموزش و پرورش جغرافیا مدرسه و معلم هدف و محور تحول این دو عنصر است و کاری به ستاد نداریم. متأسفانه نظام بوروکراسی به قدرت چهارم تبدیل شده و قوای دیگر قوی‌تر شده‌اند و باید این نظام را اصلاح کرد و امروز به نظام حکومتی نیاز داریم و باید بدانیم که بوروکراسی امروز بر اساس اعتقادات و مسیر ما نیست.

رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: تحول در آموزش و پرورش از معلم و مدرسه شروع می شود و این تحول از ستاد آموزشی شروع نمی شود و ما در ناجا نیز تحول را از کلانتری و کلانتری شروع کردیم و زمانی که ارائه کردیم. در این برنامه عده ای از ما انتقاد کردند و گفتند: «آیا می دانید چند کلانتری و کلانتری در کشور داریم؟» سامانه 110 فعال شد و همه دیدند که فرمانده انتظامی قبل از همه از 5 جرم اصلی مطلع شده است. در غیر این صورت و اکنون معتقدم که مدرسه و سیستم آموزشی با مدیریت صحیح می تواند مانند ساعت پیش برود.

وی خطاب به معلمان بسیجی گفت: شما از نوادگان حاج قاسم سلیمانی و فرزندان امام هستید و اینها اعتقادات ما است که مشکلات حل می شود و با گله و شکایت حل نمی شود و باید همه اجزای یک مدرسه اصلاح شود. راهی برای جلوگیری از بی عدالتی بچه های ثروتمند هر روز بزرگ نمی شوند و بچه های با استعدادی که فرصت رشد توانایی های خود را ندارند عقب می مانند. می دانم مشکلات امروز جامعه و نظام آموزشی چیست و آسیب های اجتماعی را می شناسم.

کلیباف تاکید کرد: برادران بسیجی عزیزان من دست شما هستم و فکر نکنید که دیگری باید مشکلات را حل کند، برای این حرف دارم، می توانیم با هم صحبت کنیم، آقای نوری شما می توانید تمام اجزای یک را حذف کنید. مدرسه از سیستم اداری و تغییر محتوای کتابها، مدارس، معماری، گرمایشی، سرمایشی، حمل و نقل و همه بخشها و جلوگیری از بی عدالتی آموزشی.

رئیس شورای اسلامی ادامه داد: اولویت اول و آخر ما اقتصاد نیست بلکه فرهنگ است و در فرهنگ نهادی به نام آموزش و پرورش وجود دارد و این نهاد یک عنصر مهم و حیاتی به نام معلم دارد و آن است.

دیدگاهتان را بنویسید