ایران دهمین کشوری است که دچار قطعی اینترنت شده است! ضرر مصرف کنندگان و مشاغل چقدر است؟ + جدول

ایران دهمین کشوری است که دچار قطعی اینترنت شده است!  ضرر مصرف کنندگان و مشاغل چقدر است؟  + جدول

قطعی های عمدی و قطعی اینترنت توسط دولت ها میلیاردها دلار در سال به اقتصاد جهانی خسارت وارد می کند. در واقع این محدودیت های اینترنتی زخمی است که خود دولت ها بر اقتصاد کشورهایشان وارد کرده اند. اینترنت ایران سال هاست که با فیلترینگ و قطعی های عمدی دست و پنجه نرم می کند و این قطعی ها خسارات زیادی را به مصرف کنندگان و کسب و کارها وارد کرده است.

ورلد اکونومی نوشت: قطعی اینترنت و تعطیلی دولت سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد جهان ضرر وارد می کند. اینترنت ایران سال هاست که با فیلترینگ و خاموشی های عمدی دست و پنجه نرم می کند. اکنون آخرین بررسی ها نشان می دهد که ایران تا اواسط امسال 309 ساعت قطعی اینترنت داشته که بیش از 34 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است و دهمین کشور در جهان است که دچار قطعی عمدی اینترنت شده است.

قطعی های عمدی و قطعی اینترنت توسط دولت ها میلیاردها دلار در سال به اقتصاد جهانی خسارت وارد می کند. در واقع این محدودیت های اینترنتی زخمی است که خود دولت ها بر اقتصاد کشورهایشان وارد کرده اند. اینترنت ایران سال هاست که با فیلترینگ و قطعی های عمدی دست و پنجه نرم می کند و این قطعی ها خسارات زیادی را به مصرف کنندگان و کسب و کارها وارد کرده است. نظرسنجی ها و بررسی های مختلف در این زمینه نشان می دهد که اجرای قطعی و محدودیت اینترنت رابطه مستقیمی با افزایش تقاضا برای خرید انواع ابزارهای فیلترینگ دارد.

همانطور که گفته شد، آخرین آمار در مورد هزینه جهانی قطع عمدی اینترنت توسط دولت ها اطلاعات جالب و عجیبی را ارائه می دهد. مطالعه اخیر توسط وب سایت ردیابی خاموشی اینترنت top10vpn، که ابزاری از سازمان غیرانتفاعی NetBlocks است، نشان می دهد که تا سال 2019، هزینه جهانی اختلال عمدی اینترنت توسط دولت ها بیش از 44 میلیارد دلار بوده است. در رتبه بندی جدیدی که این وبسایت از هزینه محدودیت و قطعی اینترنت در کشورهای مختلف تا نیمه خرداد امسال منتشر کرده است، ایران در رتبه دهم قرار دارد.

بدترین شکل سانسور اینترنتی

مطالعات اخیر در مورد تأثیر قطع‌های عمدی اینترنت بر اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که از سال 2019، 461 قطع بزرگ اینترنت در 54 کشور با هزینه کل 44.08 میلیارد دلار رخ داده است. این بررسی ها که توسط وب سایت top10vpn انجام شده است، نشان می دهد که از ابتدای سال 2023، 81 قطع اینترنت در 14 کشور جهان رخ داده است که هزینه این قطعی ها 1.72 میلیارد دلار است. به این ترتیب از ابتدای سال جاری تاکنون 17 هزار و 901 ساعت قطعی عمدی اینترنت در سراسر جهان اجرا شده است. بر اساس این آمار، در سال 2023، اتیوپی با 526 میلیون دلار بیشترین ضرر ناشی از قطع اینترنت را در بین کشورهای جهان داشته و پس از آن میانمار و هند قرار دارند.

با این حال، در سال 2022، 114 قطع اینترنت در 23 کشور در سراسر جهان رخ داده است که هزینه کل آن 24.67 میلیارد دلار بوده است. کل زمان قطع اینترنت در سال گذشته 50.65 ساعت در سراسر جهان بود که 45 درصد نسبت به سال 2021 افزایش داشت. در سال 2022، روسیه با 21.59 میلیارد دلار بیشترین ضرر را به دلیل قطع اینترنت عمدی متحمل شد و پس از آن میانمار و قزاقستان قرار گرفتند.

شاخص جهانی هزینه قطع اینترنت تأثیر هر قطع عمدی اینترنت و شبکه های اجتماعی را در سراسر جهان ردیابی می کند. این نوع اختلال در واقع بدترین نوع سانسور اینترنتی است که نه تنها حقوق دیجیتالی شهروندان را نقض می‌کند، بلکه باعث خسارات اقتصادی هنگفتی نیز می‌شود. این شاخص هر گونه اختلال در اینترنت و شبکه های اجتماعی را در کشورها و مناطق مختلف جهان که توسط دولت ها و عمدی انجام می شود، ردیابی می کند و بر اساس محاسبات مرتبط با شاخص های بانک جهانی، اتحادیه جهانی مخابرات، اداره آمار است. اتحادیه اروپا و اداره سرشماری ایالات متحده به دست خواهد آمد. به گفته کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسان، قطع عمدی اینترنت به عنوان شدیدترین نوع سانسور اینترنتی، نوعی کنترل اجتماعی و نظارت بر مردم در هر کشوری است که دسترسی آزاد آنها به اینترنت را نقض می کند. هدف از ردیابی شاخص جهانی هزینه قطع اینترنت، جلب توجه عمومی به آسیب های اجتماعی و اقتصادی این گونه اقدامات است. در همین راستا وب سایت top10vpn اخیرا آخرین آمار مربوط به نظرسنجی کشورهای جهان در خصوص شاخص جهانی هزینه قطع اینترنت از ابتدای سال 2023 تاکنون را منتشر کرده است.

رشد 3 هزار درصدی تقاضای VPN

بر اساس این مطالعات، جدی ترین قطعی اینترنت از ابتدای سال 2023 در اتیوپی رخ داده است. در پی تنش های مذهبی در اوایل فوریه، مقامات این کشور دسترسی به فیس بوک و یوتیوب را مسدود کردند. با وجود حل مشکلات مربوط به اختلافات و اختلافات در کلیسای ارتدکس، محدودیت دسترسی به شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد. به این ترتیب تقاضا برای خدمات VPN در اتیوپی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر، علی‌رغم تلاش‌های اخیر گروه‌های مقاومت محلی، دسترسی به اینترنت همچنان در بسیاری از مناطق شمال غربی میانمار به طور کامل قطع است. بسیاری از این خاموشی ها از سال 2021 رخ داده و هنوز ادامه دارد.

مقامات هند بدترین قطعی اینترنت را از مارس امسال به دلیل تعقیب رهبر جدایی طلب پنجاب اعمال کردند که بر تمامی ارتباطات اینترنتی تلفن همراه و حتی پیام های متنی تأثیر گذاشت. در پاکستان، به دنبال اعتراضات مردمی پس از دستگیری نخست وزیر سابق عمران خان در ماه مه، مقامات دولتی دسترسی به اینترنت تلفن همراه در سراسر کشور را به مدت چهار روز قطع کردند و همچنین شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب را فیلتر کردند. تاثیر اقتصادی این اقدامات بسیار شدید است و بر اساس این گزارش روزانه به 50.2 میلیون دلار رسیده است.

اما در عراق، برگزاری آزمون سراسری در ماه فوریه باعث فیلترینگ گسترده شبکه های اجتماعی شد که در مجموع 64 ساعت به طول انجامید. در ترکیه اما زلزله شدید فوریه گذشته منجر به فیلتر توییتر شد. این محدودیت ها پس از انتقادات گسترده از واکنش دولت ترکیه به این بحران اعمال شد و از آن زمان بازار خرید و فروش سرویس های ضد فیلتر و VPN در این کشور داغ شده است.

اما در ایران، ناآرامی‌ها از سپتامبر گذشته محدودیت‌ها و قطعی اینترنت را بدتر کرده است. در حالی که تا شهریور سال گذشته کاربران از VPN برای دسترسی به فیس بوک، توییتر، یوتیوب، تلگرام و کلاب هاوس استفاده می کردند اما از آن زمان به بعد اینستاگرام، واتس اپ، گوگل پلی و بسیاری دیگر از سرویس های گوگل به این لیست اضافه شدند که در عمل کاربران مجبور به متوسل شدن می شوند. به ابزارهای ضد فیلتر برای دسترسی به اکثر شبکه های اجتماعی و پیام رسان های محبوب. با این کلمات VPN به رایج ترین کلمه کلیدی کاربران ایرانی در جستجوهای اینترنتی تبدیل شده است و حتی آنها حاضرند برای خرید این ابزارها برای دسترسی به اینترنت رایگان هزینه های گزافی بپردازند. تحقیقات وب سایت Top10vpn نشان می دهد که در بازه زمانی 22 سپتامبر تا 31 اکتبر سال گذشته، تقاضا برای دسترسی به خدمات VPN در اوج خود بوده است. این تقاضا که در آغاز اعتراضات نسبت به سال گذشته 2164 درصد افزایش داشت، در ماه پس از آن شاهد افزایش سالانه 3082 درصدی بود. این آمار نشان می‌دهد که از آن زمان تاکنون، میانگین تقاضای روزانه برای استفاده از خدمات VPN در ایران همچنان بالا بوده و نسبت به زمان مشابه سال گذشته، حداکثر رشد ۹۵۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید