90 درصد منابع آب زیرزمینی کشور مصرف می شود/ ایران دچار تنش آبی است


ساعت: 16:07
تاریخ انتشار: 1401/03/18
کد خبر: 1844546

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سفره های زیرزمینی کشور در 50 سال گذشته 25 متر کاهش یافته است، گفت: طبق استانداردهای جهانی اگر کشوری تا 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کند. در حالی که ایران 90 درصد این منابع را مصرف می کند و کمتر کشوری در دنیا شبیه ایران است دچار تنش آبی خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; احمدرضا لاهیجان زاده ظهر امروز در اولین جلسه شورای حفاظت از محیط زیست استان زنجان در مراسم گرامیداشت دهه کرامت گفت: سالروز ولادت امام رضا (ع) در تقویم سازمان محیط زیست نامیده شده است. روز محیط زیست و بیش از یک دهه است که دوستداران محیط زیست را جشن می گیرد. در این روز اجرا می شود و حتی چند سالی است که این مراسم در مشهد مقدس برگزار می شود.

وی با بیان اینکه 150 محیط بان مظلوم برای حفاظت از انفال جان باخته اند و بیش از 300 نفر مجروح شده اند، خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف قانون در کسب عنوان شهید و جانباز برای بسیاری از این بستگان. ما مشکل داریم اما این مشکل در حال رسیدگی است.

لاهیجان زاده با اشاره به سیاست های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست گفت: این سیاست ها در سال 1394 ابلاغ و اقداماتی انجام شد اما پس از گذشت بیش از 6 سال از ابلاغ، این سیاست ها مورد توجه قرار نگرفت. “

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت سیزدهم اجرای منویات رهبر معظم انقلاب را جدی گرفته است.

وی گفت: ما در تمام آستانه های زیست محیطی از خط قرمزها عبور کرده ایم.

لاهیجان زاده آب را مهم ترین چالش کشور دانست و افزود: اتفاقاتی در حوزه آب رخ داده که برخی از آنها غیرقابل جبران بوده و جبران برخی دیگر هزینه بر است، در حالی که میانگین بارندگی در بلندمدت کاهش یافته است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منابع آب تجدیدپذیر کشور در سال 73 معادل 130 میلیارد متر مکعب بوده که در سال 1399 به 103 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی گفت: از سال 1387 وارد فاز تنش آبی شده ایم زیرا سرانه منابع آب تجدیدپذیر کاهش یافته و پیش بینی می شود در آینده نزدیک وارد فاز بحران شویم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه برداشت آب زیرزمینی در دوران دفاع مقدس کم بود، گفت: بعد از سال 69 و به خصوص از سال 74 برداشت آب از سفره های زیرزمینی را آغاز کردیم که یا برداشت از چاه های غیرمجاز است و یا برداشت بیشتر از چاه های مجاز. با ابعاد و نامتناسب

وی گفت: طبق استانداردهای جهانی اگر کشوری حداکثر 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کند دچار تنش آبی می شود در حالی که ایران 90 درصد این منابع را کاهش می دهد. مصرف می شود و کمتر کشوری در دنیا مثل ایران است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی استان زنجان 166 درصد است که 66 درصد بیشتر از برنامه های اعلام شده است.

وی با بیان اینکه غرق شدن در بیشتر دشت های کشور اتفاق می افتد و وضعیت در برخی استان ها مانند کرمان و اصفهان حاد است، گفت: در سال های دیگر خشکسالی همچنان کشور را تحت تاثیر قرار می دهد این وضعیت پیش بینی می شود تا سال 2030 و حتی تا سال 2050 ادامه داشته باشد. آگهی.

لاهیجان زاده با اشاره به مقایسه تولید انرژی های تجدیدپذیر ایران با ترکیه، افزود: این میزان تا سال های 2007 و 2008 یکسان بود، اما در سال 2020 تنها 850 مگاوات تولید کردیم در حالی که ترکیه 15500 مگاوات تولید کرد.

وی ادامه داد: ایران هشتمین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سیاست های مشترک زیست محیطی در سال 1394 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد، گفت: 15 سیاست در این حوزه تبیین شده و حتی یک لحظه نادیده گرفته نشده است. و جمع بندی صورت گرفته است.

وی افزود: با ورود قوه قضائیه در حوزه محیط زیست، دستگاه ها موظف به اقدام هستند و اجرای دستگاه ها باید از سال 1394 به 1400 ارسال شود در غیر این صورت ناقص است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید