4 درصد مصرف کنندگان آب مصرف می کنند/ 270 شهر کشور دچار تنش آبی هستند


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921313

مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه «در کشور 4 درصد مصرف کنندگان آب بدرفتاری دارند»، گفت: ابتدا به مشترکان نامنظم اخطار داده می شود که در صورت عدم اصلاح مصرف با 6 مواجه می شوند. -ساعت قطع آب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اتابک جعفری مدیرعامل آبفای کشور در نشست خبری گفت: 4 برنامه برای تامین آب شرب در نظر گرفته شده تا مردم دچار مشکل نشوند. زمستان، بهار، تابستان و در مرحله چهارم تا پایان سال 1402 در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: باید پروژه ها و برنامه ها از جمله استفاده از آب دریا و لب ساحل را به سمت آب شرب سوق دهیم تا حداقل نیاز مردم تامین شود، مرحله اول جهاد تامین آب 7200 روستا از طریق نهادهای انقلابی است. گزارش شده است که این پروژه از آوریل تاکنون 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: اکنون جهاد آبرسانی به خوبی پیش می رود و 3 هزار روستای دیگر از طریق پیمانکاران پیشرفت کرده اند اما خیرین وارد حوزه آبرسانی شده اند و 5 هزار روستای دیگر نیز از طریق خیرین آبرسانی می شود.

به گفته جعفری تا پایان دولت روستاهای بالای 20 خانوار آبرسانی می شوند تا نگرانی برای افق 20 ساله آنها وجود نداشته باشد.

اتابک جعفری مدیرعامل آبفای کشور در پاسخ به سوال مهر در خصوص تعرفه آب شهری و روستایی بدون احتساب یارانه گفت: قیمت آب روستایی به دلیل دورتر بودن منبع آب گران است اما در به طور کلی 4 هزار تومان برای بهره برداری و 6 هزار تومان برای توزیع هزینه دارد که در مجموع 10 هزار تومان برای مردم است اما اکنون برای خانوار بین 1000 تا 1500 تومان از مردم و 65 هزار میلیارد تومان دریافت می شود. زیان انباشته ما ناشی از این تفاوت است.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور گفت: در حال حاضر حدود 270 شهر کشور دچار تنش آبی هستند که با برنامه ریزی دقیق تعداد شهرهای دارای تنش آبی در سال آینده کاهش می یابد.

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران در نشست خبری در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی تاسیسات آب و فاضلاب گفت: برنامه ریزی کوتاه مدت در چهار مرحله زمستان امسال، بهار 1402، تابستان 1402 و تا پایان. سال آینده برای همه شهرهای کشور را برای تامین آب شرب شناسایی کرده ایم تا مردم مشکل تامین آب نداشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 270 شهر کشور دچار تنش آبی هستند که با برنامه ریزی دقیق، در سال آینده از تعداد شهرهای تحت تنش آبی کاسته می شود.

جعفری با بیان اینکه «در کشور 4 درصد از مصرف کنندگان آب رفتار نادرست دارند»، گفت: ابتدا به مشترکان نادرست تذکر داده می شود که در صورت عدم اصلاح مصرف با قطعی 6 ساعته آب مواجه می شوند.

وی افزود: البته عموم مردم در سال جاری به اصلاح روند مصرف کمک کردند، به طوری که مشترکین پرمصرف آب تهران از 48 درصد به 35 درصد و مشترکین تهرانی با مصرف آب سنگین از 8 درصد به 5 درصد کاهش یافت.

وی از تخصیص 25 درصدی آب از شبکه توزیع خبر داد و گفت: از صنایعی مانند صنایع غذایی و دارویی که نیاز به مصرف آب از شبکه دارند درخواست شده است در بهبود شبکه سرمایه گذاری کنند و تلفات را تا 25 درصد کاهش دهند که از تلفات جلوگیری می کند. به صنعت سرمایه گذار اختصاص داده شده است.

وی افزود: با بخشنامه جدیدی که ابلاغ شد، صنایع جدید نمی توانند از شبکه یا منابع آب شرب آب تامین کنند و باید از همان ابتدا به فکر تامین آب از پساب یا منابع غیر متعارف باشند و صنایع در طرح فعلی همچنین باید به دنبال جایگزین‌های منابع تامین آب با فاضلاب و منابع غیر متعارف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید