آخرین اخبار اجرای قانون نظام ارزشیابی معلمان

آخرین اخبار اجرای قانون نظام ارزشیابی معلمان

وزیر آموزش و پرورش شب گذشته با حضور در برنامه خط مقدم شبکه خبر سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به دلیل آلودگی هوا و تاثیر آن بر جریان کلی آموزش، گفت: تصریح کرد: صراحتاً این مشکل یک مشکل مزمن است و من در هیئت دولت به رئیس جمهور گفتم و ایشان هم دستور دادند کمیسیونی با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شود و برای این موضوع چاره اندیشی شود.

وی افزود: تفکر این تصمیم و زمان اجرای آن بستگی به برنامه هایی دارد که ارائه و اجرا می شود و قطعا امروز و فردا نخواهد رسید. اما در دوران کرونا، علیرغم اینکه مدارس در سراسر جهان تعطیل نشدند، ما تعطیل شدیم و خیلی ضرر کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان ما در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی عقب مانده اند، گفت: از شما می خواهیم هر چه سریعتر این موضوع را حل کنید. در بحث آموزش دو نوبتی هم مشکل داریم و این باعث کوتاه شدن زمان یادگیری در این مدارس شده و آلودگی هوا دامنگیر آن شده و در عین حال برنامه ریزی آموزشی و آموزشی مدارس را مختل کرده است.

نوری ادامه داد: اگر در آموزش مجازی با همین امکانات خوبی که در شبکه شاد داریم و در خور ارزیابی است ادامه دهیم اثربخشی آن نسبت به آموزش حضوری بیش از یک سوم نخواهد بود. نتیجه آموزشی مورد انتظار ما از طریق یادگیری مجازی به طور کامل محقق نمی شود و شاد یک سیستم مکمل است و جریان اصلی آموزش و یادگیری در دوره عمومی در مدارس صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این پیشنهاد که «رئیس جمهور دستور داده اما همه می دانیم که مشکل هوای کثیف در یکی دو روز حل نمی شود». گفت: بله این مشکل در یکی دو روز حل نمی شود. در همان جلسه از رئیس جمهور درخواست کردیم که در صورت امکان مدارس جزو آخرین مراکزی باشد که تعطیل می شود. به عنوان مثال، طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان می توانند از راه دور کار کنند تا زمانی که آلودگی به سطح قابل تحمل برای دانش آموزان برسد. اما میزان آلودگی تهران به حدی بود که دانش آموزان نمی توانستند به مدرسه بروند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کمیسیون فوق العاده بر اساس شاخص هایی که دارد تصمیم می گیرد و از آنجایی که موظف به حفظ سلامت دانش آموزان هستیم، رعایت می کنیم. اما از کل جامعه اعم از صاحبان صنایع و مردم باید مراقب اعمال و رفتار خود در ترافیک باشیم تا آلودگی را تا حد امکان کاهش دهیم تا فرزندانمان به مدرسه بروند. امیدواریم حداقل در مراحل بعدی و در آینده مشکل آلودگی هوا حل شود.

نوری در پاسخ به اینکه آیا برنامه خاصی برای کاهش مشکلات تحصیلی دانش آموزانی که به صورت مجازی آموزش دیده اند دارید؟ وی گفت: تور شاد قابل استفاده است و هم اکنون بچه ها در کلاس نت شاد حضور دارند. ممکن است برخی مناطق قطعی و قطعی اینترنت توسط کاربر ایجاد شود، اما در کل شبکه شاد خود مشکل سرویس ندارد و بار ترافیکی این شبکه به اندازه دوران کرونا و برخی شهرها نیست. بسته هستند. پهنای باند بیشتر است و می تواند پاسخگوی نیاز مدارس باشد.

اضافه کاری ویژه کارکنان اداری در آموزش و پرورش
وی در قسمت دوم سخنان خود آخرین اخبار اجرای قانون نظام ارزشیابی معلمان را ارزیابی و اعلام کرد و گفت: حدود 809 هزار فرهنگی از امتیاز رتبه اول برخوردار شده اند و اکنون همکارانم در حال بررسی سوابق هستند تا مشخص شود. رتبه بندی نهایی که برخی از آنها صادر شده اند صدور هر رتبه 100 نفر ساعت در دانشگاه ها زمان می برد، اما در آموزش و پرورش همکاران من سریعتر روی این موضوع کار می کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هر زمان که نمره نهایی صادر شود، از 31 شهریور 1400 مزایایی معادل سقف 38 هزار میلیارد تومان در بودجه برای آنها محاسبه و مابه التفاوت پرداخت می شود.

نوری با بیان اینکه برخی از افراد مانند کارکنان ادارات مشمول بخشنامه 230 سال 58 نیستند و صرفا اداری هستند و طبق قانون از طبقه بندی خارج می شوند، گفت: برای این افراد باید از روش هایی مانند فوق العاده خاص و سایر روش های جایگزین استفاده کنیم. ، به طوری که نابرابری درک شده را می توان جبران کرد. این رتبه بندی مختص گروه معلمان است و شامل گروه هایی مانند کارکنان مدرسه نمی شود. مشکلات حقوقی با معلمان مهر آفرین وجود داشت اما ما چند ماه پیش ارزشیابی به آنها پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: مجلس در آبان ماه مصوبه ای در خصوص مهرآفرینان (حضور معلمان مهر آفرین در طرح رتبه بندی از مهر 1401) داشت که ابهاماتی داشت و ترمزی در آن ایجاد شد و اکنون در حال مذاکره هستیم تا حل مسائل مربوطه

وزیر آموزش و پرورش افزود: طبق گزارش همکاران متعهد، کار رتبه بندی در ستاد وزارتخانه، کار تعیین رتبه طبقه بندی معلمان با شتابی پیش می رود و قطعا تا سال آینده طول نمی کشد. البته همکارانم زودتر مهلت تعیین رتبه طبقه بندی معلمان را اعلام کرده بودند اما تا رنگ آمیزی و سایر وظایف کار حداکثر تا پایان سال ادامه دارد.

روش های ترکیبی انتخاب پرسنل در آموزش و پرورش
نوری در ادامه در خصوص ساماندهی نیروی انسانی و سازوکار جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشگاه های تعلیم و تربیت شهید رجایی کانال اصلی ورود پرسنل به آموزش و پرورش هستند. در سال‌های اخیر به دلیل برخی سیاست‌ها نارضایتی‌هایی وجود داشت، اما اکنون تغییراتی ایجاد شده و در این مدت زمینه احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان را فراهم کرده‌ایم. بیش از 400 هزار متر مربع فضاهای از دست رفته را بازیابی کرده ایم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

و افزود: اکنون نیز با روش های ترکیبی می توانیم ظرفیت دانشگاه را افزایش دهیم. مثلاً از دانشجویان بهترین دانشگاه ها به گونه ای استفاده کنیم که از سال سوم و چهارم آنها را به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال آموزش شبانه روزی معلم را بگذرانند و بعد وارد چرخه تربیت شوند. در گذشته تربیت معلم اینگونه بود. در این صورت قطعا می توانیم در مدت زمان کوتاهی مشکلات کمبود انرژی را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه البته این برنامه ها باید تصویب شود، گفت: اگر مکان ها باز شود می توانیم معلمان بیشتری بیاوریم. کمبود نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانشجویان و برخی مهاجرت هاست. ما 300 مدرسه با یک دانش آموز داریم و نمی توانیم حتی یک دانش آموز را پوشش دهیم. 5000 مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. اما با توجه به افزایش مهاجرت، کلاس های درس 35 و حتی 40 نفره در مناطق پرجمعیت داریم، بنابراین سعی کرده ایم کلاس های 40 نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.

نوری درباره بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: سهم بودجه ما از کل بودجه دولت در سال گذشته حدود 9.6 درصد بود که امسال به 13.1 درصد رسید. البته افزایش حداقل دستمزد از 3.4 میلیون تومان به 5.6 میلیون تومان منجر به کاهش بودجه کیفی شد اما سرانه قابل توجه بود. سرانه تجهیزات داشتیم، 2100 سالن ورزشی راه اندازی کردیم و 2000 میلیارد تومان برای باغات زمستانی خریداری شد.

وی افزود: 8 هزار مدرسه الحاقی در سراسر کشور داشتیم و برای خودمان هدف گذاری کرده ایم که تا آغاز سال تحصیلی جدید مدارس جدید را جایگزین کنیم. 115 میلیون دلار پارچه فرسوده محسوب می شود که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از 34 هزار فضای تخریب شده داریم و در جلسه ای با رئیس جمهور در کمیته اقتصادی دولت دستور دادند که در صورت تصویب تا سقف 700 میلیون دلار از منطقه نفتی برای احیای مدارس تخریب شده و کاهش اختصاص یابد. برخی از کمبود

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر کتاب‌های درسی و حذف مطالب غیرضروری گفت: کتاب‌های درسی زمانی خوب هستند که نوشته شوند، اما باید به آینده نگاه کنیم و واقعاً برای آینده چشم‌انداز داشته باشیم. در این هدف گذاری باید به نیازهای دانش آموزان توجه شود و آنها را در نظر بگیریم و بدانیم آنها چه می خواهند. مشکل بعدی محتواست. محتوا فقط یک کتاب درسی نیست، باید یک بسته آموزشی باشد. ما در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می پذیریم، زیرا در پایان از کتاب درسی تست می گیرند.

نوری افزود: مورد بعدی روش یادگیری است که معلم باید توانایی آن را داشته باشد و در نهایت ارزشیابی است که ارزشیابی ما به جای اینکه مرحله ای از یادگیری باشد، گویی مرحله ای است. همکاران من طرحی دارند که اگر به این اهداف برسیم، این زندگی تحول است. البته برخی از کتاب ها تغییر کرده اند، اما عمده تغییرات مربوط به سال 1403 به بعد است. این طرح 8 جنبه دارد و سپس به سراغ سند اصلاح مدرسه می رویم.

دیدگاهتان را بنویسید