70 درصد آب مصرف کنندگان در قم از آب معمولی استفاده می کنند


ساعت: 15:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921347

مدیرعامل شرکت آبفای استان قم با بیان اینکه 70 درصد از آببران قم مصرف آب معمولی دارند، گفت: از نظر آبرسانی 100 درصد شهرهای ما وضعیت آب خوبی دارند و در روستاها حدودا 97 درصد کیفیت و بهداشت خوبی دارند آب دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از قم فردا حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آبفای استان قم پیش از ظهر امروز در نشست خبری شرکت آبفای استان قم که در سالن همایش های این سازمان برگزار شد، گفت: وظیفه اصلی شرکت آب و فاضلاب تامین آب سالم و جمع آوری و تصفیه زباله است. آب، از نظر تامین آب، 100 درصد شهرهای ما وضعیت آب مناسبی دارند و در روستاها حدود 97 درصد از نظر کیفیت و بهداشت آب شرایط خوبی دارند.

وی گفت: محدودیت منابع آب را مانند گذشته داریم. رشد جمعیت یکی از عوامل محدودیت آب است. قم یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد اما قم شرایط پایدار و مساعدی برای تامین آب این جمعیت دارد.

بختیاری افزود: طرح های ایجاد تصفیه خانه در قم وضعیت خوبی دارد و قم یکی از استان هایی است که دغدغه خاصی در این زمینه ندارد، تصفیه خانه داریم که در هر ثانیه 9 متر مکعب آب را تصفیه می کند.

مدیر کل شرکت آبفای استان قم گفت: منبع اصلی تامین آب استان مجموعه چشمه هاست که یکی از بهترین منابع کشور است، تابستان امسال را به خوبی پشت سر گذاشتیم. 20 درصد آب قم را تامین می کند، همچنین سد 15 خرداد کیفیت خوبی ندارد، اما این مجموعه می تواند به عنوان منبع آب حفاظتی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه سایر منابع آبی به جز سد کوچری که شرایط خوبی دارد از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، گفت: این عدم کیفیت خوب در تابستان خود را نشان می دهد، کیفیت سطح شوری در نظر گرفته می شود، در غیر این صورت مشکلی از نظر آب وجود ندارد. سلامت

بختیاری بیان کرد: در حوزه بهداشتی نیز معطلی داریم، شهر قم 40 درصد زیر پوشش فاضلاب است، تامین پروژه های فاضلاب از منابع دولتی تامین می شود و به دلیل محدودیت های مالی تاکنون اقدام موثری در پروژه های فاضلاب در سال جاری انجام نشده است. چند سال گذشته

وی افزود: 3 تصفیه خانه فاضلاب و در مجموع 1000 کیلومتر لوله فاضلاب در سطح شهر داریم.

مدیرعامل شرکت آب تاکید کرد: پس از سفر رئیس جمهور، مصوبه 1000 میلیارد تومانی از دولت دریافت کردیم که 500 میلیارد آن تعهد دولت و 500 میلیارد آن نیز مشارکت خصوصی برای تصفیه خانه جدید است. استانی که تا دو سال آینده اجرایی می شود آشیل استان بحث فاضلاب است.

بختیاری با بیان اینکه در جذب وام های دولتی به عنوان نهاد برتر استان شناخته شده ایم افزود: از بهمن ماه سال گذشته
264 میلیارد تومان وام گرفتیم.

وی گفت: در یک سال گذشته آب سالم به 15 روستای شهرستان کومرود رسیده که سال هاست از کمبود آب رنج می برند.

بختیاری گفت: در توسعه شبکه آبرسانی 17 کیلومتر لوله گذاری ثانویه، 27 کیلومتر لوله گذاری روستایی و 28 کیلومتر اصلاح شبکه شهری و روستایی انجام شده است.

بختیاری خاطرنشان کرد: 240 شبکه فاضلاب تخریب شده در قم وجود دارد که اقدامات خوبی برای بهسازی این شبکه انجام شده و 13 کیلومتر شبکه فاضلاب تخریب شده مرمت شده و عملیات احداث مخزن 20 هزار مترمکعبی در پردیسان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مجموع آب ارائه شده به شهروندان قمی 113 میلیون مترمکعب و 139 میلیون مترمکعب در سراسر استان تامین شده است، افزود: 70 درصد مشترکان قمی به صورت متعارف از آب استفاده می کنند.

مدیر کل شرکت آبفای استان قم افزود: در پروژه های محرومیت زدایی توجه ما به روستاها به ویژه قمرود و احداث مخزن 2000 مترمکعبی در لنگرود و همچنین مخازن آب معطوف شد. در ورجان کرمجگان آغاز شد، بیدهند، ابرجس و در مجموع 5500 متر مکعب مخزن در سنجگان در حال ساخت است که بخشی از این ساخت و ساز به عهده بسیج سازندگی است.

در پاسخ به خبرنگار قم فردا در مورد قطعی آب در کارخانه های فولادی که از آب آشامیدنی استفاده می کنند؟ وی بیان کرد: در تابستان برای تامین آب مبارزه کردیم تا مشکلات حل شود اما شوری آب در مناطق 2 و 6 بالا بود، گاهی در سال های اخیر انتقال هایی صورت می گرفت اما در یک سال گذشته انتقال آب شرب به صنعت انجام نشده است. انجام شده است و صادقانه نیست کوچری در صنعت استفاده می شود و مردم از آب نمک استفاده می کنند، دولت و وزارت نیرو در دستور کار توزیع مجدد آب در صنعت هستند تا بیشتر آب مصرفی در صنعت به بخش شرب برگردد.

بختیاری همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار قم فردا که پساب جمع آوری شده در استان در کجا مصرف می شود؟ وی بیان کرد: در سال 38 میلیون متر مکعب پساب تولید می شود که بخشی از آن طبق ضوابط و مقررات برای تغذیه توده ها مصرف می شود، 10 میلیون متر مکعب به صنعت داده ایم، 4.5 متر مکعب برای آبیاری در اختیار شهرداری قرار می گیرد. کمربند سبز و 2 مترمکعب 5.5 متر مکعب برای پارک سامان در نظر گرفته شده است که مازاد بر جاده قمرود باقی مانده است که متاسفانه کشاورزان از آن استفاده می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید