VAR در شرف پیاده سازی است. آغاز فرآیند ورود 6 سامانه در ایران / دور زدن تحریم ها با لنز!

ساعت: 13:06
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923639

روند معرفی 6 سیستم VAR در ایران آغاز شده و به نظر می رسد این پروژه بزرگ بالاخره وارد فوتبال ایران شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تاریخچه VAR در فوتبال ایران به یک پیچ و خم پیچیده و گیج کننده تبدیل شده است که مدت هاست مطرح بوده اما هنوز اجرایی نشده است. پروژه معرفی کمک داور ویدیویی در ایران مدت هاست دنبال می شود و قول های زیادی در این راستا داده شده است. از راه اندازی در نیم فصل دوم تا شروع لیگ بعدی با VAR؛ در این مدت وعده هایی داده شد.

فدراسیون فوتبال برای راه اندازی این سامانه به سراغ شرکت EVS بلژیکی رفت و در نهایت با این شرکت به توافق رسید تا کار وارد فاز اجرایی شود. مهدی تاج چندی پیش این شرکت را در نامه ای به باشگاه های لیگ برتری معرفی و شرایط راه اندازی این پروژه را تشریح کرد.

پیگیری ها نشان می دهد که اقدامات اخیر در این زمینه انجام شده و روند واردات 6 دستگاه از این سامانه ها از خارج از کشور آغاز شده است. 6 شهر و ورزشگاه از جمله تهران، کرمان و اصفهان برای کارهای مشابه در نظر گرفته شد. به گفته رئیس فدراسیون فوتبال، تیم هایی که ورزشگاه آنها مجهز به این سیستم نیست، باید در زمین دیگری مجهز به VAR بازی کنند.

نکته دیگر در مورد EDS مربوط به تحریم ها است. گفته می شد به دلیل تحریم های سخت این شرکت نمی تواند با ایران همکاری کند و در صورت همکاری سایر فعالیت های آن زیر سوال می رود. به گزارش خبرنگار تسنیم کسب، اقداماتی در این زمینه انجام شده تا تحریم ها گریبان این شرکت را نگیرد و البته ایران بتواند به کار معرفی و تجهیز VAR ادامه دهد.

هزینه دسترسی به سیستم کمک داور ویدیویی بر عهده باشگاه هاست و رئیس فدراسیون فوتبال به باشگاه ها تاکید کرد که باید این هزینه را تقبل کنند. آموزش داوران نیز حدود 6 ماه طول می کشد اما فدراسیون اعلام کرده است که می توانند زمان را کوتاه کنند.

به نظر می رسد گام های مثبتی برای معرفی VAR در ایران برداشته شده است و اگر روند خوب پیش برود، می توان با این سیستم منتظر شروع لیگ بعدی بود و امیدوار بود این بار وعده ها محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید